Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av HakanF
#1552249
Jag har ett gammalt släp som ska besiktigas och nu när jag gick igenom bromsarna så hade en bromsback släppt.

Släpet är på 1000kg och används mest till och från tippen på 50 väg så jag ser ingen risk med att limma så den går igenom bilprovningen.
Så vilket lim ska jag använda som går att köpa i butik?
av HakanF
#1552281
Epoxylim Power Epoxy Metal Loctite Låter som ett bra alternativ 150grader tål det så det är jaf tveksam till att kärrans bromsar kommer upp i.
Erik Å skrev:Förr i tiden var ju beläggen nitade på backarna, kan du inte sätta dit några popnitar? Försänkta förstås ;-)

Som jag förstått det så är det olika "armerat" friktions material om det nitas eller limma och nitar man fel typ så håller det inte alls.
av Erik Å
#1552294
Jag tror det kan bli knepigt att få någon form av lim att sitta på rostiga backar och smutsiga belägg. Kommer förmodligen att krävas en hel del slipjobb..
Intressant, berätta hur det går :-D
av Storfot
#1552338
Tydligen ska det vara något som kallas varmvulkningslim som du kan härda i ugnen i tvåhundra grader. Jag tror inte det finns småförpackningar så en förpackning kostar nog mer än nya bromsbackar. Om det mot förmodan inte finns nya backar till överkomligt pris så kan du lämna in de gamla till en bromsfirma som limmar på nya belägg.

Som sagt så släpper nog ändå resten av beläggen snart.

Eller byt bort släpet mot ett obromsat om du bara ska köra 50 km/h till tippen och inte är beredd att lägga pengar på bromsunderhåll.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1552344
Varför krångla till det?
För att limma bromsbackarna måste de ju bort och tillbaks igen, och risken är väldigt hög att det inte funkar ändå. Sätt dit nya backar så är det ur världen...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1555150
Tänk på att värmen på backar och trummor ganska lätt når 300 - 400°. Vid anliggande broms kan trummorna bli "självlysande". Alltså svagt röda (700 - 800°)
När jag justerar in bromsarna på min båttrailer (boggie 1800 kg) så kör jag med med handbromsen lätt dragen och justerar vajrarna tills värmen (infraröd termometer) på trummorna är omkring 200° på alla.

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt en[…]