Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1553321
Enklast är väl att budgetera för ett batteribyte vart 7-8:e år eller så. Då slipper man bli stående när vinterkylan slår till :frozen:
Lägg undan 20 kr per månad så är det nya batteriet finansierat när det blir dags :-D
av Okalettos
#1553322
Erik Å skrev: tor 31 aug 2023, 19:27 Enklast är väl att budgetera för ett batteribyte vart 7-8:e år eller så. Då slipper man bli stående när vinterkylan slår till :frozen:
Hihi ;-) ja jo 7-8 år är helt godkänt.. Detta batteriet (dyrt) är dock bara 4 år :party:..
av Okalettos
#1553325
Okalettos skrev: tor 31 aug 2023, 19:31
Erik Å skrev: tor 31 aug 2023, 19:27 Enklast är väl att budgetera för ett batteribyte vart 7-8:e år eller så. Då slipper man bli stående när vinterkylan slår till :frozen:
Hihi ;-) ja jo 7-8 år är helt godkänt.. Detta batteriet (dyrt) är dock bara 4 år :party:..
Jag har aldrig nojat mig särskilt mycket kring startbatterier med tidigare bilar.. Har alltid bara tänkt att det inte ska bli alltför dåligt, så man kan starta motorn när det blir kallt.. Men, nu, sen många år har vi haft 'P1-volvos'..
av Okalettos
#1553327
Erik Å skrev: tor 31 aug 2023, 20:03 Tänkte inte på det, åker 24 år gammal P80.. Den drar i princip ingenting när den står för sig själv :-)
Aha, trevlig plattform, hade en 855GLT my97 innan.. Hade hellre haft SE iofs, men i övrigt perfekt bil på många vis, bortsett från krocksäkerhet och förbrukning, ala Volvo-enginered petrol-motors :party:..
av Erik Å
#1553328
Det här är absolut sista årgången, den fick ärva 2.4/130 hp-drivlinan från S80.. Någorlunda snål om man håller efter allt.
Börjar kanske tappa lite kompression efter 61k.. Jag siktar på 100k :-D
#1554048
AGM ska ju tåla urladdningar bättre än ett 'klassiskt' batteri.. 'Men', i fallet med startbatteri.. Syftar man något nämnvärt på bättre bibehållet 'CCA'-värde då..? eller mest bara på Ah och i viss mån bättre 'vilospänning'' och/eller mindre spänningsdipp vid små/måttliga strömuttag (t ex motorvärmare)..?
#1554071
AGM batterier håller spänningen uppe längre under belastning enligt min erfarenhet. Jag har 6st 95Ah AGM batterier jag laddar Litium Polymer batterier med ute i fält. AGM batterierna blir rätt hårt belastade när jag laddar, men jag försöker inte dra ur dem för mycket då även AGM batterier tar stryk av att bli för mycket urladdade. Några AGM barterier har jag förstört genom åren genom att dra ur dem för mycket regelbundet men jag lärde mig den hårda vägen och de 6st jag har nu har hållt bra. När jag laddar så larmar laddaren om spänningen sjunker under en viss spänningsnivå jag ställt in, det räddar AGM batterierna bra som jag laddar från. Förr använde jag vanliga traditionella 12 volt syra batterier men de tålde helt enkelt min behandling. AGM batterier klarar betydligt fler laddcykler än vanliga syra batterier.
Är det värt använda AGM batterier t.ex. som startbatteri? Förmodligen i de flesta fall, de är underhållsfria, de håller i regel längre och har bättre förmåga hålla spänningen uppe länge vid kontinuerlig belastning. Om de klarar kyla bättre jag inte koll på men de kan inte frysa sönder. Har inte undersökt nackdelar med AGM batterier men jag tror inte det finns så många utom högre pris, vilket är lite trist förstås. Det finns väl bra och mindre bra AGM batterier, men kanske kan vara bra välja ett med lång garanti om möjligt, så om det mot förmodan blir kasst man kan få nytt på garantin. Summa summarum: jag har bra erfarenhet av AGM batterier, även i bil. Min förra bil V70 MY14 hade AGM startbatteri och det funka bra när jag bytte bort bilen 8 år senare. I min nuvarande bil, V90 Recharge MY22 är det AGM startbatteri, inga problem hittills men så är bilen bara 2 år än.
#1554275
Rent generellt, och med gamla räknesätt. Jag räknar på ett 60Ah batteri, vet ej vad du har. 75% av 60 är 45 Ah batteri kvar. Är batteriet gammalt får du räkna bort någon eller några Ah för varje år. En 4A laddare "ger" max 4A i timmen. Alltså 4A i 4h ska ge 16Ah = 45 +16 = 61Ah. Nu är detta ett "skolexempel", räkna med dubbla tiden. Och, har du t.ex ett 5 år gammalt batteri har du kanske bara 75% kapacitet kvar. Då kan du ladda tills "F-n avlöser dig", du får aldrig 100% batteri tillbaka

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]