Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1558023
https://www.blocket.se/annons/halland/v ... 1000473026

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1000411535

https://www.blocket.se/annons/vasternor ... /110971194

V70/S60/S80 är väl lite säkrare av de två. De är väl så långt man kommer med 100.000 idag. Nyare är ju utanför budget oavsett körsträcka.
#1558027
I min värld kostar en 850 20 till 30 tusen i bra skick. Skulle knappt vilja ha den ändå…
För såpass gamla bilar handlar det om tur eller ett oändligt letande för att hitta en bra bil, inte ens lätt att hitta en 2008 och nyare som inte börjar vara nedgången eller rostig.
Jag skulle hålla mig till sugmotor, bensin eller flexfuel.
Gjorde själv valet att köpa en S40 2,0f -10 för fyra år och drygt 5000 mil sedan för typ 89000kr. Låga mil , låg skatt, rimlig förbrukning och utmärkt skick gjorde den värt det. Har inte hänt mycket oväntat än. Förutom att jag bytt alla vätskor och annan vanlig service, har jag fått byta generator.
#1558040
Erik Å skrev: tis 17 okt 2023, 06:54
800serien skrev: mån 16 okt 2023, 22:20 ..Inget fel men mer el och nymodigheter som kan strula till det.
Haha.. Nej en P80 årgång -00 är identisk med en -99 :-D
Jag skrev "(och 99or med 144 hk=mekanikst spjäll)". Inte alla 99or. Jag anser ett de med med mekaniskt spjäll är pålitligare men för den delen så är inte de med elektriskt dåliga bilar, fortfarande mycket pålitliga.

TS skrev, problemfritt och säkert som möjligt. Folk kanske ser det från olika håll. Jag anser att 850 96-97 och S70/V70 med mekaniskt spjäll är det driftsäkraste Volvo tillverkat i kombination med den högsta säkerheten som gick att få till denna driftsäkerhet, det är bara 940 som möjligtvis når upp till samma nivå men 940 faller platt säkerhetsmässigt.

V70N är säkerhetsmässigt bättre än P80 men inte driftsäkerhetsmässigt i min värld. Har fått skruva mer i V70N än 850, så det är min erfarenhet iaf.. V70N är fortfarande mycket pålitliga och fina bilar, jag gillar verkligen designen på V70N och föredrar dessa alla gånger före sista generationen V70 2008-.

Som alltid med bilar så kan olika exemplar skilja sig åt men jag pratar om överlag i mitt inlägg.
#1558042
20FJan skrev:Om trådskaparen vill lägga upp till 100000kr. Menar ni att det inte finns en säkrare Volvo som ger mer bekymmersfritt ägande än en över 20 år gammal 850(och tidig V70)?
Han sa väl inte uttryckligen att han letar efter en bil? Ser det mer som en hypotetisk fråga.

StefanN skrev:När man dessutom poängterar att man vill åka säkert är ju alla bilar av dom modellerna borträknade, skulle aldrig vilja sitta i en 850 i en frontalkrock i vart fall.
V70N då?
#1558047
Då behövs mer förtydligande, rent hypotetiskt är det inte särskilt säkert eller problemfritt om du köper en fin 20 år gammal bil som kanske har stötdämpare och bussningar som sjunger på sista versen. Ingen ESP och vid första panikundanmanövern visar det sig att ABS inte funkar heller osv… rent krasst tycker jag ändå, så ny som möjligt med rimligt antal mil, ingen diesel med bekymren som de brukar dras med.
#1558052
VolvoB20 skrev: tis 17 okt 2023, 09:23

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1000411535
Grymt skick, synd på de urfula EU-skyltarna bara.

20FJan skrev:Då behövs mer förtydligande, rent hypotetiskt är det inte särskilt säkert eller problemfritt om du köper en fin 20 år gammal bil som kanske har stötdämpare och bussningar som sjunger på sista versen. Ingen ESP och vid första panikundanmanövern visar det sig att ABS inte funkar heller osv… rent krasst tycker jag ändå, så ny som möjligt med rimligt antal mil, ingen diesel med bekymren som de brukar dras med.
Man kan säkert se det på olika sätt, jag litar mest på en välservad bil av de modeller jag tagit upp tidigare.
#1558059
Det bygger också på att den nyare bilens utökade säkerhetssystem fungerar jämfört med en äldre bil.

Bromsar bilen in (kraftigt) när man ligger i ytterfilen för att köra om, för att den reagerar på bilen man ska köra om, så är det LIVSFARLIGT med den nyare bilen. Detta händer mig en gång när jag provkörde en Volvo V60. Som tur var så hände det inget den gången.

Så jag skulle nog inte känna mig säkrare i alla lägen med en nyare bil. Man kör ju mer i olika körfält samt omkörningar än vad det brukar hända frontalkollisioner (speciellt nuförtiden när många vägar har mitträcke som skydd för mötande bilar)

Samt krockar man med en lastbil så hjälper inte den nyare bilen så mycket heller.

Om jag minns rätt så fick de byta ett c[…]

så ladda upp det du har, är det inet […]

Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]