Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1558077
Lucif3r skrev: tis 17 okt 2023, 13:55
Derank skrev: och uprostade idag.....leta vidare..
Knappast. Ser betydligt fler rostlik till nyare bilar än äldre diton såsom 85x70, eller t om 900-serien.
Så klart finns det exemplar som är upprostade också, allt handlar om hur man skött den.
Håller med.
Min -98 är allt annat än upprostad, faktiskt var min V70 -11 mycket mer rostskadad.
#1558081
Men det är ju också en lite sned kollision . Den huvudsakliga träffpunkten för den starkaste kraften tar, är på frontens sida/kant. (Ses tydligt när man kör videon i lägre hastighet)

Skulle förmodligen gått betydligt allvarligare om det var nos mot nos rakt framifrån.

Ser ut som om bilens förare medvetet kör mot lastbilens körfält. Han kanske sms:ade eller rakade sig.
#1558086
Jag hade nog valt en så lågmilad och fin V70N som möjligt med 140 eller 170hk motorn. De flesta Volvoägare jag känner har den generationen och de verkar överlag väldigt pålitliga långt upp i mil.

Jag hoppas lite på att min 2015 XC70 ska fortsätta vara pålitlig upp i ålder också då jag känner mig rätt otaggad på bilmarknaden för stunden och har gett upp tanken på att byta bil närmaste åren. :P
#1558087
Om krocksäkerhet är lika viktigt (eller viktigare) som 'problemfri' så blir det lite knepigt.. 850 (inkl s/v70) och v70n/s80n går ju tyvärr (!) bort m a p krocksäkerhet (enligt EuroNcap).. Men, budgeten på 100' medger ju köp av de sista generationerna av de två sistnämnda.. Huruvida de är problemfria vet jag inte, men gissar starkt på att de iaf (generellt) är mer problemfria än P1 (S40n/V50/C30), men som har hög krocksäkerhet och är billigare att köpa, på den numera dyra begagnatmarknaden..
#1558104
Volvoold skrev: tis 17 okt 2023, 16:59 Men det är ju också en lite sned kollision . Den huvudsakliga träffpunkten för den starkaste kraften tar, är på frontens sida/kant. (Ses tydligt när man kör videon i lägre hastighet)

Skulle förmodligen gått betydligt allvarligare om det var nos mot nos rakt framifrån.

Ser ut som om bilens förare medvetet kör mot lastbilens körfält. Han kanske sms:ade eller rakade sig.
Nja, nu tog ju smällen på förarsidan.
Det är väl en s.k. offsetkrock och dom är väl svårare att klara.
Tänk på att lastbilen med släp och last väger 60 ton och utan last kanske 25 ton. Det blir lite krafter inblandade.
#1558128
William85 skrev: tis 17 okt 2023, 18:20Jag hoppas lite på att min 2015 XC70 ska fortsätta vara pålitlig upp i ålder också då jag känner mig rätt otaggad på bilmarknaden för stunden och har gett upp tanken på att byta bil närmaste åren. :P
Rostskydda, rostskydda och rostskydda.
Ska du behålla bilen länge är det läge att plocka bort all plast på bilen, göra rent ordentligt och rostskydda innan plasten åker på igen.
Startmotor byte

Hej. Skulle behöva lite hjälp med startm[…]

Ja, generellt sett kan det vara lättare at pr[…]

har du läst av elen till pedalen och inte upp[…]

Hade liknande på min för massa år[…]