Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1553159
Hej, bytte bekägg och skivor på bilen för en vecka sedan, och sedan dess har bilens handbroms blivit slö. Innan var den helt spänd vid runt 5 klick, nu händer det vid runt 11 klick. Har skruvat in bromskolvarna helt men den är liksom fortfarande slö. Är det bara bromsarna som behöver nötas in? Har körförbud på bilen så har mest bara kört och bromsat längs gatan typ 300m totalt kanske. Provade att spänna handbromsen men när jag spänt den till 5 klick låter det från bakbromsarna när jag åker iväg och bilen blir allmänt slö, så det verkar ej gå att justera utan att bakbromsarna ”ligger på”. Har ni några ideer? Kan jag gjort nåt fel vid bytet? Handbromsen fungerade tillräckligt bra för att bli godkänd enligt besiktningen innan bytet av bromsar.

Ska tilläga att det handlar om en Vw Golf och inte en Volvo, men jag är lite desperat och detta forum verkar aktivt så tänkte prova här. Ni Moderatorer får ta ner om det bryter mot reglerna.
#1553166
Jollikolli skrev: tis 29 aug 2023, 21:28 Hej, bytte bekägg och skivor på bilen för en vecka sedan, och sedan dess har bilens handbroms blivit slö. Innan var den helt spänd vid runt 5 klick, nu händer det vid runt 11 klick. Har skruvat in bromskolvarna helt men den är liksom fortfarande slö. Är det bara bromsarna som behöver nötas in? Har körförbud på bilen så har mest bara kört och bromsat längs gatan typ 300m totalt kanske. Provade att spänna handbromsen men när jag spänt den till 5 klick låter det från bakbromsarna när jag åker iväg och bilen blir allmänt slö, så det verkar ej gå att justera utan att bakbromsarna ”ligger på”. Har ni några ideer? Kan jag gjort nåt fel vid bytet? Handbromsen fungerade tillräckligt bra för att bli godkänd enligt besiktningen innan bytet av bromsar.

Ska tilläga att det handlar om en Vw Golf och inte en Volvo, men jag är lite desperat och detta forum verkar aktivt så tänkte prova här. Ni Moderatorer får ta ner om det bryter mot reglerna.
Hej, upplevde liknande (inte lika mycket som du) när jag bytte bak på volvo v50 d5 och 1,8F.. Skapade en tråd här då, men fick ingen klarhet av svaren.. Likadana bakbromsar på de bilarna.. Antar att du också har 'integrerad handbroms' i bromsoken..?
'Men', bytte för några år sedan på en Honda Accord 2004 (underbar motor), också med 'integrerad handbroms' i bromsoken, och där stod det i de medföljande instruktionerna att det var väldigt viktigt att kolvarna skulle vara 'ute', så 'nära' de nya delarna som möjligt (tror det var <1,5mm), för att den 'självjusterande' handbromsen skulle fungera korrekt efteråt.. Minns inte exakt 'proceduren', men har för mig att 'närmandet' skulle ske med pedalen och inte med spaken..
Vi begrep aldrig riktigt 'varför' det skulle vara så 'tajt', men, vi gjorde enligt instruktionerna och handbromsen fungerade iaf som sig bör efteråt..
Ps. Justering av vajrar till spaken gör man som 'sista utväg', när man vet att det är som det ska vid/i bromsoken, även om det är väldigt lockande att 'spänna' vajrarna istället, när man väl sänkt ner bilen och packat ihop ;-).. Ds.
#1553170
Tror jag lyckades lösa mitt problem faktiskt, eller hittade något som skulle kunna vara värt ett försök. Tydligen enligt haynes dka man innan man bytes beläggen spänna av hela handbromsen med muttern, och sedan ta bort handbromsen från oket. Sådan när bytet är klart ska man tydligen omspänna handbromsen. Gick direkt på oket när jag, då jag kanske gjorde att något hamnade ur ”fas”.

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]