Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vitablend
#1552206
Jag hjälper en kompis med hans Mercedes husbil från 88, och i veckan hade vi uppstart efter ett års vila utomhus (stackars buss). Ett nytillkommet problem var nu förgasarsmällar som också gav en sotbeläggning inuti förgasaren.

Jag har försökt googla runt men har svårt att hitta vad det kan vara för fel och vad vi gör åt det. Där jag hittar något att läsa så verkar dom ha skrivit mer generellt och slagit ihop orsaker till både förgasarsmällar och avgasknallar. Men det känns lite märkligt att samma fel ska kunna ge smällar både i avgas och i förgasare.

Så fort jag får chans ska vi börja med lite tillsatser i bensin och med förgasarrengöring på sprayburk.
Men är det någon som har andra tankar och idéer?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1552298
Kan vara någon insugsventil som inte sluter helt tätt, då kommer den baktända genom insuget.
av Erik Å
#1552302
frasse4 skrev: mån 21 aug 2023, 21:42 Kan vara någon insugsventil som inte sluter helt tätt...
Och det skulle ju kunna bero på att det är så mycket sot och gegg på ventilen så den kärvar i styrningen. Har väl beckat ihop när den stod oanvänd ett år? Det är ju bara fjäderkraft som ska stänga ventilerna, går det för trögt är det inte säkert att de stänger helt.
Ponera att man skickar in en liten usb-kamera i insuget och inspekterar insugsventilerna 📷 :-)

Skräckexempel hittat på nätet:
__sot.JPG
__sot.JPG (26.71 KiB) Visad 365 gånger

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]