Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1556764
Jag behöver ta bort krockkudden som sitter ovanför pedalerna på dotterns Hyundai I40. Räcker det att ta loss minus på batteriet och ta bort kontaktstycket? Eller är det något mer? Det är väl samma "prosedur" på alla bilar förmodar jag.
av Erik Å
#1556772
Man brukar ju behöva vänta x minuter efter batterifrånkoppling för att styrenhetens energireserv (kondensatorer som lagrar energi om huvudbatteriet skulle gå sönder vid krock) ska hinna ladda ur.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1556806
Jag kopplade bort batteriet direkt när jag kom hem med bilen, sedan skruvade jag bort lite "runt omkring". Sedan åt jag lunch, skrev inlägget och söker lite på nätet. Där var flera "notiser" om detta. Nästan alla var eniga, minst en halvtimme strömlöst. Sedan gick jag ut och kopplade loss krockkudden. När den väl var borta kunde jag mer se ställmotorn som jag skrivit om i annan tråd. Därefter satte Jag tillbaka krockkudden och skruvade ihop allt igen och körde tillbaka bilen. Så ställmotorn ska gå att byta hyfsat lätt. Men det blir en annan dag. Lustigt nog verkade ställmotorn fungera när Jag körde tillbaka bilen.......😱😱
av Erik Å
#1556812
30 minuter är förmodligen rejält med säkerhetsmarginal. Jag har för mig att Autolivs styrenheter som jag jobbade med hade krav på sig att ladda ur inom en minut.
Räddningspersonal vill inte behöva stå och vänta..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1556855
I en del av inläggen jag läste skrevs det om "skrämselpropaganda". Vem som då skulle "skrämma" stod det inget om men original värkstäder kanske? Det måste ju vara så säkert att det inte "smäller av" vid typ glapp kontakt. Volvo har haft det som standard (förarsidan) sedan första halvan av 90-talet så det börjar bli ganska gammalt. Det fanns tidigare som tillbehör (USA-export?). Hittat på internet:
"Krockkudden patenterades av John W Hetrick i USA 1953. En krockkudde fungerar så att den vid en krock blåses upp och skyddar då resenären. Krockkudden är ett komplement till bilbältet, inte en ersättning. I slutet av 1960-talet började krockkuddar säljas som tillbehör till Mercedes och Ford."
av Erik Å
#1556894
Befinner man sig för nära en airbag just när den avfyras så bryter man utan vidare nacken. Leta lite på youtube, det finns folk som bränner av gamla airbags och filmar alltihop.
Styrdonet är konstruerat för att klara av "enkelfel" i kablaget utan att vådaskjuta men är man inne och rotar kan man förmodligen skapa felmoder som förbikopplar säkerhetsfunktionerna.. "dubbelfel" finns det inget skydd mot.
Det är inte värt att ta risken, därav föreskrifterna att batteriet ska kopplas ur innan något arbete görs
På den svenska bilsäkerhetskoncernen räknade man kallt med dödsfall pga vådaskott men så länge systemen räddade fler liv än de tog så tyckte man det var okej. Jag gillade inte deras tänk.. :-/

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]

Hej! Vet att på Volvo V50 kunde man sät[…]