Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av klirre
#1563246
Blev sugen på att skaffa en ctek free för att kunna stödladda hemma vid lägenheten, men skulle vilja dra in en kabel från batteriet i kupén för att snabbt kunna ladda och slippa ha laddaren under huven.

Har nån här på forumet gjort nåt liknande och har tips på var jag lättast drar sladden från batterilådan in genom torpedväggen?

Bilen är en V60 Classic my18.

Tack för svar!

Edit: lägger till länk till laddaren: https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... el/cs-free
Senast redigerad av 1 klirre, redigerad totalt 0 gånger.
av klirre
#1563260
rosefors skrev: tis 05 dec 2023, 21:47 Finns särskild laddare från Calix för uppgiften annars.
Finns det en batteridriven som CS Free?

Som jag skrev i op bor jag i lägenhet och vill kunna ladda på parkeringen. Bor för långt söderut för att motorvärmaruttag ska vara standard :-(
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1563263
@klirre, Finns en genomföring https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 20D5244T21

Hur ofta laddar du? Är annars osäker på om den kabeln är tillräckligt lång men kanske går att skarva/löda kabeln och sätta krympslang?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1563265
klirre skrev:Blev sugen på att skaffa en ctek free för att kunna stödladda hemma vid lägenheten, men skulle vilja dra in en kabel från batteriet i kupén för att snabbt kunna ladda och slippa ha laddaren under huven.

Har nån här på forumet gjort nåt liknande och har tips på var jag lättast drar sladden från batterilådan in genom torpedväggen?

Bilen är en V60 Classic my18.

Tack för svar!
Har du 12volts uttag i skuffen så är det alltid spänningssatt och då går det att ladda den vägen.
av klirre
#1563269
Micce1980 skrev: tis 05 dec 2023, 22:25 @klirre, Finns en genomföring https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 20D5244T21

Hur ofta laddar du? Är annars osäker på om den kabeln är tillräckligt lång men kanske går att skarva/löda kabeln och sätta krympslang?
Tack! Har ställt frågan till cteks support angående förlängningskabel med ringkabelsko till CS Free, deras hemsida är lite otydlig gällande vilka kablar som passar vilken laddare.

Idag laddar jag när jag är hemma hos päronen, vilket blir alldeles för sällan sett till hur mycket jag kör dieselvärmaren :oops: brukar bli 1-2 ggr per vinter och en gång på sommaren i snitt. Skulle vilja ladda varannan vecka över vintern för att hålla batteriet vid liv.
av Amarace
#1563270
Hmm, hade du tänkt ladda utan 230V? Då du skriver att du inte har npn motorvärmarstolpe. Har du ett extra batteri då för att kunna ladda batteriet i bilen?
av rosefors
#1563272
klirre skrev: tis 05 dec 2023, 22:11
rosefors skrev: tis 05 dec 2023, 21:47 Finns särskild laddare från Calix för uppgiften annars.
Finns det en batteridriven som CS Free?

Som jag skrev i op bor jag i lägenhet och vill kunna ladda på parkeringen. Bor för långt söderut för att motorvärmaruttag ska vara standard :-(
Sorry visste inte vad CS free var för en produkt. Jag pratar om en calix batteriladdare som placeras i hjulhuset men förutsätter nätanslurning via det som brukar vara motorvärmaruttaget.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1563280
I min förra 945a drog jag in kablage i kupén för min laddare. Bara välja lämplig genomföring i torpedväggen och placera kontakten på lämpligt ställe. Jag hade min i handsfacket. Om jag minns rätt använde jag vanlig sketen 2.5mm2 kabel. Laddaren spottar ur sig 4A som max...
Detta var dock snart 15 år sedan, så både laddaren och bilen i sig var ju av en helt annan generation än din :P Men grundprincipen är ju oförändrad. Laddaren har ju ingen aning om hurvida den är kopplad direkt på polerna, med 1 meter kabel, eller 20 meter kabel.
av klirre
#1563285
EbbevonVolvo skrev: tis 05 dec 2023, 22:31
klirre skrev:Blev sugen på att skaffa en ctek free för att kunna stödladda hemma vid lägenheten, men skulle vilja dra in en kabel från batteriet i kupén för att snabbt kunna ladda och slippa ha laddaren under huven.

Har nån här på forumet gjort nåt liknande och har tips på var jag lättast drar sladden från batterilådan in genom torpedväggen?

Bilen är en V60 Classic my18.

Tack för svar!
Har du 12volts uttag i skuffen så är det alltid spänningssatt och då går det att ladda den vägen.
Smart! Då behöver man bara bygga ett adapterkablage till laddaren, förutsatt att kablarna till uttaget är tillräckligt grova. Ska kolla i skuffen, borde stå strömgräns på uttaget?

@amarace Kolla på länken i OP, laddaren har inbyggt batteri. Det är därför jag vill göra en schysst installation så att jag lätt kan ladda bilen.

@rosefors Det är lugnt :-) rätt ny produkt på marknaden, defintivt lite nischad men precis rätt för mig som inte har möjlighet att ladda med 230V.

@Lucif3r Självklart är det inga konstigheter, hade jag gjort det på en 940 hade jag bara börjat rota. Men de nyare bilarna är lite mer kompakta och krångliga, det brukar löna sig att fråga här först. Fick en fin instruktion längre upp i tråden som visar vilka paneler man ska lossa i kupén för att hitta rätt. :-D

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt en[…]

Beställde superbra keramiskt lackskydd plus t[…]