Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1558218
MarcusJ skrev: tis 17 okt 2023, 23:38
William85 skrev: tis 17 okt 2023, 18:20Jag hoppas lite på att min 2015 XC70 ska fortsätta vara pålitlig upp i ålder också då jag känner mig rätt otaggad på bilmarknaden för stunden och har gett upp tanken på att byta bil närmaste åren. :P
Rostskydda, rostskydda och rostskydda.
Ska du behålla bilen länge är det läge att plocka bort all plast på bilen, göra rent ordentligt och rostskydda innan plasten åker på igen.
Ja, jag har blåst på kallpressad linolja på trösklarna just framför bakhjulen där det börjat komma rost. Såg inte ut som det var något innanför yttre tröskelplasten än men får ta av dem och kolla till sommaren. Men jag måste säga att jämfört med tidigare bilar jag haft är Volvon ändå väldigt fin för sin ålder :-)
#1558412
StefanN skrev: tis 17 okt 2023, 09:00 När man dessutom poängterar att man vill åka säkert är ju alla bilar av dom modellerna borträknade, skulle aldrig vilja sitta i en 850 i en frontalkrock i vart fall.
Du får det att låta som en 850 är en Cv2, Renault 4 eller Trabant. Skillnaden mellan en 850/V70 (97-00) och en modern bil V70 2008+ är ju inte väldigt dramatisk.... se själv;
#1558461
valln skrev: tis 17 okt 2023, 16:07
Volvoold skrev: tis 17 okt 2023, 13:54 ...

Samt krockar man med en lastbil så hjälper inte den nyare bilen så mycket heller.
Jo, det gör det. I allafall sista modellen av XC70.
https://www.garaget.org/video/154076

Notera att lastbilen håller på att köra av vägen av krocken.

Edit: Alltså skulle jag köpa sista modellen av XC70.
Var hittar du en lågmilad problemfri sådan under 100.000 kr.
#1558476
LOB skrev: fre 20 okt 2023, 23:34
StefanN skrev: tis 17 okt 2023, 09:00 När man dessutom poängterar att man vill åka säkert är ju alla bilar av dom modellerna borträknade, skulle aldrig vilja sitta i en 850 i en frontalkrock i vart fall.
Du får det att låta som en 850 är en Cv2, Renault 4 eller Trabant. Skillnaden mellan en 850/V70 (97-00) och en modern bil V70 2008+ är ju inte väldigt dramatisk.... se själv;
Har aldrig sett filmen innan.. Finns det någon info om hur det gick för dockorna, mer än att det kom läppstift på krockkudden..?
#1558520
Tack för all input. Jo, säkerheten värderar jag högt. Jag har två barn som nyligen tagit körkort och som kommer att använda bilen en del så jag vill förstås att de ska åka så säkert som möjligt. En 850 känns lite vansklig i det hänseendet och jag är som sagt beredd att betala 100’ eller kanske lite mer för rätt exemplar.

Tittar en del på V70 från 2010 och framåt men det är väldigt många ras på marknaden för helt sjuka pengar. Rostiga och fula. Tittar man i historiken så har de sålts för halva priset för bara ett par år sedan. Alla fina exemplar har väl gått på export nu när kronkursen är vad den är.
#1558550
Nu fick vi svar på hur hypotetisk frågan var, han är alltså ute efter att köpa.
Jag tycker det är intressant hur ni enbart tänker krocksäkerhet i frågan om säker bil. Är ju viktigare att inte hamna i den situationen, bra väghållning, bromsförmåga, ESP gör stor skillnad.
D2 alltså, 22000 mil. Jag skulle vara nojig över en del, är turbon i skick, igensatt sil till oljeledningen, partikelfilter, spridare, koppling/svänghjul…
Annars är det nog en trevlig men slö liten motor.
Håller med om att priserna är otroligt uppåt väggarna, och ofta för väldigt dåliga bilar. Man måste leta en hel del.
#1558554
20FJan skrev: sön 22 okt 2023, 12:14 Jag tycker det är intressant hur ni enbart tänker krocksäkerhet i frågan om säker bil. Är ju viktigare att inte hamna i den situationen, bra väghållning, bromsförmåga, ESP gör stor skillnad.
Du har såklart rätt i att 'aktiv säkerhet' också är viktigt! I tillägg till de saker du nämner så finns mycket mer såklart..
T ex undvik modeller med för mycket 'information i mittkonsolen' (som lätt tar fokus från vägen, särskilt vid körning i mörker).. Men för 100' så slipper man väl iaf en stor padda för att kunna ändra saker som sätesvärme etc :P.
En annan sak är halvljuset, som är väl så viktigt som helljuset skulle jag säga.. Och där kan det vara så enkelt att man bör försöka hitta en modell med ett visst tillval, t ex xenon halvljus istället för halogen (även om halogen per automatik inte behöver vara dåligt) och att modellen har en vettig ljusbild (ljusfördelning).
#1558929
Okalettos skrev: lör 21 okt 2023, 15:55
LOB skrev: fre 20 okt 2023, 23:34
StefanN skrev: tis 17 okt 2023, 09:00 När man dessutom poängterar att man vill åka säkert är ju alla bilar av dom modellerna borträknade, skulle aldrig vilja sitta i en 850 i en frontalkrock i vart fall.
Du får det att låta som en 850 är en Cv2, Renault 4 eller Trabant. Skillnaden mellan en 850/V70 (97-00) och en modern bil V70 2008+ är ju inte väldigt dramatisk.... se själv;
Har aldrig sett filmen innan.. Finns det någon info om hur det gick för dockorna, mer än att det kom läppstift på krockkudden..?
Någon som vet?

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]