Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1555183
Som rubriken låter, vet man när Volvo kommer sluta sälja genom ÅF?
Som jag också förstått så från denna tidpunkt går det inte att förhandla priserna utan endast fasta priser som Tesla har. Både på gott och ont.

Enligt en säljare på Audi kommer de gå över till denna modell från 1/11 i år och det verkar gälla hela VAG-sidan.

Varför jag funderar är hur man skall göra, om man skall göra något nu eller vänta för jag har bara haft nuvarande bil i drygt 1,5 år och tänkt åka med den i ett drygt år till. Dock finns det öppning för lite ommöblering av bilparken...
Är också bara intresserad av en helt elektrisk bil (som nästa även skall ha drag)
#1555200
Att de ska gå över från återförsäljarmodell till agentmodell är inte riktigt samma sak som att bara sälja via nätet. Jag har inte hört, och tror inte heller, att Volvo kommer lägga ner hela ÅF-nätet.
#1555205
Volvoverkstäder borde väl bli kvar. De yngre klickar sig nog gärna fram till en ny bil på nätet, beställa ny alltså. Sen tror jag det dröjer en del år innan Volvoåterförsäljarna försvunnit helt, om det nu blir så. Service och beg.försäljning av Volvo lär finnas kvar rätt länge skulle jag tro. Volvoverkstäder, som är specilister på just Volvo, har jag svårt se skulle försvinna i alla fall. Även elbilarna och framför allt laddhybriderna behöver ju service och många kanske vill ha sin bil servad eller reparerad på en sådan Volvoverkstad? Vem vet det kanske går dithän som jag läst Tesla har vid vissa problem med bilen, en Tesla bilreparatör kan komma hem till dig för att t.ex. fixa någ fel som går på garantin. Hur det går till när man servar en sån bil vet jag inte. Eftersom det ligger mycket pengar i service t.ex. borde det väl bara attraktivt för Volvo själva ta hand om den biten också, då har de en kedja till de kan håva in pengarna från sen: nybilsförsäljning och service och rep.
Beg. Volvobilar kanske de vill ta hand om själva också? Inget är väl omöjligt eller heligt numera. Själv hoppas jag min lokala Volvoåterförsäljare kan få vara kvar några år till. Enda bilåterförsäljaren som finns kvar på min ort ännu. Det fanns många bilmärken förr i min stad. Och så har jag ju kört Volvo i så många år och service och sånt har funkat bra på orten. Jag vill helst inte krångla med nya ideer på detta område, eftersom det funkar så bra idag. Vore synd rasera nåt som funkar bra, i alla fall på min ort, för att en biltillverkar vill/önskar röra om i grytan.
Nåväl, vi får vänta och se vad Volvo Cars hittar på som de tror vi kunder önskar oss. Det kommer bli otroligt tråkig och slätstruken process, och kanske dyrare för oss, när vi tvingas klicka fram en bil på nätet när man önskar beställa en ny bil. Fasta priser. Som i matvaruaffären, inget att pruta, take it or leave it. Visst, man vänjer sig vid snudd på allt. Har biltillverkarna frågat kunderna vad de föredrar? Jag har ingen aning. Var man skall få provköra en bil innan ev. köp har jag noll koll på i Volvos framtida scenario. Personligen skulle jag aldrig köpa en ny bil utan att ha provkört en sådan modell jag vore intresserad av. Om framtiden blir flådiga showroom när man får provsitta bilar, typ se men inte röra, det ger jag inget för. Jag vill prata med riktiga och kunniga människor och provköra en bil några dagar hemma i lugn och ro. Hoppas den möjligheten inte försvinner i framtidens bilvärld.
#1555206
Det handlar väldigt lite om vad Volvo vill göra. Hela världen är i snabbare förändring än någonsin tidigare. Det har visat sig många gånger att företag som vill hålla sig kvar vid något för att det fungerat tidigare har förlorat stort på detta i längden eller helt gått under. Visst finns det mycket pengar i service idag, men exempelvis Tesla har ju ingen obligatorisk service alls på sina bilar.
#1555210
Jag tror till stor del detta är ett missförstånd så länge det inte finns ett officiellt uttalande att de ska lägga ner alla ÅF. Som sagt, att gå över från ÅF till Agent betyder främst att man byter avtalspart - inte att man lägger ner alla fysiska anläggningar.
#1555219
Kanske lite felformulerat av mig gällande frågan. Precis som Audi-säljaren sa så skulle de bli agenter och ombesörja leveranserna men själva köpet går direkt mot VAG.
Även så har jag förstått att det skulle bli hos Volvo, nu har de redan detta då genom Polestar. Du köper på nätet och hämtar/servar hos Volvo.

Men är det någon som vet när Volvo genomför detta?
Skulle tro att det inte kommer bli billigare för en privatperson att köpa efter de gjort förändringen så man bör beställa innan, tror som sagt jag.
#1555232
JEriksson skrev:Kanske lite felformulerat av mig gällande frågan. Precis som Audi-säljaren sa så skulle de bli agenter och ombesörja leveranserna men själva köpet går direkt mot VAG.
Även så har jag förstått att det skulle bli hos Volvo, nu har de redan detta då genom Polestar. Du köper på nätet och hämtar/servar hos Volvo.
Nej det är inte riktigt så. Det kommer gå fint att beställa fysiskt hos agenten också. Om någon säger något annat har de fel åtminstone om vi pratar VAG där jag vet vad som är på G ;)

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]