Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1540591
I helgen var det elbilsmässa i Ystad med ett flertal olika bilmärken. Tredje gången för detta event, min andra gång som jag hjälpte till hos en av utställarna. Där var också ett par solcellsfirmor, elinstallatörer, laddboxar till elbilar och även Ystad Energi.

Jag hjälpte till att få bilar från Ottobil på plats. Några hamnade hemma hos mig på fredag för att snabbare få bilarna på plats lördag morgon.
Det gav mig möjligheten att köra nästan alla. :-D

EQV, EQE, EQS, Kia Niro EV var dom jag hann köra. EQE SUV åkte jag bara i, en bil som med den utrustning den hade kostade 1,8 miljoner. En bil att sukta efter. EQE (inte SUV modellen) fick jag ha hela helgen och återlämnade den i måndags kväll. Körde drygt tio mil med den och fick en förbrukning på låga 1.55 kWh/mil. Otroligt skön att köra. EQS körde jag som "uppsamlare" efter att bilarna hamnat hos mig. Fram och tillbaka till Tomelilla med förare som ställt bilar hos mig. Det blev nästan femton mil med den, också väldigt skön att köra. Den svängde även med bakhjulen, vändradie som en hundkoja - nästan. :-) .
.
YelBM-1.jpg
YelBM-1.jpg (1.97 MiB) Visad 1412 gånger
EQV
.
YelBM-2.jpg
YelBM-2.jpg (2.88 MiB) Visad 1412 gånger
EQS, EQE (2 stycken) och EQV
.
YelBM-3.jpg
YelBM-3.jpg (2.47 MiB) Visad 1412 gånger
EQS, EQE (2 stycken) och EQV
.
YelBM-4.jpg
YelBM-4.jpg (2.39 MiB) Visad 1412 gånger
EQB och Kia EV6
.
YelBM-5.jpg
YelBM-5.jpg (2.73 MiB) Visad 1412 gånger
EQA och Kia Niro EV
.
YelBM-6.jpg
YelBM-6.jpg (3.14 MiB) Visad 1412 gånger
EQE SUV och EQE
.
YelBM-7.jpg
YelBM-7.jpg (3.01 MiB) Visad 1412 gånger
Kia EV6 GT. En raket med 585 HK.

Så nu är det tillbaka till min EQB och det känns faktiskt ganska lagom. Fortfarande helnöjd med den. :-D
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1540602
Den eqa 250 såg trevlig ut :-) eqs 580 ser lite märklig ut men vem vet, den kanske växer på en sen ;-)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1540603
Storfot skrev:Hoppas du inte behövde ladda alla bilarna samtidigt hemma. :)
Behövde inte ladda en enda! EQE och EQS har STORA batterier. Var nog bara en fjärdedel som var förbrukat.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1540607
Micce1980 skrev:Den eqa 250 såg trevlig ut :-) eqs 580 ser lite märklig ut men vem vet, den kanske växer på en sen ;-)
Hade det inte varit för att baksätet är så lågt i EQA så hade det nog blivit en sådan i stället för EQB.
EQS tycker jag är lite för mycket. Jag hade definitivt nöjt mig med en EQE, om jag haft den ekonomin. Den räcker nog till nästan alla. :-D
Användarvisningsbild
av frasse4
#1540611
Grannarna måste tro du vunnit på lotto

Vad drar EQB:n vid normal körning?

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1540630
frasse4 skrev:Grannarna måste tro du vunnit på lotto

Vad drar EQB:n vid normal körning?

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
Grannarna är vana, det har varit många olika bilar på min uppfart. Detta samarbete är p.g.a. min ena granne 50 meter bort. Han jobbar som säljare på Ottobil, där han mestadels säljer Mercedes arbetsbilar. Han kommer och sätter lite olika bilar som han tycker jag ska prova. Vi har bott grannar sen 1988 då han köpte sitt hus. Då körde han Saab, och jag mestadels Volvo. Mycke kiv och tråkande av varandra på ett vänskapligt och roligt vis. För att inte förstöra vår vänskap gjorde jag mitt bilköp av en annan säljare på den firman.

Min EQB har hittills dragit strax under 2 kWh/mil. Laddat hemma och på tantens jobb när hon kört dit. Än så länge ingen snabbladdning, inga långresor utan bara kortare körningar under 10 mil. Min första elbil, och är väldigt nöjd än så länge.
Största kompromissen är att den inte får ha drag! En rejäl nackdel för mig som ibland behöver köra grejor till och från huset. Den biten löser jag nu med grannen som kör hem med något lämpligt. :-D
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1540638
Trevligt det där! :-)
Jag hamnade bakom en EQS SUV för ett par dagar sen, även den hade svängande bakhjul och vände på en 5-öring i förhållande till sin storlek.

Idag på morgonen låg jag bakom en EQE och en EQS (de låg bredvid varandra), båda från Taxi Stockholm. Visst är S större, men det känns som att dess två flyter ihop lite väl mycket i sin yttre design.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1540643
Jag tycker det är ganska stor skillnad mellan EQE och EQS. EQE är formad som en tvål. EQS är formad som en väl använd tvål. :-)
Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Kul att se att den är igång igen, om 1,[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]