- mån 06 nov 2023, 15:55
#1560276
Köpte en C30 D3 -11 i våras.
Fin och välskött bil med en tidigare ägare som var en äldre dam.
Servad sen den var ny, går bra och är fin osv.
Enligt säljaren ska den ha motorvärmare (av något slag).
Den har uttag i fronten men när jag sätter i sladden där händer inget, mer än att jag får ström till kupévärmaruttaget inne i bilen.
Hade in bilen för service för några dagar sen och bad dom då att kolla om bilen hade någon värmare, och mycket riktigt skulle de finnas.
Dom förklarade att det bara var att sätta i sladden, eller starta med vredet till vänster om ratten (som de brukar va på Volvo).
När jag förklarade att de inte finns något sånt i vredet blev det lång fundering.
De ska gå att få programmerat, om jag betalar för de. Men något pris kunde jag inte få. Ingen hade koll på nåt.
Jag pratade även med verkstadschefen (?) som försökte förklara hur värmaren fungerar men jag blev inte så mycket klokare.
Den ska gå igång när jag startar bilen.
Den ska även gå igång om jag sätter i sladden. Men ja ska inte märka att den är igång.
Inget ljud från värmare, ingen fläkt i bilen osv. Men motorn blir varmare lite fortare när jag kör.
När jag sa att det inte värmt något när jag använt elstolpe på jobbet sa han att de måste va fel i stolpen.
När jag sa att kollegorna lyckas värma sina bilar i samma stolpe skulle jag bara gå hem och testa lite.
Och de skulle va onödigt att ha timerinställningen då det bara drar ström från batteriet, det är bättre att köra med kabel.
Så är det någon här som har koll?
Bör jag inte ha timerfunktionen i vredet inne i bilen om det finns en värmare.
De bör väl vara en extrafunktion när man köper bilen ny, och kan man då välja bort timern? Verkar dumt.
Dom har tidigare programmerat bort larmet (då den fellarmar) och funderar på om dom även tagit bort de här, ev för nåt problem men de kunde dom inte svara på.
Och hur bör det fungera? Hur vet jag om den fungerar?
Det är ju en diesel så tycker att de vore bra att kunna använda värmare, speciellt då man kör kortare sträckor och annars inte hinner få motorn varm (tänker på partikelfilter osv).
Vad kan de kosta att programmera in timern?
Borde det inte gå att se vad bilen har i sin specifikation från fabrik?
Hur har ni andra?
Mycket text och många frågor.
Men hoppas någon här kan göra mig lite klokare.
Tack på förhand!
Fin och välskött bil med en tidigare ägare som var en äldre dam.
Servad sen den var ny, går bra och är fin osv.
Enligt säljaren ska den ha motorvärmare (av något slag).
Den har uttag i fronten men när jag sätter i sladden där händer inget, mer än att jag får ström till kupévärmaruttaget inne i bilen.
Hade in bilen för service för några dagar sen och bad dom då att kolla om bilen hade någon värmare, och mycket riktigt skulle de finnas.
Dom förklarade att det bara var att sätta i sladden, eller starta med vredet till vänster om ratten (som de brukar va på Volvo).
När jag förklarade att de inte finns något sånt i vredet blev det lång fundering.
De ska gå att få programmerat, om jag betalar för de. Men något pris kunde jag inte få. Ingen hade koll på nåt.
Jag pratade även med verkstadschefen (?) som försökte förklara hur värmaren fungerar men jag blev inte så mycket klokare.
Den ska gå igång när jag startar bilen.
Den ska även gå igång om jag sätter i sladden. Men ja ska inte märka att den är igång.
Inget ljud från värmare, ingen fläkt i bilen osv. Men motorn blir varmare lite fortare när jag kör.
När jag sa att det inte värmt något när jag använt elstolpe på jobbet sa han att de måste va fel i stolpen.
När jag sa att kollegorna lyckas värma sina bilar i samma stolpe skulle jag bara gå hem och testa lite.
Och de skulle va onödigt att ha timerinställningen då det bara drar ström från batteriet, det är bättre att köra med kabel.
Så är det någon här som har koll?
Bör jag inte ha timerfunktionen i vredet inne i bilen om det finns en värmare.
De bör väl vara en extrafunktion när man köper bilen ny, och kan man då välja bort timern? Verkar dumt.
Dom har tidigare programmerat bort larmet (då den fellarmar) och funderar på om dom även tagit bort de här, ev för nåt problem men de kunde dom inte svara på.
Och hur bör det fungera? Hur vet jag om den fungerar?
Det är ju en diesel så tycker att de vore bra att kunna använda värmare, speciellt då man kör kortare sträckor och annars inte hinner få motorn varm (tänker på partikelfilter osv).
Vad kan de kosta att programmera in timern?
Borde det inte gå att se vad bilen har i sin specifikation från fabrik?
Hur har ni andra?
Mycket text och många frågor.
Men hoppas någon här kan göra mig lite klokare.
Tack på förhand!