Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av monarped
#1559652
Fick ombesiktning på min löstagbara dragkrok.
Den släpper inte.
Har smörjt,värmt dragit o bankat.
Satte ett spännband runt ett träd o i kroken o gungade fram me bilen,samtidigt som em slog med slägga.
Men den släpper inte.
Misstänker att sprinten har släppt o inte följer med handtaget ut.
Så jag skruvade bort den.
Fästet och uttaget är kvar.
Blir den godkänd om jag åker in och besiktar den så här.
Se bild
Bilagor
received_1937701283290186.jpeg
received_1937701283290186.jpeg (242.22 KiB) Visad 809 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1559698
Vad händer om man svetsar fast den löstagbara. Då har man ju en fungerade fast dragkrok?

Eller är det inderkänt pga att den inte är typad fast
Användarvisningsbild
av lennarte
#1559699
Står det i papperen avtagbar, ska den vara avtagbar. Hur det är på helbilsgodkända är mer tveksamt. Förmodligen kan man ta bort hela draget utan reg.besikning eftersom "dom" kan ändra i papperen i efterhand. "Dom" kan ju skriva in draget vid vanlig besiktning. Då bör man ju även kunna montera en fast dragkrok istället. Dock måste den vara en av fabrikanten godkänt drag, vilket kan ställa till det. Det kanske inte finns.
Vi beställde ett drag med fast krok till vår nya Subaru XV, den är dock inte besiktigad än (bara 2 år gammal) så vi får se vad dom säger. Den är kanske reg.besiktigad av säljaren innan vi hämtade ut den. Får kolla i papperen vad det står...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1559733
Kollat på pappren. Där står inget om vilken typ av krok det är, bara drag vikterna. Så den är inte besiktigad ännu, blir väl då jag som får göra det om något år.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1559744
Jag har aldrig sett någonstans att det skulle stå vad för typ drag krok bilen är reggad med, (Fast, löstagbar, infällbar etc.)

Det enda information som står är kula, krok eller pivå. Så att byta löstagbar -> fast måste vara ok.
Startbatteri

sitter agm orginal om man har start stopp men du k[…]

Brainys V60

Vet inte om bilen hörde att jag tänkte b[…]

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]