Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av S65D
#1560436
Hejsan. Har en bekant med en äldre Toyota Yaris från 2004 som fått bromsproblem.

I häften av fallen då man krypkör och precis ska stanna (i hastigheter runt 5 km/h) startar ABS samtidigt som bromspedalen vibrerar, låter underligt och (jag upplever att den) sjunker något. Gör man däremot en kraftigare inbromsning ner till stillastående beter bromsarna just då som på vilken bil som helst.

På verkstad 1 ”rengjordes allt” och problemet skulle vara borta, men det kom tillbaka senare samma dag. På verkstad 2 tycktes man genom provkörning kunna konstatera att problemet var lokaliserat vänster fram (är själv osäker) men de såg heller inga felkoder. Då de hade tidsbrist besöktes ytterligare två verkstäder som också hade fullt upp.

Misstänkte först söndrig/smutsig ABS-sensor men har läst mig till att vid sådant problem lyser ABS-lampan, vilket den aldrig gjort. Efter vad jag lyckats läsa mig till verkar mycket peka på en söndrig ABS-krans/ring.

Planerar att ta mig an problemet på egen hand, helst innan vinterväglaget tågar in och uppskattar alla former av feedback och tips. Tänkte inledningsvis montera av framhjulen och för en visuell inspektion och se vad en sådan kan ge.

Har någon varit med om nåt liknande? Hur omfattande är det att byta kransen/ringen hemma i garaget? Vad är steg 1 om vi först fokuserar på ABS-kransar/ringar och vad behöver man tänka på rent generellt?

Tack på förhand.
av Erik Å
#1560453
Leta på youtube, där finns filmer som visar hur man kollar och byter kransar. Kanske inte för just den bilen dock.
Fullt rattutslag brukar underlätta inspektion :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1560455
kvillebäck skrev:Det vanligaste problemet är nog att du har väldigt lågt lufttryck i däcket men det hade du nog sett i så fall.
Precis, det blir samma med olika stora däck. Olika fabrikat kan vara lite olika i storlek, även om det är samma dimension. Men det borde verkstäderna uppmärksammat.
På Volvo (i alla fall äldre modeller) gör datorn en koll av ABS-systemet varje gång du statrar motorn. Då släcks lampan om inga fel (elektriska) upptäcks. När du börjar köra (viss hastighet) görs en koll till, då av delar som "rör sig" (t.ex kuggkransar). Är där fel då tänds lampan. Lampan fungerar väl som den ska, alltså tänds vid tändning på och släcks när motorn startat?
av S65D
#1560461
lennarte skrev: ons 08 nov 2023, 08:44
kvillebäck skrev:Det vanligaste problemet är nog att du har väldigt lågt lufttryck i däcket men det hade du nog sett i så fall.
Precis, det blir samma med olika stora däck. Olika fabrikat kan vara lite olika i storlek, även om det är samma dimension. Men det borde verkstäderna uppmärksammat.
På Volvo (i alla fall äldre modeller) gör datorn en koll av ABS-systemet varje gång du statrar motorn. Då släcks lampan om inga fel (elektriska) upptäcks. När du börjar köra (viss hastighet) görs en koll till, då av delar som "rör sig" (t.ex kuggkransar). Är där fel då tänds lampan. Lampan fungerar väl som den ska, alltså tänds vid tändning på och släcks när motorn startat?
Problemet började med sommarsulorna på och det fortsatte efter bytet till vinterhjul. Nuvarande däcktryck är lagt på 2,5, dubbelkollade trycket idag. Vinterdäcken är standarddimension och Gooodyear tillverkade i fjol). ABS-lampan lyser mycket riktigt upp när man startar bilen och sedan släcks den igen efter nån sekund. Vad jag sett lyser eller blinkar den heller inte till när ABS går igång vid långsam inbromsning.

Tänkte passa på att nämna: provkörde bilen idag och hastighetsmätaren (digital) verkar inte hänga med i de lägre hastigheterna. Rullade i 5 km/h medan mätaren visade 0. Helt plötsligt hoppade den till 11 km/h för att sedan låsa sid där även om farten avtog och slutligen fastna på 0 igen.

ABS har tidigare aktiverats slentrianmässigt, cirka ett par gånger under körning. Idag hände det vid nästan varje långsam inbromsning.
Erik Å skrev: ons 08 nov 2023, 08:32 Leta på youtube, där finns filmer som visar hur man kollar och byter kransar. Kanske inte för just den bilen dock.
Fullt rattutslag brukar underlätta inspektion :-)
Har kikat lite smått men inte hittat någon som går igenom stegen mellan att hjulet är avmonterat och resten tagits isär. De videos jag sett inleder med allt isärplockat men jag ska ta en ny titt.
Slog nyss ett öga med fullt rättutslag, kunde inte se så mycket men kabeln till ABS-sensorn verkar inte vara skadad i alla fall (vilket jag sett i en del videos om ABS-problem).

Tack för alla svar så här långt :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1560463
S65D skrev:Tänkte passa på att nämna: provkörde bilen idag och hastighetsmätaren (digital) verkar inte hänga med i de lägre hastigheterna. Rullade i 5 km/h medan mätaren visade 0. Helt plötsligt hoppade den till 11 km/h för att sedan låsa sid där även om farten avtog och slutligen fastna på 0 igen.
På många bilar idag 'tar" hastighetsmätaren sin signal från ABS-givarna fram. Ibland båda, ibland bara en. Så det kanske är en av givarna fram som har "glappkontakt".
av S65D
#1560470
lennarte skrev: ons 08 nov 2023, 11:15 På många bilar idag 'tar" hastighetsmätaren sin signal från ABS-givarna fram. Ibland båda, ibland bara en. Så det kanske är en av givarna fram som har "glappkontakt".
Jag tänkte placera ABS-givarna som åtgärd 2 då avmontering verkar kräva en del förarbete med skruvarna/de känsliga sensorerna i plast, mätning på kabel och liknande. Gör jag helt fel om jag går på en ABS-krans som åtgärd 1? Verkar vara vanligt att platsen ringen sitter på expanderar genom rost och orsakar en spricka i ringen. I ett värre fall kanske kransen tappat tänder.

Såg en begriplig video på hur man byter kransen. Av med hjul, navmutter, skruvar till fjädringen och ut med navet (med försiktighet). Inspektera ring och knacka av den om den är skadad. Slipa ytan, rengör, värma kransen, applicera lim (tips på vilket?) och försiktigt knacka på kransen. Montera ihop och provköra. Har jag förstått det hela rätt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1560485
Lättast är nog att börja med att kolla på kablarna till givarna. Kolla efter antydan till skador. Koppla loss dom vid första kontaktstycke och ohm mäta dom. Koppla en ohmmätare på något lämpligt mätområde (brukar vara omkring 1000 ohm). Ta sedan och böj och dra i kabeln från givaren och uppåt. Dom ska tåla en hel del, men är den trasig syns det på instrumentet. Är det utanför specen är den kass. En sprucken kuggkrans bör bilen själv upptäkt och varningslampan börjat lysa efter några 100 meter
Dra släp XC40

Jo då har jag dragit ett 1300kg kåpsl&[…]

XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nyar[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]

Missljud V60 D4 - 2019

Jo verkstan hittade när dom felsökte.