Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1559826
En väldigt konstig sak upptäckte jag nu. Enligt Återförsäljaren är inte min bil godkänd att ha drag överhuvudtaget!!

Går jag in på transportstyrelsens sida och slår in mitt registreringsnummer så står det att jag får dra 920kg med vanligt B-kort och 1670 med utökad behörighet.

Jag får nog ringa någon och höra vad som gäller. När jag beställde bilen så fick jag reda på att bilen inte fick ha drag och det accepterade jag. Från och med 2024 års modell så får man ha drag, men jag har inte kollat vad Mercedes säger att den får dra. Jaja, nu får jag låna någon lämplig bil av bilfirman om jag behöver drag eller en större skåpbil, vilket jag även gjort. En e-vito när grabben flyttade hemifrån. Bättre än att behöva köra med släp. :-D
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1559924
Lucif3r skrev:Vikterna som står på TS är bara just det, max vikt på ev. släp vid behörighet B/utökad B, säger inte ett skit om hurvida bilen öht. är godkänd för drag eller ej :-)
Men om Polisen skulle stanna mig med ett släp, hur ska dom veta att bilen inte får ha drag?
Denna EQB är ju en elvertion av GLB som får ha drag. Draget får också plats.

Mest nyfiken på vad som skulle hända. :-)
av Amarace
#1559941
EbbevonVolvo skrev:
Lucif3r skrev:Vikterna som står på TS är bara just det, max vikt på ev. släp vid behörighet B/utökad B, säger inte ett skit om hurvida bilen öht. är godkänd för drag eller ej :-)
Men om Polisen skulle stanna mig med ett släp, hur ska dom veta att bilen inte får ha drag?
Denna EQB är ju en elvertion av GLB som får ha drag. Draget får också plats.

Mest nyfiken på vad som skulle hända. :-)
Om det inte står angivet Max släpvagnsvikt så får du inte montera drag (iaf inte utan regbesiktning). Angivelserna för Max på B repsektive utökad är bara teoretiska uppgifter där för B är 3500kg minus bilens totalvikt, och Utökat är 4250kg minus bilens totalvikt. Din bils totalvikt är med andra ord 2580kg.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1559945
Amarace skrev:
Om det inte stpr angivet Max slöpvagnsvikt så får du inte montera drag (iaf utan regbesiktning). Angivelserna för Max på B repsektive utökad är bara teoretiska uppgifter där för B är 3500kg minus bilens totalvikt, och Utökat är 4250kg minus bilens totalvikt.
Om jag på transportstyrelsens sida och slår in mitt registreringsnummer så står det att jag får dra 920kg med vanligt B-kort och 1670 med utökad behörighet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1559997
Polisen får ju upp lite mer info än vad svenson får genom reg.nr på TS ;-) Dom får som minst upp hela reg.beviset, som är "lite" mer ingående än vad man ser på TS. Dom har säkerligen full tillgång till ursprungsuppgifterna också, från när bilen först byggdes/reggades, tillsammans med ev. tillval som fanns.

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]