Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1561781
Det slutade med att det är möjligt att benämna en 2,30m bred parkering för handikapparkering. Trotts att gängse norm säger 3.60. ( de flest kommuners riktlinje) det står inga mått i lagtexten men att det ska gå att ta sig i och ur bilen obehindrat.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Lövet
#1561934
Jallemet skrev:Utom rimligt tvivel borde fungera här, tycker det är allt annat än solklart.
Det är inte ett brottmål. Huruvida platsen är 3.6 meter eller inte har ingen betydelse för boten. Parkeringsplatsen var klassad som handikapparkering. Alltså böter.
Användarvisningsbild
av sewen
#1561937
@Lövet, Klassad och klassad, den var ju uppenbarligen felskyltad. Därför p-bolaget ändrade p-rutorna så fort GLIZ uppmärksammade dom på felet. Det om något borde vara gott nog för att skriva av boten.
Användarvisningsbild
av bem
#1561947
Så de ursprungliga 2 P-platserna som båda var klassade som handikapplats är numera 1 handikapplats.
Och skylten att det är handikapplats sitter mitt för den större P-rutan idag antar jag.
Så skulle det rimligtvis sett ut från början så inget missförstånd kunnat uppstå.
Även om trådskaparen förlorade tvisten så har det fört med sig att andra bilister inte kan hamna i samma fälla igen vid aktuell plats. Och handikappade har fått en rimlig bredd på P-rutan på platsen.
Själv tycker jag situationen var tveksam med tanke på skyltningen och mittstrecket som platsen såg ut från början. Så inget kristallklart hur en rättslig prövning skulle sluta tycker jag sett så här i backspegeln. Bra kämpat.
Vad har vi lärt oss av detta?
Så vitt jag ser det:
Sitter en handikappskylt mellan två P-platser och ingen annan tilläggsinfo så gäller skylten båda platserna, till hö och vä om skylten.
Vid minsta tveksamhet om skyltning och linjer, parkera på annat ställe.
Är det nåt mer vi kan lära oss av detta fall?
Användarvisningsbild
av bem
#1561955
sewen skrev: fre 24 nov 2023, 17:58
bem skrev:Är det nåt mer vi kan lära oss av detta fall?
Att den lilla människan sällan kan få rätt mot de stora företagen?
Här är bilden på hur det ser ut idag. https://imgur.com/a/uXY0N9r
Jo, det blir nog ofta som Davids kamp mot Goliat (och Goliat vinner).
Man kan kanske även säga markägaren eller den som skyltade på platsen var en snåljåp som inte från början satt dit en tilläggsskylt vid handikappskylten typ ”2 platser” så hade det varit tydligt att det var 2 handikapplatser i början.
De kunde även från början gjort en handikapplats som den ser ut idag och tagit bort den tidigare linjen från början, som platsen idag ser ut.
Jag tycker den som var ansvarig för skyltning och markering på platsen tidigare kunde gjort en del för att någon alls skulle gå i en sån här otydlighetens ”fälla”.
Även om det kostat trådskaparen både tid och pengar och målet förlorades så tycker jag TS kan lämna denna händelse med flaggan i topp för nu ser handikapplatsen ut som den rimligen skulle sett ut från början framför allt för de handikappade men även för parkeringskunder för undvikande av missförstånd.
Användarvisningsbild
av Derank
#1561957
sewen skrev:
bem skrev:Är det nåt mer vi kan lära oss av detta fall?
Att den lilla människan sällan kan få rätt mot de stora företagen?
Här är bilden på hur det ser ut idag. https://imgur.com/a/uXY0N9r
är man det minsta osäker låter man bli att parkera där, jag hade då själv aldrig ställt mig där.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Leasing bildäck

https://www.gp.se/livsstil/varldens-gang/var-gener[…]

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]