Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1563286
Ctek har inga vidare tillbehör idag. Som förlänglingskabel eller snabbkontakt. De tittade på det senast jag mailade men får ta fram helt nya produkter då det även är en booster som ger mer än deras andra vanliga. Får hoppas de har något i pipelinen nu då :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1563295
Köper du "rätt" laddare följer det med en snabbkoppling med kabelskor så du enkelt kan koppla in laddaren vid behov. Då kan du ha laddaren lös under huven med en förlängnings kabel in till uttaget. Då kan du ändå stänga huven och enkelt "plocka bort" laddare och kabel när du inte laddar. Är det inte på egen tomt kan det vara förbjudet att ha strömkabel liggande på marken. Ladda inte via cigg.uttag. Ofta är dom inte kopplade direkt till batteriet, och det är ofta spänningsfall då.
Jag har Biltemas Cetec kopia. 8A och med tillbehör. Haft den i många år, även till båten (2 st 88 Ah batterier)
av klirre
#1563298
Micce1980 skrev: ons 06 dec 2023, 07:47 Ctek har inga vidare tillbehör idag. Som förlänglingskabel eller snabbkontakt. De tittade på det senast jag mailade men får ta fram helt nya produkter då det även är en booster som ger mer än deras andra vanliga. Får hoppas de har något i pipelinen nu då :-)
Har du en CS Free? Kan man ställa in om man vill köra boost läge eller sular den på 20A när den själv tycker att det behövs?

Så länge man kan begränsa till max 10A kan jag koppla in i uttaget i skuffen, då behöver jag bara en pigtail med rätt kontakt till laddaren.

Går det inte att begränsa får jag bygga ett längre kablage i rätt dimension och dra in kabeln genom torpedväggen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1563302
@klirre, Ja köpte en förra hösten och lägger ner den här enligt bilden.

Den lär inte gå att begränsa utan den skickar ut vad den känner av behövs som jag förstått det. Är ett batteri tokslut kör den nog på 20a men är det frågan om underhållsladdning lär den lägga sig lägre. Det är nog en fråga till deras support men tycker den att det behövs 20a så lär den skicka ut det

.
IMG_4646.jpg
IMG_4646.jpg (2.6 MiB) Visad 188 gånger
.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1563306
klirre skrev:Så länge man kan begränsa till max 10A kan jag koppla in i uttaget i skuffen, då behöver jag bara en pigtail med rätt kontakt till laddaren.
Det är risksbelt även vid 10A, det blir lätt kontaktsvårigheter när man använder cigg.uttag. Jag smälte en cigg.utags hane med en kylbox en gång (4A). Är där dessutom långa kablar blir det lätt spänningsfall. Då sjunker V medan A stiger och det kommer lätt upp i 15A istället för förmodade 10A
av kievY
#1563319
Vill du kunna ladda bilbatteriet utan el? Då är ju en CS free perfekt, gör nämligen likadant då jag bor i bostadsrätt med parkering utan möjlighet till elkontakt. Men varför behöver du ladda via 12 volt, eller vad förstår jag inte?
av klirre
#1563343
lennarte skrev:
klirre skrev:Så länge man kan begränsa till max 10A kan jag koppla in i uttaget i skuffen, då behöver jag bara en pigtail med rätt kontakt till laddaren.
Det är risksbelt även vid 10A, det blir lätt kontaktsvårigheter när man använder cigg.uttag. Jag smälte en cigg.utags hane med en kylbox en gång (4A). Är där dessutom långa kablar blir det lätt spänningsfall. Då sjunker V medan A stiger och det kommer lätt upp i 15A istället för förmodade 10A
Tack för tipsen, svaret från Micce fick mig att tänka om. Ska kolla på en fast installation istället, får höra med ctek om de kan fixa en pigtail och rekommendera kabelarea + kabelsko för att det ska funka i längden.
kievY skrev:Vill du kunna ladda bilbatteriet utan el? Då är ju en CS free perfekt, gör nämligen likadant då jag bor i bostadsrätt med parkering utan möjlighet till elkontakt. Men varför behöver du ladda via 12 volt, eller vad förstår jag inte?
Jag verkar ha varit otydlig eftersom flera frågar, svarar dig men ta det inte personligt.

Har hittills skött laddningen när jag besöker mina föräldrar, men det blir inte så ofta som bilen behöver pga. 40 mil enkel resa. I somras fick farsan min laddare för hans gick sönder, tänkte att jag klarar mig utan eftersom det aldrig blir av att plocka ur batteriet och ta upp det på laddning i lägenheten.

Häromdan fick jag syn på Cteks trådlösa CS free- powerbank/laddare och tänkte att det vore toppen.

Den enkla lösningen är ju att lägga laddaren under huven och stänga huven när man laddar, men risken finns att man glömmer koppla ur eftersom det inte syns utifrån att laddaren är kopplad. Då spann jag iväg på att dra in sladden i kupén, dels för enklare inkoppling men även för att inte missa att laddaren är kopplad.

Overkill? Absolut, räcker att lägga batterilocket i förarsätet så glömmer jag aldrig koppla ur laddaren.
Kul projekt? Jajamen.
Blir det verklighet? Kanske, finns det vettiga framdragningpunkter för sladden från batteriet till kupén och rätt kablage tillgängligt är jag beredd att lägga tid på att mecka med det.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1563344
kievY skrev:Vill du kunna ladda bilbatteriet utan el? Då är ju en CS free perfekt, gör nämligen likadant då jag bor i bostadsrätt med parkering utan möjlighet till elkontakt. Men varför behöver du ladda via 12 volt, eller vad förstår jag inte?
Jag laddar startbatteriet i båten med en 12V laddare och solceller på taket. Funkar kanon. Finns "böjbara" solceller som du kan fästa på taket. Så är du fulladdad alltid. Funkar även under (vit) presenning. Har en Ctec D250S.
https://www.watski.se/Ctek-DCDC-laddare ... fIQAvD_BwE
av kievY
#1563370
klirre skrev:
lennarte skrev:
klirre skrev:Så länge man kan begränsa till max 10A kan jag koppla in i uttaget i skuffen, då behöver jag bara en pigtail med rätt kontakt till laddaren.
Det är risksbelt även vid 10A, det blir lätt kontaktsvårigheter när man använder cigg.uttag. Jag smälte en cigg.utags hane med en kylbox en gång (4A). Är där dessutom långa kablar blir det lätt spänningsfall. Då sjunker V medan A stiger och det kommer lätt upp i 15A istället för förmodade 10A
Tack för tipsen, svaret från Micce fick mig att tänka om. Ska kolla på en fast installation istället, får höra med ctek om de kan fixa en pigtail och rekommendera kabelarea + kabelsko för att det ska funka i längden.
kievY skrev:Vill du kunna ladda bilbatteriet utan el? Då är ju en CS free perfekt, gör nämligen likadant då jag bor i bostadsrätt med parkering utan möjlighet till elkontakt. Men varför behöver du ladda via 12 volt, eller vad förstår jag inte?
Jag verkar ha varit otydlig eftersom flera frågar, svarar dig men ta det inte personligt.

Har hittills skött laddningen när jag besöker mina föräldrar, men det blir inte så ofta som bilen behöver pga. 40 mil enkel resa. I somras fick farsan min laddare för hans gick sönder, tänkte att jag klarar mig utan eftersom det aldrig blir av att plocka ur batteriet och ta upp det på laddning i lägenheten.

Häromdan fick jag syn på Cteks trådlösa CS free- powerbank/laddare och tänkte att det vore toppen.

Den enkla lösningen är ju att lägga laddaren under huven och stänga huven när man laddar, men risken finns att man glömmer koppla ur eftersom det inte syns utifrån att laddaren är kopplad. Då spann jag iväg på att dra in sladden i kupén, dels för enklare inkoppling men även för att inte missa att laddaren är kopplad.

Overkill? Absolut, räcker att lägga batterilocket i förarsätet så glömmer jag aldrig koppla ur laddaren.
Kul projekt? Jajamen.
Blir det verklighet? Kanske, finns det vettiga framdragningpunkter för sladden från batteriet till kupén och rätt kablage tillgängligt är jag beredd att lägga tid på att mecka med det.
Ah du menar så.. ja jag brukar lägga batterilocket på sätet så kommer jag på att koppla ur Cteken. Men den är så smidig, kräver inte lång tid att ladda upp batteriet beroende på skicket på batteriet. Men för mig, som har 10 km till jobbet och kör värmaren på morgonen så är den perfekt. Kopplar in den på jobbet eller efter jobbet så batteriet laddas upp. Då bytte jag batteri i somras, men tänkte att varför inte :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1563405
Lite huvudräkning.

Om mitt bilbatteri på 90 Ah är halvfullt behöver jag fylla på 45 Ah för att få det fullt.

Ctec free har ett 5 Ah inbyggt batteri. Man måste alltså springa in/ut minimum 10 ggr för att få mitt batteri fullt. Ctec använder ju 80 % och lite förlust får man räkna med. Varje runda tar ca 1.5 timmar (Laddning+överföring), så det skulle ta 15 timmar

Dessutom garanterar man 300 cykler. Det är alltså i detta fall 30 fulladdningar. Det på en laddare som kostar 3000 kr.

Känns inte som någon höjdare precis, det är mer en starthjälp i krislägen.

Kul! Är bra modifieringar du gjort och ett p[…]

Brainys V60

Nä det såg inte kul ut. varför ble[…]

Tack för svaret! HUD verkar absolut trevligt[…]