Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1554306
lennarte skrev: lör 09 sep 2023, 15:23 Rent generellt, och med gamla räknesätt. Jag räknar på ett 60Ah batteri, vet ej vad du har. 75% av 60 är 45 Ah batteri kvar. Är batteriet gammalt får du räkna bort någon eller några Ah för varje år. En 4A laddare "ger" max 4A i timmen. Alltså 4A i 4h ska ge 16Ah = 45 +16 = 61Ah. Nu är detta ett "skolexempel", räkna med dubbla tiden. Och, har du t.ex ett 5 år gammalt batteri har du kanske bara 75% kapacitet kvar. Då kan du ladda tills "F-n avlöser dig", du får aldrig 100% batteri tillbaka
Jag var nog lite otydlig :-).. Med 100% menar jag batteriets aktuella maximala Ah.. 'Men' tänker samtidigt att storleken inte spelar nån större roll med avseende på laddning från just 80 till 100%, det kan lika gärna vara ett mopedbatteri på några få Ah..
När man närmar sig 'fulladdat' så sjunker ju laddmottagligheten 'avsevärt' för ett 'blybatteri'..
Vore intressant att veta (generellt) hur lång tid det tar från 80 (eller vid vilken procent det nu börjar gå 'trögt' att flytta elektronerna, jämfört med 4-6As :-) ) till 100%.. För ett konventionellt blybatteri..
Eller en tidsjämförelse, t ex 50 till 80% vs 80 till 100%.. :)
#1554309
Här finns lite siffror på ungefär hur lång tid de olika laddningsfaserna brukar ta. Förutsätter antagligen att man laddar med 0.1C alltså 6A i CC-fasen för ett 60Ah batteri.
CCCV = Constant Current - Constant Voltage

""With the CCCV method, lead acid batteries are charged in three stages, which are [1] constant-current charge, [2] topping charge and [3] float charge. The constant-current charge applies the bulk of the charge and takes up roughly half of the required charge time; the topping charge continues at a lower charge current and provides saturation, and the float charge compensates for the loss caused by self-discharge.

During the constant-current charge, the battery charges to about 70 percent in 5–8 hours; the remaining 30 percent is filled with the slower topping charge that lasts another 7–10 hours. The topping charge is essential for the well-being of the battery and can be compared to a little rest after a good meal. If continually deprived, the battery will eventually lose the ability to accept a full charge and the performance will decrease due to sulfation. The float charge in the third stage maintains the battery at full charge. Figure 1 illustrates these three stages.
_laddning.JPG
_laddning.JPG (40.67 KiB) Visad 936 gånger
""
https://batteryuniversity.com/article/b ... -lead-acid
#1554316
Aha, är det detta som tar död på batterierna i moderna bilar? Man kanske borde hänga på extern laddare en gång i månaden även om batteriet inte alls är tomt..?
""The topping charge is essential for the well-being of the battery and can be compared to a little rest after a good meal. If continually deprived, the battery will eventually lose the ability to accept a full charge and the performance will decrease due to sulfation. ""
#1554319
Erik Å skrev: lör 09 sep 2023, 20:35 Aha, är det detta som tar död på batterierna i moderna bilar? Man kanske borde hänga på extern laddare en gång i månaden även om batteriet inte alls är tomt..?
""The topping charge is essential for the well-being of the battery and can be compared to a little rest after a good meal. If continually deprived, the battery will eventually lose the ability to accept a full charge and the performance will decrease due to sulfation. ""
Det känns spontant inte dumt alls.. Men, vet inte hur 'smarta' 'dagens' regulatorer+elektronik är.. Våra två V50's laddar t ex med 14,4-14,5V, OAVSETT om man laddat det fullt med extern laddare (modern Excide-4A-laddare), DET kanske inte är superbra för livslängden/prestanda heller 😬🤔..
#1554379
En rätt bra grej med Volvo laddhybrider är att när man laddar hybridbatteriet (bara när det faktiskt laddas) så laddas även startbatteriet. Det borde innebära för de flesta att 12 volt startbatteriet i såna fall nästan jämt är fulladdat. Om man kör hyfsat mycket och laddar hybridbatteriet regelbundet. Nu kanske inte startbatteriet används så jättemycket i en laddhybrid , men ibland så när förbränningsmotorn behöver startas.
#1554415
Förmodligen är dagens teknik och övervakning av batteriet som är största hotet mot batterier livslängd. Förr (15 - 30 år sedan) var normal livslängd 12 - 15 år (i södra Sverige i alla fall), idag lyser varningslampor redan efter typ 5 år ibland. Förr kunde man köra med ett batteri med mindre än 20% kapacitet, idag börjar det larma vid omkring 60%. Jag körde en vinter med vår första andra bil med original batteriet med bara 5 celler (den 6-e hade frysit sönder) en svinkall vinter med nycket snö (slutet på 80-talet). Det var en Datsun 100A -72 års modell (obetydligt större än en skokartong). Motorn gick bara 2 varv runt sedan dog batteriet, men det räckte för att den skulle starta.
#1554478
Min åsikt är att snåleriet vid tillverkning är en del av problemet. Idag väger ett bilbatteri hälften mot vad de gjorde för tjugo år sedan. Blyplattorna har blivit tunnare och de "äts" upp och försvinner! Ibland så har halva plattan förvunnet. Sönderfallet börjar underifrån.
Att man sedan har fler saker som står och drar när bilen är avstängd är heller inte så bra.
Och att flera datorer som skall "prata" med varandra innan motorn startas är också något som belastar batteriet innan generatorn är igång.
Det kan säkert finnas fler orsaker som spelar in.
Multirem går av hela tiden

...passade på att uppgradera till en 180Ah […]

Jag körde farsans 144 -72 på 100% E85 i[…]

Är ute och drar husvagn i Europa och anvä[…]

@S65D , Mest tiden, har inte direkt märkt sk[…]