- tis 11 jul 2023, 16:26
#1546864
Hej, här nedan följer en egengjord guide för den som vill byta bara fjädern och/eller locket på bilens släpvagnskontakt..
Guiden är nog onödigt detaljerad för en del, så för den som vill plocka russinet ur kakan så räcker det nog att läsa punkt 5 .
Bakgrund:
Besiktningen klagade på tvivelaktig kraft i lockets stängande (läs stickdos-greppande) funktion i fjol på vår V50 och aviserade att de kan komma att underkänna bilen i framtiden om den blir det minsta sämre..
Jag köpte en lös släpvagnskontakt och tänkte att det skulle bli en enkel match att skifta fjäder.. Men, det tog lång tid, med många halvtaffliga försök och med många mindre vackra ord som följd, innan jag till slut kom på en fungerande (och faktiskt väldigt enkel ) metod för att få dit den nya fjädern..)
Guide:
1. Fäll upp locket helt och memorera /ta bild på hur befintlig fjäder är monterad, observera särskilt att fjäderns kortaste skänkel ska peka 'utåt' (alltså inte inåt locket, pekar den inåt så är det ett troligt skäl till att fjäderns stängande kraft är svag).
2. Slipa bort ena eller båda ändskallarna på gångjärnsstiftet på befintlig kontakt.
3. Slå ur stiftet (det (original) satt förvånansvärt hårt på min bil) med drivdon, hammare och lämpligt mothåll.
4. Upprepa de två momenten på den nya kontakten (som du köper för ca 40kr), men såklart, slipa inte bort den stora skallen på den nya om du tänkt använda det stiftet.
Obs , innan du köper kontakten, så bör du såklart uppskatta med ögat att dess fjäders dimensioner, utformning och 'placering' motsvarar din befintliga. Likaså när det gäller stiftet (gångjärnsbulten) om du tänker flytta över även det. Jag köpte min kontakt på Biltema och bägge delarna passade perfekt skönt nog.
5. Nu kommer det finurliga .. Tillverka ett tillfälligt stift (av t ex en spik med lagom tjocklek) som är lika långt som ytteravståndet mellan lockets (!) 'gångjärnsöron'. Grada gärna ändarna så minskar risken för att det ska kärva till sig i följande steg.
6. Tryck ner den nya fjädern i korrekt läge i locket mellan öronen (med hjälp av tummen och håll kvar). Viktigt att den korta skänkeln pekar 'utåt' och vilar på en 'klack'. Om den pekar 'inåt' locket så uteblir som sagt en stor del av fjäderns stängande kraft.
7. För in det egentillverkade tillfälliga stiftet genom lockets öra-fjäder-öra. Fjädern är nu, trevligt nog, korrekt fixerad i locket.
8. Trä ett relativt klent snöre runt fjäderns långa skänkel (som ju ska in i ett fack i själva dosan för att skapa den stängande fjäderkraften) och greppa snörets bägge ändar och dra 'lagom mycket' i skänkelns motsatta riktning och håll kvar.
9. Placera nu locket (med snöret som du håller lagom spänt för att få in skänkeln i sitt fack utan att fastna i 'plastväggen' på vägen in) där det ska vara i stängt läge på kontakten och håll kvar det i rätt position med ena handen och släpp snöret.
10. Med den nu fria handen, ta stiftet från den nya kontakten och tryck in det hela vägen så att det tillfälliga korta stiftet trycks ut och ramlar ner på backen.
11. Öppna locket litegrann och avlägsna snöret (dra i ena änden, utan övervåld såklart).
12. Klart .
Ps. Med tanke på att stiftet är räfflat i axialled närmast skallen (iaf på min) så är risken att stiftet roterar med fjädern minimal när man öppnar och stänger locket, även om det saknas låsning i andra änden. Om stiftet skulle rotera med fjädern så skulle det kunna tänkas krypa ut på sikt.. Men vill man vara hundra så ordnar man en låsning, jag kommer nog göra det, alternativt att jag ersätter stiftet med ett eget som är längre och väl på plats så bockar man ändarna.. Eller om jag hittar en tillräckligt lång M3 bult.. Ds.
Guiden är nog onödigt detaljerad för en del, så för den som vill plocka russinet ur kakan så räcker det nog att läsa punkt 5 .
Bakgrund:
Besiktningen klagade på tvivelaktig kraft i lockets stängande (läs stickdos-greppande) funktion i fjol på vår V50 och aviserade att de kan komma att underkänna bilen i framtiden om den blir det minsta sämre..
Jag köpte en lös släpvagnskontakt och tänkte att det skulle bli en enkel match att skifta fjäder.. Men, det tog lång tid, med många halvtaffliga försök och med många mindre vackra ord som följd, innan jag till slut kom på en fungerande (och faktiskt väldigt enkel ) metod för att få dit den nya fjädern..)
Guide:
1. Fäll upp locket helt och memorera /ta bild på hur befintlig fjäder är monterad, observera särskilt att fjäderns kortaste skänkel ska peka 'utåt' (alltså inte inåt locket, pekar den inåt så är det ett troligt skäl till att fjäderns stängande kraft är svag).
2. Slipa bort ena eller båda ändskallarna på gångjärnsstiftet på befintlig kontakt.
3. Slå ur stiftet (det (original) satt förvånansvärt hårt på min bil) med drivdon, hammare och lämpligt mothåll.
4. Upprepa de två momenten på den nya kontakten (som du köper för ca 40kr), men såklart, slipa inte bort den stora skallen på den nya om du tänkt använda det stiftet.
Obs , innan du köper kontakten, så bör du såklart uppskatta med ögat att dess fjäders dimensioner, utformning och 'placering' motsvarar din befintliga. Likaså när det gäller stiftet (gångjärnsbulten) om du tänker flytta över även det. Jag köpte min kontakt på Biltema och bägge delarna passade perfekt skönt nog.
5. Nu kommer det finurliga .. Tillverka ett tillfälligt stift (av t ex en spik med lagom tjocklek) som är lika långt som ytteravståndet mellan lockets (!) 'gångjärnsöron'. Grada gärna ändarna så minskar risken för att det ska kärva till sig i följande steg.
6. Tryck ner den nya fjädern i korrekt läge i locket mellan öronen (med hjälp av tummen och håll kvar). Viktigt att den korta skänkeln pekar 'utåt' och vilar på en 'klack'. Om den pekar 'inåt' locket så uteblir som sagt en stor del av fjäderns stängande kraft.
7. För in det egentillverkade tillfälliga stiftet genom lockets öra-fjäder-öra. Fjädern är nu, trevligt nog, korrekt fixerad i locket.
8. Trä ett relativt klent snöre runt fjäderns långa skänkel (som ju ska in i ett fack i själva dosan för att skapa den stängande fjäderkraften) och greppa snörets bägge ändar och dra 'lagom mycket' i skänkelns motsatta riktning och håll kvar.
9. Placera nu locket (med snöret som du håller lagom spänt för att få in skänkeln i sitt fack utan att fastna i 'plastväggen' på vägen in) där det ska vara i stängt läge på kontakten och håll kvar det i rätt position med ena handen och släpp snöret.
10. Med den nu fria handen, ta stiftet från den nya kontakten och tryck in det hela vägen så att det tillfälliga korta stiftet trycks ut och ramlar ner på backen.
11. Öppna locket litegrann och avlägsna snöret (dra i ena änden, utan övervåld såklart).
12. Klart .
Ps. Med tanke på att stiftet är räfflat i axialled närmast skallen (iaf på min) så är risken att stiftet roterar med fjädern minimal när man öppnar och stänger locket, även om det saknas låsning i andra änden. Om stiftet skulle rotera med fjädern så skulle det kunna tänkas krypa ut på sikt.. Men vill man vara hundra så ordnar man en låsning, jag kommer nog göra det, alternativt att jag ersätter stiftet med ett eget som är längre och väl på plats så bockar man ändarna.. Eller om jag hittar en tillräckligt lång M3 bult.. Ds.
V50 1.8F MY08 Summum