Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1551768
Hej

Jag ska snart besiktiga en 240 som varit avställd ett tag. Vilka stationer har ni bra erfarenheter ifrån? Min närmaste station är Häggvik, men jag kör gärna till Täby, Vallentuna, Upplands Väsby, Järfälla, Bromma etc om jag får ett tips om en bra station.
#1551898
Det ska verkligen inte vara någon skillnad på stationer. De har samma protokoll och riktlinjer att följa oavsett bolag.
#1552193
Tack för era svar :-)

Lövet skrev:Det ska verkligen inte vara någon skillnad på stationer. De har samma protokoll och riktlinjer att följa oavsett bolag.
"Ska ha" är inte samma sak som att det funkar så i praktiken.
Lucif3r skrev:Detta är ju en liten tvetydig fråga... Vad definerar du som "bra"? En station som släpper igenom "vilket skit som helst", eller en som faktiskt gör det dom ska och ger nedslag på brister som finns?
Det finns ju en vettig balans däremellan. Jag vill givetvis få veta om jag tex har dålig bromsverkan eller allvarlig rost undertill som jag själv inte upptäckt.
Men det tjänar så att säga ingenting till om någon ställer ner bilen så den knappt går på tomgång för att klara avgasmätningen, bara för att ställa tillbaka den när man kommer hem. Eller om man bytt till kraftiga heljuslampor på en nyare bil (med helbilsgodkännande) och skiftar dessa före och efter besiktning. Kanske har man ställt upp turbotrycket på sin 740 Turbo, inte heller tillåtet, men vissa stationer släpper igeom sådant medan andra är mer nitiskta (tror jag åtminstone). Kanske har man chiptrimmat sin D4 utan att regbesiktiga och så vidare.

En bra station för mig är en sådan station som slår ner där det finns riktiga säkerhetsbrister, som gravrost, bromsar, ej fungerande bromsljus osv, men som kan ha ett visst överseende med tex veterandbilars utrustning. Det ska ju ändå inte rulla så många mil per år, och när de blir 50 år släpps ju ändå kontrollen.

Det är länge sen jag besiktagade någon äldre bil själv, men har ändå upplevt en stor skillnad i vad som går igenom och inte.
#1552212
V9097 skrev:Det är länge sen jag besiktagade någon äldre bil själv, men har ändå upplevt en stor skillnad i vad som går igenom och inte.
Min bild är att besiktningarna snarare släpper igenom för mycket. Hade en fruktansvärt rostig Ford Mondeo -97 ett tag, den var rostig så man såg igenom vissa delar av underredet. Enda anmärkningen - brusten fjäder fram. Besiktade nyss polarens GLK -11 som blivit "över" så den hade stått ute i 6 månader och bromsskivorna var så rostiga att de såg ut sm knäckebröd...Gick igenom utan anmärkning (bromsvärdena var ok men alltså det skrapade och skrek om bromsarna)
Min 335 besiktades förra sommaren utan anmärkning. Nu när jag besiktade 100 mil senare i våras så upptäckte nästa besiktningsman att däcken var så snedslitna att corden var framme. Det måste alltså ha funnits på den första besiktningen men den gick igenom. Det borde den verkligen inte ha gjort...
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]