Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1556362
Vad är detta? Volvo återkallar polisbilar och byter till starkare topplockspackning för den håller inte för lite högre vikt på polisbilen.

Ok, så vad händer om vanligt folk hänger på ett släp då, blåser man toppen direkt? Vilket skämt. Hur dålig kan kvalitén bli på Volvo?

https://www.vibilagare.se/nyheter/motor ... polisbilar
#1556367
vjohnj skrev: fre 29 sep 2023, 20:57 Fast du kanske inte kör rally med släp, och full last i bilen :-D
2.1 ton på kroken borde vara betydligt jobbigare än 100 kg polisutrustning i bagaget.

Volvo har ju gått ut med att det är den extra vikten och inte körstilen.

" – Topplockspackningen byts för att bättre klara de påfrestningar polisbilars högre vikt utgör, säger Magnus Holst på Volvo Cars pr- och kommunikationsavdelning.

Polisen har köpt in 2200 bilar från Volvo "


För övrigt har ju polisbilarnas motorer hållit i 30.000 mil utan problem tidigare. Man har ju sparat in på kvaliteten så nya inte gör det längre
#1556396
lennarte skrev: lör 30 sep 2023, 09:03 Polisens bilar har förstärkta däck, fjädring m.m för att tåla den högre totalvikten. Och den är mer än "ynka 100 kg". På vissa är tjänstevikt och totalvikt samma
Stämmer, men det visar ändå rätt tydligt att man successivt bygger bort marginalerna.
Man tar bort även bara något överdimensionerade delar hela tiden och slimmar ner allt så mycket det bara går, främst av två anledningar:

1) Kostnader. Även ören och enstaka kronor per del (som packningar) blir rätt mycket pengar på några hundra tusentals bilar.

2) Körcykelanpassning, cycle beating. Allt för att få ner förbrukningssiffrorna och CO2-värdena i laboratorietesterna och de officiella värdena. Mindre och lättare komponenter gör något gram CO2 hit och dit, men livslängden kortas ibland ner avsevärt.

I de allra flesta fall märka det inte under bilens garantitid, vilket är tillverkarens absolut största prioritet. Men det kan märkas på polis- och taxifordon som körs och belastas betydligt mer under de första åren. Och det i sin tur ger hyfsade indikationer på vad begagnatköpare kommer att drabbas av för problem.
#1556412
20FJan skrev:Undrar vad som hänt här https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ya-volvon/
"Kolvhaveriet hade till exempel kunnat orsakas av tillverkningsfel i själva kolven, eller en bränslespridare. Eftersom bilhandlaren inte kunde bevisa att motorn var felfri vid köpet, ansvarade bilhandlaren för felet och läsaren fick häva köpet."
#1556426
Jo, jag har läst artikeln. Ändå återstår frågan om vad som orsakat hålet i kolven.
Kanske något som hänger ihop med rubriken att toppackningen kan gå sönder också? Kanske det finns ett mörkertal på bilar som åtgärdats tidigare?
Hände det helt utan förvarning, som dålig motorgång, missljud eller lysande varningslampor…?
Oavsett verkar ju kvaliteten på motorerna vara i underkant.
#1556451
Ja det är en tråkig utveckling att allt ska byggas på fisens mosse... "Det var bättre förr", när volvomotorerna var stadiga pjäser med ibland pinsamt lite effekt... Då kunde man iaf vara (relativt) lugn att motorn höll hur man än belastade den(med orginaleffekten, trimmade diton är ett helt annat kapitel).
#1556466
Rimligtvis får motorerna i polisbilar på utryckning inte samma chans till långsam (=skonsam) uppvärmning innan det blir fullgas.. Likaså vid avstängning, att köra hårt och sen snabbt stanna och stänga av brukar väl traditionellt anses vara ett bra sätt att spräcka toppar?
Det finns väl risk att Volvo varken har dimensionerat för eller testat dessa driftsfall? Men man kunde väl förvänta sig att motorerna borde tåla detta..

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]