Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1558151
Då var vinterhjulen på idag, 18 okt. -23. Var och bytte kl 07 i morse på verkstan/däckhotellet. Har varit en del minusgrader här på nätterna och frost på senare tid så det känns bra att ha vintersulorna på nu. Kollade på bromsskiva och ok medan de bytte hjulen och det såg bra ut.
Bilagor
Vinterhjulen_på_23-10-18.jpg
Vinterhjulen_på_23-10-18.jpg (3.07 MiB) Visad 618 gånger
Bromsskiva_och_Ok_V90_MY22.jpg
Bromsskiva_och_Ok_V90_MY22.jpg (3.64 MiB) Visad 618 gånger
Användarvisningsbild
av Perra83
#1558164
Har varit en del minusgrader här oxå. Uppe på jaktmarkerna har vattenpölar frusit. Tidigt imorse när jag skulle ut i skogen hade gårdagens regnvatten frusit på biltaket. Den 26:e åker vinterdäcken på. Farsan fick sina däck bytta i måndags. Första gången han har däckhotell med byte. 76 bast med 53 skadefria år läste jag på hans försäkringsbesked.
20231016_140134.jpg
20231016_140134.jpg (446.49 KiB) Visad 608 gånger
Användarvisningsbild
av bem
#1558237
Idag behövdes verkligen vinterdäcken (dubbdäck på min V90). När jag kom ut till bilen i morse var hela bilen täckt av knottrigt is. Stannade till på ett ställe på vägen till jobbet och tog ett foto för det var så fin blå himmel (i blå timmen), asfalten hal. Ena backspegeln vinkla inte ut sig på min bil i morse, bara nån minusgrad, men det klara inte backspegeln. Samma visa varje höst/vinter med denna V90.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1558289
Nästa vecka blir det dubbdäck på 745-an. Fast det egentligen inte behövs. Dels har jag vinterdäck på redan (halvtaskiga) och dels för att den ju är undantagen från lagen om vinterdäck (för gammal). Men jag ska ändå hissa upp den och plocka isär och smörja upp bromsarna. Sedan kommer dom andra efter hand. Subarun var på service (garanti kvar än) och då hade dom isär och smorde upp bromsarna. Ska bli spännande och se vad dom gjort. Det ska vara bytt bromsvätskan också.
av Dextre
#1558292
lennarte skrev:Nästa vecka blir det dubbdäck på 745-an. Fast det egentligen inte behövs. Dels har jag vinterdäck på redan (halvtaskiga) och dels för att den ju är undantagen från lagen om vinterdäck (för gammal). Men jag ska ändå hissa upp den och plocka isär och smörja upp bromsarna. Sedan kommer dom andra efter hand. Subarun var på service (garanti kvar än) och då hade dom isär och smorde upp bromsarna. Ska bli spännande och se vad dom gjort. Det ska vara bytt bromsvätskan också.
Jag tror inte att undantaget från vinterdäckskrav gör att du kan sätta på dubbdäck trots att det inte behövs och att det gör det ok ärligt talat.
av Dextre
#1558294
Steffe3 skrev:Å andra sidan har man fått ha det på i snart en månad :-)
Jo, absolut men just när det gäller dubbar så är det samma bestämmelser för alla oavsett ålder.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1558303
Dextre skrev:
Steffe3 skrev:Å andra sidan har man fått ha det på i snart en månad :-)
Jo, absolut men just när det gäller dubbar så är det samma bestämmelser för alla oavsett ålder.
"Det finns flera undantag i lagen och ett av dem säger att bilar som är äldre än 30 år inte behöver ha vinterdäck. Även bilar som har en fälgdiameter på 10 tum eller mindre är undantagna från kravet på vinterdäck"
av Dextre
#1558305
lennarte skrev:
Dextre skrev:
Steffe3 skrev:Å andra sidan har man fått ha det på i snart en månad :-)
Jo, absolut men just när det gäller dubbar så är det samma bestämmelser för alla oavsett ålder.
"Det finns flera undantag i lagen och ett av dem säger att bilar som är äldre än 30 år inte behöver ha vinterdäck. Även bilar som har en fälgdiameter på 10 tum eller mindre är undantagna från kravet på vinterdäck"
Att du slipper KRAV på vinterdäck på en 745:a när du kan köra trafiksäkert vid vinterväglag har inget att göra med bestämmelser kring dubbdäck.

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]