Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1554612
Hej,

Har stött på bilar utan spänning ett par gånger på kort tid vilket resulterat i en del huvudbry.

För ett halvår sen så skulle vi hämta en VW 2018 på en publik parkering, när vi kom fram visades det sig att batteriet var väldig lågt, bilen gick att låsa upp men inte mycket mer än så, bilen betedde sig mycket märkligt. Vi kopplade in starthjälp från annan bil men det hjälpte inte, innan vi lämnade på bilen på plats ville vi såklart låsa den vilket skulle visa sig omöjligt. Det finns gömda manuella lås på alla dörrar utom bakluckan men de satt under lackerade plastdetaljer. Det stod att det skulle vara enkelt att bryta upp med nyckeln men ICKE, de gick inte att bryta upp med nyckeln utan att förstöra dem vilket vi såklart inte ville. Det var inte heller möjligt att öppna bagaget där batteriet sitter.

Nu senast dog batteriet i vår V70 2003:a, även där räckte inte starthjälp till för att få igång elsystemet. En kompis tog på sig att fixa batteriet. Det var enkelt för honom att komma in vid förardörren men ingen av de andra dörrarna gick att öppna. Drog man i handtaget inifrån på passagerar dörrarna så åkte låspinnen upp men dörren förblev låst. Bakluckan var helt omöjlig att öppna utan att riva sönder inredningen i bilen. I detta skede inträffade något riktigt jobbigt, när han skulle ta sig ut igenom genom förardörren så gick handtaget sönder(troligen på väg sen tidigare), stiftet hoppade av, någon plastdetalj bröts sönder!? Plötsligt var han fast i bilen, inget vis att komma ut vilket gjorde att han greps av lätt panik. Fick fint sitta där och vänta några timmar på att någon skulle råka komma förbi och öppna dörren på utsidan!? Luften blev inte vidare bra.

Att bli av med spänningen i en bil kan inte vara något helt ovanligt och det är sannolikt att den som råkar ut för det inte hur man löser det eller för den delen har verktyg med sig.

Så vad är det jag missat?
#1554636
Det värsta vore att bli inlåst på något ödsligt ställe utan något bra att krossa en ruta med.. Eller om bilen hamnar i vattnet och dörrar/fönster inte fungerar 'trots friskt batteri'..
Så, minst en glaskrosshammare med (gärna med bältesavskärare) borde finnas 'fast' monterad i bilen :-)
#1554638
Någon på Saab i Södertälje berättade för mig (för många år sedan) att de höll på att bli stämda av en amerikan som hade kört ner sin Saab i en vattenpöl (som uppenbarligen var ganska djup), bilen stannade, vattnet trängde in i kupén och dränkte c-låselektroniken som satt på golvet under pass-stolen. Dörrarna gick inte att öppna och rutorna inte gick att veva ner. Inte alls kul tyckte bilägaren. Därefter köpte jag mig en sån här: :-D
_hammare.JPG
_hammare.JPG (34.28 KiB) Visad 1145 gånger
#1554640
Tacka vet jag vår 245 (länge sen nu) som hade en T-spak på insidan bagageluckan (framförallt perfekt när man sov i bilen :party:).. Visserligen hade den inte centrallås (på gott och ont), men det hade ju kanske inte nödvändigtvis med saken att göra..
#1554641
Erik Å skrev: tis 12 sep 2023, 15:24 Någon på Saab i Södertälje berättade för mig (för många år sedan) att de höll på att bli stämda av en amerikan som hade kört ner sin Saab i en vattenpöl (som uppenbarligen var ganska djup), bilen stannade, vattnet trängde in i kupén och dränkte c-låselektroniken som satt på golvet under pass-stolen. Dörrarna gick inte att öppna och rutorna inte gick att veva ner. Inte alls kul tyckte bilägaren. Därefter köpte jag mig en sån här: :-D
_hammare.JPG
Precis, minst 1st sån i bilen, glaskross och bältesavskärare 👍.. Gärna en fram och en bak..
#1554642
Lucif3r skrev: tis 12 sep 2023, 15:17 Varför är man så dum att man stänger dörren efter sig i en bil som inte låser upp alla dörrar? Då får man f-n skylla sig själv.
Funktionen heter Blockerat Låsläge(BLL) och har varit standard sen 850-serien.
Jag tycker snarare 'frågan' är, hur dum får man som biltillverkare lov att vara..
#1554644
Lucif3r skrev: tis 12 sep 2023, 15:17 Varför är man så dum att man stänger dörren efter sig i en bil som inte låser upp alla dörrar? Då får man f-n skylla sig själv.

Funktionen heter Blockerat Låsläge(BLL) och har varit standard sen 850-serien.
Kan finnas många anledningar? Reganar ute? Man antar att dörren man kom in igenom kommer gå att komma ut genom? Dörren råkar glida igen? Ett barn som hoppar in i bilen och drar igen dörren? Finns många möjliga anledningar som inte behöver ha med att man är dum i huvudet? Men även om man är dum som du uttrycker det så anser jag att tillverkaren har ett ansvar att se till att vissa farliga situationer inte kan uppstå. Här borde det inte vara alltför svårt att lösa?

Varför inte ha manuellt lås på fler dörrar? Framförallt bakluckan där batteriet ofta finns?
Varför inte kunna låsa upp dörrarna inifrån?
#1554648
snowman skrev: tis 12 sep 2023, 16:00 Varför inte kunna låsa upp dörrarna inifrån?
Tanken med BLL är att göra det lite svårare för tjuvar än att kunna slå in en ruta, sträcka in armen och låsa upp från insidan..
Men lösningen har sina risker helt klart
Här är ett dödsfall och ett "närapå":

https://eu.usatoday.com/story/news/nati ... /71053474/

https://abcnews.go.com/US/75-year-man-t ... d=57783800
#1554654
Låter som en lösningen som bjuder på mer risk än fördelar. Vill man absolut in i bilen, hur svårt är det att slå sönder rutan och krypa in? Svårare är det om man är i bilen och inte har något att slå sig ut med eller under panik behöver ta sig ut ex brinnande bil? För min del är flexibilitet och säkerhet klart överordnat stöldrisk men det är kanske bara jag.

Volvo V70 2003 har ingen nödlås på varken bakdörr eller passagerare dörrar Så om passagerardörren inte skulle gå att öppna av någon anledning och batteriet har dött så är man inlåst. Låter som en riktigt jobbig situation om bilen brinner eller av någon anledning tar in vatten utan att för den delen vara på väg ner i havets djupt(för då är det bara hammare för fönster som gäller).

Men detta var ett bra wakeup call, ska se till att fixa sådan där hammare i alla våra bilar.
EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]