Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
#1559111
Måste man ladda ett nytt batteri från biltema? Har två bekanta som nyligen köpt nya bilbatterier från biltema och när dom monterat batteriet i bilen så har det funkat bra i några dagar för att sen vara halvdöda och måste laddas, det rör sej om 62amp batterier för ca 900:- hjälpte en av dom härom dan försökte först att ladda med en smartladdare men den vägrade att börja ladda då batteriet visade sej ha bara 6,7volt kopplade då in en gammal dumladdare och då gick det att ladda, visade 12,9 volt efter ett dygn. Jag har aldrig köpt ett batteri på biltema utan från andra leverantörer och har aldrig upplevt att man måste ladda så snart, ska inte batterier vara fulladdade vid leverans?
Användarvisningsbild
av vetten
#1559120
Men på två veckor måste ju vara något fel från början då.
Det finns ju en anledning till att jag undviker att handla på Biltema tur att det inte var jag som köpte batteriet där, nu fick jag ytterligare en anledning att undvika dom.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1559122
Mitt agm (95Ah) har fungerat felfritt sen köp för många år sedan, men det är problemen man läser och hör om :-D
av Lövet
#1559128
Har köpt batteri på Biltema och det var tillräckligt laddat för att det inte skulle vara några problem för bilen att hålla batteriet laddat sen.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1559154
Jag har köpt 2 nya batterier i mitt liv, båda på Biltema och båda har varit nog laddade för att fungera från köp.

Fick du kontrollerat bilens laddspänning innan du skrev detta inlägg?
Användarvisningsbild
av vetten
#1559156
Bilen laddar som den ska och det är en gammal Merca från 1975 finns ju knappast något annat än klockan som tar lite och den drar ingen tjuvström vad jag kan upptäcka.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1559217
Är det en diesel merca så tar dom ohyggligt med ström vid start. Kör man då bara korta sträckor (mindre än en mil) så kan det vara normalt. Dessa bilar kräver stora batterier, minst 120 Ah.
Användarvisningsbild
av vetten
#1559224
lennarte skrev: lör 28 okt 2023, 08:22 Är det en diesel merca så tar dom ohyggligt med ström vid start. Kör man då bara korta sträckor (mindre än en mil) så kan det vara normalt. Dessa bilar kräver stora batterier, minst 120 Ah.
Nej det är en vanlig bensinare en 200 på 95 hk.

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]