Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1559586
Är detta framtiden för Volvo. Att klistra Volvologga på kinesiska elbliar? Först ut är Geeky Zeeker 09 som får Volvo lopgga i grillen och får heta EM90. Minns när Volvo satte sin logga på Remjohan. Och saab på Lancia 600
Bilagor
2024-Volvo-EM90-leaked-3-jpg.jpg
2024-Volvo-EM90-leaked-3-jpg.jpg (242.1 KiB) Visad 320 gånger
Screenshot_20231031_094916_Chrome.jpg
Screenshot_20231031_094916_Chrome.jpg (210.67 KiB) Visad 320 gånger
#1559598
Att sätta en viss logga på en bil och mena det är en bil tillverkad av företaget enligt loggan tycker jag inte känns riktigt rätt mot konsumenterna. Men ägaren gör väl som man vill. Vitsen med att sätta en viss logga på en bil kan ju vara att man vill rida på fabrikatet loggan representerar, t.ex. hög kvalitet, säkra bilar osv. Om inte den nya bilen lever upp till sådant blir det ju till slut så att märket blir lite urvattnat och märket inte riktigt står får det som byggs upp under lång tid. Vi får väl se. Nya bilar skall ha sin chans. Ev. köpare som avgör hur bra bilen egentligen är. Snygg är inte denna bil enligt min smak i alla fall. Men alla köper ju inte bilar efter utseendet. Har det någonsin i längden varit en fördel för en bil man klistrat dit en logga på från ett annat fabrikat? Eller fördel för det fabrikat loggan kommer från? Skulle vara kul veta om det finns exempel på det.
Volvo 66 (Remjohan) är nog ett av skräckexemplen. Minns min syrras mans mor när hon skulle byta bil (var ca 1976) och hade lånat hem en Remjohan som då egentligen var en DAF 66. Det dröjde inte länge innan hon lämna tillbaka den och även sonen hade kört den och tyckte bilen var skräp. Men det var Volvologga på bilen, men kvalitet osv hade ju inte nåt med loggan på bilen att göra. Möjligt dess bilar blev bättre senare.
#1559611
vetten skrev: tis 31 okt 2023, 11:44 Men Volvo är väl en kinesisk bil numera tyvärr :crying:
Jo den är väl det, lite beroende hur man definierar vad som gör att en bil anses ha sitt ursprung eller sin själ från ett visst land.
Där ägaren har sin hemvist.
Där bilen huvudsakligen tillverkas.
Landet bilfabrikatet grundades i.
Osv.
Tror alla mina Volvo jag ägt genom åren har tillverkats i Sverige, Torslanda. Det känns bra på sätt och vis. Hur det blir i framtiden står skrivet i stjärnorna (för min del). Det går ju inte ens beställa (sen några dagar) en sådan Volvo jag skulle vara intresserad av som nästa bil, de tillverka(de)s i Sverige det vet jag. Men en ren Ping-Pong bil vette katten om jag någonsin kommer skaffa. Finns ju ännu en hel del bilfabrikat som inte ägs och eller som inte tillverkas i det stora landet i öst.
Det tycks som vårt land nästan svämmas över av nya fabrikat från stora landet i öster. För mig är bilägande mycket mer än bara ha en bil på garageuppfarten. Bilarna må ha fina stora skärmar man skall fippla med under körning för att ändra inställningar, med mjukvara värre än jag vet inte vad. Till syvende och sist skall bilen funka i ur ock skur (för mig), då föredrar jag bilar som verkligen klarar vår väderlek osv. Lilla Sverige är bara en droppe på bilmarknaden och få biltillverkare tänker nog hur bilar i vårt land bäst bör vara beskaffade för att tuffa på år in och år ut till det är dags för skroten. Men några fabrikat och modeller tror jag funkar rätt bra här i Svedala och där jag bor. Volvo har funkat väldigt bra hittills för mig, men hur det blir framöver vet jag inte.
#1559614
Ingen av de där bilarna kommer komma till EU än mindre till Sverige. Det är väl perfekt om det ramlar in pengar till Volvo från bilar som varit "billiga" att ta fram?
#1559615
Jag är allt lite undrande när bilar som ev. kommer säljas i Sverige från stora landet i öst försöker locka med såna här bildskärmar (3:e bilden) där medpassagerarna skall underhålla sig :

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... jar-saljas

Näväl, tids nog kommer de som köper/leasar sådana bilar väl att uttrycka om bilarna passar i våra förhållanden här i landet.
Jag tycker nog det gått överstyr lite med bildskärmarna i en del bilar nuförtiden. De kanske skulle ta och läsa Vi Bilägares test av användarvänlighet osv för föraren som de gjorde häromåret. V70 förarmiljö vann överlägset testet. Det är nog bäst med en lagom blandning skärmar och storlek och fysiska knappar, tycker jag. Gissar det största skälet att skärmar svämmar ut och blir större och knappt en enda knapp kvar att trycka på är att biltillverkaren då kan tjäna mer pengar. Huruvida de som skall köra bilarna gillar denna utveckling med allt större och ibland flera skärmar och inga eller ytterst få knappar vet jag inte men jag gillar det inte. Men jag gissar de yngre generationerna som är uppväxta med mobiltelefon, "Padda" osv gillar stora skärmar att rota runt i menyer för att justera inställningar osv. Jag vill ha blicken på vägen så långt det är möjligt.

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]