Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av hullan
#1552252
Brukar tvätta min 2020 V60 i en gör-det-själv-tvätt.

Har aldrig riktigt funderat på det men jag brukar spola lite under bilen också - gör det genom att lägga högtryckslansen på "ryggen" och typ gå på huk samtidigt som jag kör den lite in och ut och fram och tillbaka under bilen.

Tror ni att det är dumt att göra så? är det för högt tryck? kan vattnet leta sig in där det inte ska? Vet inte riktigt varför jag började fundera på om det var o-bra?
av Erik Å
#1552259
Om ni tittar på gummipluggarna som sitter i balkarna på undersidan så brukar de ha ett kryssformat klipp i mitten, antagligen för att släppa ut vatten. Spolar man med högtryck mot dessa kommer de ofelbart att "gapa" och släppa in vatten som sen blir mer eller mindre instängt..
Så jag har slutat med högtryck på vintern, passar på under vår och försommar när det är torrt och varmt, tänker att det är större chans att balkarna torkar upp då. samtidigt vill man ju få bort smuts som binder fukt.. klart om man håller koll på var pluggarna sitter och undviker dessa.
Spola aldig mot insidan av hjullagren på drivande hjul, tror att jag förstörde första hjullagret på så sätt. Packboxen står knappast emot högtryck. Inte när den börjar bli sliten iaf..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1553581
Högtryck måste användas med förstånd. Man kan orsaka mycket skada på det mesta om man överdoserar.

Det går att trycka i fukt nästan överallt, genom stenskott, under rostskydd, i lager, i givare, i strålkastare, i elektronikboxar, i parkeringssensorer, osv... så ta det försiktigt..

Sen är det ju lovvärt att få bort saltet under bilen, men det tråkiga är ju att nästa dag när man tar bilen är det ju lika mycket salt igen och det hamnar direkt på de rengjorda ytorna

Så jag försöker göra rent innan jag inte ska köra på längre tid eller när det inte ska saltad på längre
#1554220
faibas skrev:Skadar avgassystemet: Om vatten kommer in i avgassystemet när det fortfarande är varmt kan det skapa snabb avkylning och leda till deformation eller sprickor i avgasrören. Vatten kan tränga in i känsliga områden av bilens kaross och orsaka rost och korrosion över tid.
Men om jag åker motorvägsfart i saltlake är ju inte heller så bra för livslängden.

Jag blåser inte på underredet med 200bar utan försöker mer skölja och räknar liter per minut hellre än bar.

Spricker möjligen om systemet glöder men det blir ju ganska stora temperaturskillnader på vintern när jag parkerar i -20°c efter 10mil motorväg.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1554227
Jag kör med underspolen vid varje/varannan tvätt vintertid och kanske vid var 4-5 tvätt övrig tid på året.
Hellre lite vatten här och var än att salt och annan smörja sitter kvar och "gottar in sig"...
av Lobocut
#1554347
Man ska dock komma ihåg att alla dessa gör det självhallar och biltvättar återanvänder vatten. Det renas dock, till viss del. Det som är problemet är saltet på vinterhalvåret, som är kostsamt att få bort från det återanvända vattnet. Så därför kan det vara mycket salt kvar i vattnet efter att det har "renats". Och spruta saltvatten med högtryck är ingen vidare bra ide, när det kommer in i ställen som är svårt att spola rent med färskt vatten.

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]