Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Saken är den att jag har en Dodge Dart -64 som står hos en polare i Sverige. Jag fick den bilen av min mamma för många år sedan, men problemet är att den är skriven på min morbror som bor i Norge sen många år tillbaka. För 4 år sedan flyttade även jag till Norge, men bilen fick stanna kvar i Sverige.

Nu till problemet: Jag har vart i kontakt med transportstyrelsen massa gånger, men de säger att min morbror måste skaffa en c/o adress i Sverige så att de kan skicka papperna dit. Han verkar inte vilja skriva sig i Sverige av någon anledning. Jag frågade därför om de kan antingen skicka pappernq till en butik på postförskott eller till hans förra adress i Sverige för där bor hans föräldrar fortfarande. Då sa dom att nej det går inte..

Det verkar alltså helt omöjligt för mig att få bilen över på mitt namn = får aldrig hem bilen till Norge heller.

Någon här som varit med om nått liknande eller har några tips?

Ps: Jag har ägarpapperna från 1994 som är de näst nyaste, men i 2006(?) så skickades det nya papper och de mottogs aldrig så de är borta
Det lättaste är kanske att skriva över bilen på någon som bor i Sverige för att sedan skriva över den på dig, typ som att du köper den och importerar den till Norge...
Får mig att undra, har registerhållningsavgiften letat sig fram till, och betalts, alla åren till Norge?
fjohan82 skrev: sön 01 okt 2023, 20:31 Det lättaste är kanske att skriva över bilen på någon som bor i Sverige för att sedan skriva över den på dig, typ som att du köper den och importerar den till Norge...
Det är en smart lösning. Måste bara klura ut hur man ska få ägarpapperna först eftersom transportstyrelsen inte kan skicka det som postförskott till en butik bara.
Känns det inte lite konstigt att räkningen hamnar hos någon annan än registrerad ägare?
Antar att din morbror inte har en gångbar e-legitimation (se den sista)? Har han det så är det ju bara att logga in och beställa, förhoppningsvis dyker det upp på samma adress som räkningarna för regiterhållningsavgiften.

id.png
id.png (25.34 KiB) Visad 1237 gånger
Norge är inte med i foreign id tyvärr.. Räkningarna hamnar nog där för att det är senaste folkbokförda adressen innan utvandringen till Norge. Då tycker jag ju att de även kan skicka reg papperna dit, men nope! Att det ska vara så svårt..

Är man bekväm av sig och inte har n&arin[…]

Tack för snabbt svar , men hur felsöker […]

Finns det överhuvudtaget vinterdäck uta[…]

Nu är jag inte alls inläst på tekn[…]