Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1559629
Luftkvalitet i städer går före klimateffekten.

"Färre dieselbilar på vägarna har också en positiv effekt på stadsluftens kvalitet. Även om dieselfordon släpper ut mindre CO2 än bensinmotorer, släpper de ut mer gaser som kväveoxider (NOx), vilket har en negativ inverkan på luftkvaliteten, särskilt i tätbebyggda områden."

Har haft lite nya V60 och XC60 som hyrbilar med både bensin och dieselmotorer och det är tråkigt hur mycket mera bränsle det går åt i bensinvarianterna (och så klart mer CO2).
av Erik Å
#1559636
Var det inte Trafikverket som kallt konstaterade att vägslitaget och PM10-dubbdäck-partikelproblematiken kommer att öka ju fler elfordon som rullar på vägarna pga högre vikt..?
av rosefors
#1559650
Bensinbilar är ju miljövänligheten själv jämfört med Diesel. Kostnadsmässigt finns ingen fördel heller i det långa loppet (utslaget på 10 år). Är inte annat än helt rätt beslut att lägga ner produktionen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1559665
rosefors skrev: tis 31 okt 2023, 18:19 Bensinbilar är ju miljövänligheten själv jämfört med Diesel. Kostnadsmässigt finns ingen fördel heller i det långa loppet (utslaget på 10 år). Är inte annat än helt rätt beslut att lägga ner produktionen.
Det beror ju på vad man menar med miljövänlighet.

Bensinbilar släpper ut mindre NOX, vilket är bra i stan.

Diesel släpper ut mindre CO2 vilket är bra för klimatet

Men klimatet är kanske inte en del av miljön.
av rosefors
#1559667
Miljö omfattar mer än CO2. Sist jag kolla är en diesel 100ggr farligare än en bensinbil såfort DPFen lägger av.

Och så har vi allt annat som händer mitt emellan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1559673
Etanol drift, helt bortglömt eller??
av rosefors
#1559682
Etanol va resultatet av lyckad lobbying från bilproducenterna. Genom att räkna totala utsläppen av CO2 "selektivt" kunde man möta massa utsläppsgränser utan att egentligen ha några omställningskostnader alls.

Volvo och SAAB kunde skratta hela vägen hem från Rosenbad till Trollhättan/Torslanda.

Sen tog subventionerna slut....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1559697
rosefors skrev: tis 31 okt 2023, 19:42 Miljö omfattar mer än CO2. Sist jag kolla är en diesel 100ggr farligare än en bensinbil såfort DPFen lägger av.

Och så har vi allt annat som händer mitt emellan.

Det var ju precis det jag sade och vad jag citerade ur Volvos pressrelease.

Luftkvaliteten i storstäder har högre prioritet än klimatet nu när vi byter från diesel till bensin
Dra släp XC40

Jo då har jag dragit ett 1300kg kåpsl&[…]

XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nyar[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]

Missljud V60 D4 - 2019

Jo verkstan hittade när dom felsökte.