Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1558318
Dextre skrev:Att du slipper KRAV på vinterdäck på en 745:a när du kan köra trafiksäkert vid vinterväglag har inget att göra med bestämmelser kring dubbdäck.
Lustigt, texten ovanför är kopierat från TSV-s hemsida.
av Erik Å
#1558319
By the way, jag mejlade Nokians kundkontakt för att kolla om deras dubbfria fortfarande tillverkas i Ryssland. Behöver snart nya men jag väntar ett tag:
""Now we produce Hakkapeliitta R5 tires only in Finland but if tire dealers has some old stock then it's possible to find Hakkapeliita R5 tires which are manufactured in Russia.""
Användarvisningsbild
av lennarte
#1558320
Vinterdäcken till våran Subaru XV (utan dubb) är Gislaved, tillverkade i Ryssland 2020 :x :-( Köpte dom samtidigt som bilen september 2021
Användarvisningsbild
av lennarte
#1558387
Fick just reda på att vårt utflyttade barnbarn kommer hem på söndag, och ska bo hos oss några dagar...... Då blir dotterns Peugot 107 först ut med vinterdäck (Han har den tillfälligt) Han fick skifta till sommardäck i våras (under mitt överseende). Undrar hur mycket han kommer ihåg av detta.... ☺️☺️
Användarvisningsbild
av lennarte
#1559003
Peugoten färdig. Nya (i fjor) fulldubbade Nankang vinterdäck. Koll av framvagn, gummidamasker, isär tagning och upp smörjning av bromsar med silikon spray, silikonfett, koppar spray och koppar fett. Tummbromsar bak, inte så vanligt idag. Kollat all belysning och tankat full tank. Dom ska åka tillbaka (hem??) i morron förmiddag, hans "tjeja" ska börja jobba i morron kväll (hotell/resturang).
Vad är egentligen hem när barnbarnen flyttar ut.....?
Bilen är en Peugot 107 -07
Användarvisningsbild
av bem
#1559014
lennarte,
Bilarna får fin omvårdnad när de passerar dina händer. För den som kan och har möjlighet fixa med bilar själv, åt sig själv eller åt andra, sparar man nog en hel del pengar men det kan även vara bra att man ser själv saker och ting blivit ordentligt gjorda. Det fanns en tid jag både meka och serva mina egna bilar men sen rätt länge får min Volvoverkstad göra allt. Senast jag gjorde nåt på en av mina bilar var 2013 när bromsskivor och belägg var slut på den V70 MY01 jag hade, då bytte jag det. Jag skulle byta upp mig till en ny V70 MY14. Hjulbyte höll jag dock på med själv ända till vintern -21/22, därefter har jag däckhotell och står och tittar på i 15 min som hjulskiftet tar på däckhotellet. Jag blir en tusing fattigare varje gång men det får det vara värt. De tvättar även hjulen förutom hjulbytet och förvaringen under ett år. Har varit inne i deras däckhotell och det var fin ordning, rent och fint, med hjulen på hyllor så fint så.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1559080
Det känns i kroppen...... Man är ju ingen ungdom längre. Men ett tag till håller jag på. Det är ju så förtvivlat kul att skruva. Men numera är det bara dom närmaste, plus någon granne. Började på bilverkstad hösten 1967 och höll på med det professionellt till 1985 Då höger handled förhindrade fortsatt arbete med bilar på heltid. Bytte då jobb till reparatör på ett stort väveri för maskinfillt till pappersindustrin. Funkade bra tills båda knäna var slut. Så i mitten på 90-talet när mina knä började krångla ordentligt blev jag förtrådsansvarig för verktyg och reservdels förrådet på vår avdelning i den då nybyggda fabriken på totalt 45000 m². Sedan 2003 pajade ryggen och (diskbråck, operation) och sedan 2006 och 2009 har jag bytt ut båda mina knäleder mot plast och rostfritt stål så när jag blev pensionär för 5 år sedan har jag bara hobbyarbete kvar. Får väl tillägga att under alla dessa år har jag hela tiden jobbat med bilar, både karossarbete (rostskador, lackering) underredsbehandling med olja, däck byte (f-n vad smidigt med en egen brygga) och vanlig service. Numera är enbart dom 2 sist nämda. Bryggan blev kvar i lokalen jag då hyrde. 😢😢
Användarvisningsbild
av Funk
#1559110
Det må vara slitsamt att byta, men för de 7-8000:-/år det kostar härikring med byte och däckhotell för våra 4 bilar så sliter jag ett par timmar varje halvår.

/Thomas
Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave