Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av spindel
#1559735
Har en Flexifuel (V70 om det spelar nån roll) sen i våras och kör helst på etanol. Men någon har sagt att man bör undvika etanolen på vintern. Ligger det något i det?
Och är det något särskilt jag behöver tänka på om jag går över till bensin över vintern?
Användarvisningsbild
av Funk
#1559737
Om det är riktigt svinkallt så kan man köra lite extra bensin i E85, vilket faktisk redan är E75 på vintern...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1559738
Brukar köra på E85 (75 som nämnt ovan) utan problem. Blir det kallt (under typ -15) så kör jag motorvärmaren, som är installerad från fabrik på samtliga.
av Volvoold
#1559741
Hur mycket extra drar era bilar på E85 jämfört med bensin?

Jag har hört allt från 25-40%.

Lite nyfiken på detta därav frågan. Speciellt på T4 F om någon kör den. 😊
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1559743
1.1l per mil på E75 (konstigt nog låg det närmare 10.3 på E85). 0.8l på 98, så runt 27% mer med nuvarande siffror.
av Volvoold
#1559749
Steffe3 skrev:1.1l per mil på E75 (konstigt nog låg det närmare 10.3 på E85). 0.8l på 98, så runt 27% mer med nuvarande siffror.
Vilken bilmodell och motor växellåda har du?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1559751
Jag har kört året om på etanol i c:a 10-12 år nu med min 745-a. Byggt om den efter "eget huvud" och det funkar bra. Nu har vi inte så kallt här nere, men jag har en elektrisk choke som jag använder under +5°. Det är en tryckknapp med ett motstånd kopplat i serie med tempgivaren till styrsystemet så när jag trycker på knappen "sänker" jag "yttertemperaturen" med c:a 30°. Så är det 0-gradigt ute så tror boxen att det är - 30°. Körde före 745-an med farsans 144 - 72 men med manuell choke startade den inte utan startgas under +5°. Under - 5° så blev det svårt ändå. Den startade men ville inte gå. Trots Jag hade förvärmningsslangen direkt in i luftfiltret och full choke så ville den inte riktigt. Så det blev bensin dom kallaste månaderna
av KalleJ
#1559759
spindel skrev:Har en Flexifuel (V70 om det spelar nån roll) sen i våras och kör helst på etanol.
Men någon har sagt att man bör undvika etanolen på vintern. Ligger det något i det?
Nej. Du behöver inte undvika etanol.
Nackdelen är att det tar lite längre tid för motorn att nå arbetstemperatur och drar lite mer bränsle under uppvärmning. Etanolen (E75) är redan vinteranpassad i övrigt.
Har du ingen motorvärmare eller garage så kör E10/Bensin större delen av vintern.
Annars testa och jämför du kanske inte märker någon praktisk skillnad i hur snabbt kupén blir varm.

Jag har nydligen beställt WiFi styrt el-uttag till motorvärmaren, så ska testa köra lite mer etanol i vinter.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1559766
Nu kom ju höjningen av priset också (75 har varit i flera veckor), upp 1:50 ungefär :party:

98 lär vara billigare nu, men svårare att tanka där jag bor.
Startmotor byte

Om bilen bara har gått 11000 mil så ka[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]