- tis 12 sep 2023, 12:37
#1554612
Hej,
Har stött på bilar utan spänning ett par gånger på kort tid vilket resulterat i en del huvudbry.
För ett halvår sen så skulle vi hämta en VW 2018 på en publik parkering, när vi kom fram visades det sig att batteriet var väldig lågt, bilen gick att låsa upp men inte mycket mer än så, bilen betedde sig mycket märkligt. Vi kopplade in starthjälp från annan bil men det hjälpte inte, innan vi lämnade på bilen på plats ville vi såklart låsa den vilket skulle visa sig omöjligt. Det finns gömda manuella lås på alla dörrar utom bakluckan men de satt under lackerade plastdetaljer. Det stod att det skulle vara enkelt att bryta upp med nyckeln men ICKE, de gick inte att bryta upp med nyckeln utan att förstöra dem vilket vi såklart inte ville. Det var inte heller möjligt att öppna bagaget där batteriet sitter.
Nu senast dog batteriet i vår V70 2003:a, även där räckte inte starthjälp till för att få igång elsystemet. En kompis tog på sig att fixa batteriet. Det var enkelt för honom att komma in vid förardörren men ingen av de andra dörrarna gick att öppna. Drog man i handtaget inifrån på passagerar dörrarna så åkte låspinnen upp men dörren förblev låst. Bakluckan var helt omöjlig att öppna utan att riva sönder inredningen i bilen. I detta skede inträffade något riktigt jobbigt, när han skulle ta sig ut igenom genom förardörren så gick handtaget sönder(troligen på väg sen tidigare), stiftet hoppade av, någon plastdetalj bröts sönder!? Plötsligt var han fast i bilen, inget vis att komma ut vilket gjorde att han greps av lätt panik. Fick fint sitta där och vänta några timmar på att någon skulle råka komma förbi och öppna dörren på utsidan!? Luften blev inte vidare bra.
Att bli av med spänningen i en bil kan inte vara något helt ovanligt och det är sannolikt att den som råkar ut för det inte hur man löser det eller för den delen har verktyg med sig.
Så vad är det jag missat?
Har stött på bilar utan spänning ett par gånger på kort tid vilket resulterat i en del huvudbry.
För ett halvår sen så skulle vi hämta en VW 2018 på en publik parkering, när vi kom fram visades det sig att batteriet var väldig lågt, bilen gick att låsa upp men inte mycket mer än så, bilen betedde sig mycket märkligt. Vi kopplade in starthjälp från annan bil men det hjälpte inte, innan vi lämnade på bilen på plats ville vi såklart låsa den vilket skulle visa sig omöjligt. Det finns gömda manuella lås på alla dörrar utom bakluckan men de satt under lackerade plastdetaljer. Det stod att det skulle vara enkelt att bryta upp med nyckeln men ICKE, de gick inte att bryta upp med nyckeln utan att förstöra dem vilket vi såklart inte ville. Det var inte heller möjligt att öppna bagaget där batteriet sitter.
Nu senast dog batteriet i vår V70 2003:a, även där räckte inte starthjälp till för att få igång elsystemet. En kompis tog på sig att fixa batteriet. Det var enkelt för honom att komma in vid förardörren men ingen av de andra dörrarna gick att öppna. Drog man i handtaget inifrån på passagerar dörrarna så åkte låspinnen upp men dörren förblev låst. Bakluckan var helt omöjlig att öppna utan att riva sönder inredningen i bilen. I detta skede inträffade något riktigt jobbigt, när han skulle ta sig ut igenom genom förardörren så gick handtaget sönder(troligen på väg sen tidigare), stiftet hoppade av, någon plastdetalj bröts sönder!? Plötsligt var han fast i bilen, inget vis att komma ut vilket gjorde att han greps av lätt panik. Fick fint sitta där och vänta några timmar på att någon skulle råka komma förbi och öppna dörren på utsidan!? Luften blev inte vidare bra.
Att bli av med spänningen i en bil kan inte vara något helt ovanligt och det är sannolikt att den som råkar ut för det inte hur man löser det eller för den delen har verktyg med sig.
Så vad är det jag missat?