Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av dtk
#1560276
Köpte en C30 D3 -11 i våras.
Fin och välskött bil med en tidigare ägare som var en äldre dam.
Servad sen den var ny, går bra och är fin osv.

Enligt säljaren ska den ha motorvärmare (av något slag).
Den har uttag i fronten men när jag sätter i sladden där händer inget, mer än att jag får ström till kupévärmaruttaget inne i bilen.

Hade in bilen för service för några dagar sen och bad dom då att kolla om bilen hade någon värmare, och mycket riktigt skulle de finnas.
Dom förklarade att det bara var att sätta i sladden, eller starta med vredet till vänster om ratten (som de brukar va på Volvo).
När jag förklarade att de inte finns något sånt i vredet blev det lång fundering.
De ska gå att få programmerat, om jag betalar för de. Men något pris kunde jag inte få. Ingen hade koll på nåt.

Jag pratade även med verkstadschefen (?) som försökte förklara hur värmaren fungerar men jag blev inte så mycket klokare.
Den ska gå igång när jag startar bilen.
Den ska även gå igång om jag sätter i sladden. Men ja ska inte märka att den är igång.
Inget ljud från värmare, ingen fläkt i bilen osv. Men motorn blir varmare lite fortare när jag kör.
När jag sa att det inte värmt något när jag använt elstolpe på jobbet sa han att de måste va fel i stolpen.
När jag sa att kollegorna lyckas värma sina bilar i samma stolpe skulle jag bara gå hem och testa lite.
Och de skulle va onödigt att ha timerinställningen då det bara drar ström från batteriet, det är bättre att köra med kabel.

Så är det någon här som har koll?
Bör jag inte ha timerfunktionen i vredet inne i bilen om det finns en värmare.
De bör väl vara en extrafunktion när man köper bilen ny, och kan man då välja bort timern? Verkar dumt.
Dom har tidigare programmerat bort larmet (då den fellarmar) och funderar på om dom även tagit bort de här, ev för nåt problem men de kunde dom inte svara på.
Och hur bör det fungera? Hur vet jag om den fungerar?
Det är ju en diesel så tycker att de vore bra att kunna använda värmare, speciellt då man kör kortare sträckor och annars inte hinner få motorn varm (tänker på partikelfilter osv).
Vad kan de kosta att programmera in timern?
Borde det inte gå att se vad bilen har i sin specifikation från fabrik?
Hur har ni andra?

Mycket text och många frågor.
Men hoppas någon här kan göra mig lite klokare.
Tack på förhand!
av Storfot
#1560283
Rör du ihop ihop elektrisk motorvärmare och bensin-/dieseldriven parkeringsvärmare nu?
En bränslevärmare låter och värmer både motor och kupé (via fläkten).
En elektrisk värmare värmer bara motorn. (Och brukar ju därför kompletteras med uttag för kupévärmare.) Den låter inget, eventuellt ett svagt brusande.
Jag är inte så hemma på dieselbilar eller C30, men tror att det finns en dieselvärmare som värmer motorn efter kallstart, men att det kostar extra att även kunna använda den som parkeringsvärmare. Men en Volvoverkstad borde ju enkelt kunna svara på vad du har för utrustning.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1560284
Timerfunktionen till den bränsledrivna dieselvärmaren kostade 3500:- extra vill jag minnas.
Har man inte detta startar ändå värmaren när man startar bilens motor vid kall väderlek.
Man måste även tänka på att den bränsledrivna värmaren och elvärmaren inte är samma sak, den första hör man surra och den startar inte med en sladd i väggen.

Det går att lägga in tidur hos en Volvoverkstad, art. nr 30664638.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic
av dtk
#1560288
Storfot skrev:Rör du ihop ihop elektrisk motorvärmare och bensin-/dieseldriven parkeringsvärmare nu?
En bränslevärmare låter och värmer både motor och kupé (via fläkten).
En elektrisk värmare värmer bara motorn. (Och brukar ju därför kompletteras med uttag för kupévärmare.) Den låter inget, eventuellt ett svagt brusande.
Jag är inte så hemma på dieselbilar eller C30, men tror att det finns en dieselvärmare som värmer motorn efter kallstart, men att det kostar extra att även kunna använda den som parkeringsvärmare. Men en Volvoverkstad borde ju enkelt kunna svara på vad du har för utrustning.
Jag vet inte vad jag har.
Jag får inga raka svar på verkstaden utan allt är bara snurrigt.
Det ska finnas en värmare... och "chefen" verkar ju pratat om båda.
fjohan82 skrev:Timerfunktionen till den bränsledrivna dieselvärmaren kostade 3500:- extra vill jag minnas.
Har man inte detta startar ändå värmaren när man startar bilens motor vid kall väderlek.
Man måste även tänka på att den bränsledrivna värmaren och elvärmaren inte är samma sak, den första hör man surra och den startar inte med en sladd i väggen.

Det går att lägga in tidur hos en Volvoverkstad, art. nr 30664638.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic
3500kr!? För att kunna få igång något som redan finns. Galet!
Jag hör bara motorn surra...
Ja förstår inte hur svårt det ska vara för en verkstad att ta reda på vad som finns i bilen, och kunna förklara.
Man bemöts som att allt är självklart men ändå är de ingen som kan säga rakt vad man har eller hur de fungerar.

Jaja.
Vad gör jag för att få veta vad jag har om inte verkstaden vet?
Hur testar ja för att veta vad som finns och vad som ev fungerar eller inte?
av LOB
#1560652
Har du ett uttag för en elektrisk motorvärmare har du knappast en dieselvärmare också. Det brukar vara antingen eller. Hur vet du att den inte fungerar? En kontaktvärmare/slangvärmare är helt ljudlös. Låt den stå på två timmar (genom att ansluta kontakten till elnätet, finns ingen on/off till elektrisk motorvärmare) och känn på motorblocket eller kylslangarna. Om du inte har någon funktion för att starta en dieselvärmare genom att vrida på vredet på vänster spak så har du ingen dieselvärmare.
av LOB
#1560654
dtk skrev: mån 06 nov 2023, 18:27 Bör man kanske kolla så alla säkringar är ok?
Vart hittar men dessa för värmare?
Säkringen för en elektrisk motorvärmare sitter i proppskåpet i ditt hus/garage. En Dieselvärmare har en säkring. Se instruktionsboken
Användarvisningsbild
av frasse4
#1560659
En elvärmare har bara 300 W effekt, det blir som att koka upp 10 liter vatten på spisen på 1:an. Du kommer knappt att märka skillnad, om du inte tar tid på på att uppnå arbetstemp, men det gör mycket för motorn och för utsläpp att startas när den är +5 grader istället för -10.
#1560661
Tror inte en elektrisk motorvärmare värmer upp till drifttemperstur ens på sommaren. Vitsen med den är som "frasse4" säger, att höja "lägsta temperaturen" till "mer känlig" temperatur. Motorn blir varm betydligt fortare i -10° och rutorna blir isfria på nolltid. Väldigt bra när jag hade bara 6 km till jobbet.
Jag har haft motor/kupe värmare i mina bilar i typ 30 år (gjutjärns motorer) och under en period så var den på hela arbetsdagen. Var det plusgrader i luften kunde man se att tempmätarnålen rört sig ytterst lite. Vet ej om aluminium motorer är bättre på detta.
av LOB
#1560665
En kontaktvärmare (ungefär som ett strykjärn mot motorblocket) har begränsad effektivitet. En slangvärmare som värmer kylvätskan värmer betydligt bättre. Bägge skyddar dock motorn från skadliga kallstarter..

En undran bara, bl.a om rattvärmen verkligen […]

Stigande tomgång.

Om den startar lätt och går bra kall s&[…]

Jag betalade ca 14 000 på Bilia för att[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna, […]