Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av wallentin
#1553295
Det luktar avgaser och är en vit hinna på kylarvattnet i expansionkärlet. Men det försvinner inga märkbara mängder varken olja eller vatten. Vad kan vara fel? Citroen c3 2006 bensin.
av emtor
#1553298
Topplockspackningen läcker avgas in i kylarkanalerna?
Ser du bubblor i expansionskärlet när motorn går?
Et annat symptom brukar vara att motorn går varm och värmefläkten blåser kallt då avgastrycket gör att kylarvätska-flödet stannar upp.
Man behöver inte tappa kylvätska eller få olja i kärlet om packningen är kass på detta viset.
av emtor
#1553439
Det skall finnas et testkit som indikerar om det finns avgaser i kylvätskan.
Prova det. Om testet är positivt vet du att det måste vara en läcka, antingen i cylindertoppen, packningen eller i EGR-kylaren.
Efter att du har åkt en bra lång sväng på kvällen, stanna bilen hemma och nyp på en kylarslang med fingrarna. Den borde vara hård nu. Om den fortfarande är det dagen efter har du sannolikt en avgasläcka in i kylarsystemet.
av Erik Å
#1553441
Var det inte nån här som pratade om ett verkstadstips som gick ut på att modifiera ett gammalt tändstift så att man kan koppla tryckluft direkt till en cylinder och sen kolla om det bubblar i exp-kärlet med tryckluft i cylindern. Man måste väl först få vevaxeln att stå precis i övre dödläget på aktuell cylinder och i takten då alla ventiler är stängda antar jag.
av emtor
#1553444
Jo, det kan man. -Varje cylinder måste provas, men om läckan är jätteliten kan det vara svårt att se många eller stora bubblor.
Jag har läst om andra tester också där man avslöjar läckor, tror det heter engine leakdown test. Kolla YouTube.
av Erik Å
#1553487
De blir rätt så vita (eller väldigt ljusgrå) på min gamla V70 och den har perfekta emissionsvärden hos bilprovningen. Så det är nog att betrakta som normalt :-)
Beror antagligen på hur man har kört de sista veckorna..

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]