- tor 07 sep 2023, 19:54
#1554071
AGM batterier håller spänningen uppe längre under belastning enligt min erfarenhet. Jag har 6st 95Ah AGM batterier jag laddar Litium Polymer batterier med ute i fält. AGM batterierna blir rätt hårt belastade när jag laddar, men jag försöker inte dra ur dem för mycket då även AGM batterier tar stryk av att bli för mycket urladdade. Några AGM barterier har jag förstört genom åren genom att dra ur dem för mycket regelbundet men jag lärde mig den hårda vägen och de 6st jag har nu har hållt bra. När jag laddar så larmar laddaren om spänningen sjunker under en viss spänningsnivå jag ställt in, det räddar AGM batterierna bra som jag laddar från. Förr använde jag vanliga traditionella 12 volt syra batterier men de tålde helt enkelt min behandling. AGM batterier klarar betydligt fler laddcykler än vanliga syra batterier.
Är det värt använda AGM batterier t.ex. som startbatteri? Förmodligen i de flesta fall, de är underhållsfria, de håller i regel längre och har bättre förmåga hålla spänningen uppe länge vid kontinuerlig belastning. Om de klarar kyla bättre jag inte koll på men de kan inte frysa sönder. Har inte undersökt nackdelar med AGM batterier men jag tror inte det finns så många utom högre pris, vilket är lite trist förstås. Det finns väl bra och mindre bra AGM batterier, men kanske kan vara bra välja ett med lång garanti om möjligt, så om det mot förmodan blir kasst man kan få nytt på garantin. Summa summarum: jag har bra erfarenhet av AGM batterier, även i bil. Min förra bil V70 MY14 hade AGM startbatteri och det funka bra när jag bytte bort bilen 8 år senare. I min nuvarande bil, V90 Recharge MY22 är det AGM startbatteri, inga problem hittills men så är bilen bara 2 år än.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.