Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1556620
Erik Å skrev: sön 01 okt 2023, 00:28 Det finns väl risk att Volvo varken har dimensionerat för eller testat dessa driftsfall? Men man kunde väl förvänta sig att motorerna borde tåla detta..
När jag jobbade i branschen (14 år sedan) testade man grejerna rejält hårt på Hällered, Personvagnar plågade bilarna ordentligt och när RPS hade utvärderingstester av polisfordonen gick det verkligen vilt till på testbanorna. Finns en anledning till att polisen verkligen älskade XC70.

Hur det sett ut på senare år vet jag inte men redan på den tiden brukade ingenjörer och folket högre upp i beslutskedjorna gnälla på och avfärda felrapporter och vissa haverier som "typiska Hälleredsfel," alltså sånt som de menade aldrig skulle hända "i verkligheten ändå."

Givetvis hände en hel del ute i verkligheten till slut, men det drabbade ju aldrig de som tog besluten. Och redan då var trenden övertydlig i att skala ner varenda komponent till att den precis med nöd och näppe klarade de teoretiska specifikationerna, och då är det med dagens mått mätt ändå överdimensionerat. Lär inte blivit bättre med åren...

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]

Hej! Vet att på Volvo V50 kunde man sät[…]