Rådlös skrev:Ett tillägg: Det är "superviktigt" att ha glykol i kylarvätskan även nu på den varma årstiden. All glykol avsedd för bilmotorer har ett "inbyggt" korrosionsskydd (rostskydd) och måste måste finnas med hela tiden. Året runt!
Det är viktigt på sommaren av en annan orsak också, den höjer kokpunkten. Även ett bra fungerande kylarlock höjer kokpunkten. Vatten kokar vid 100° vid havsnivån, men kokpunkten sjunker med höjden över havet. Så har du rent vatten och ett inte fungerande kylarlock men en bra termostat på (normalt) 90-95° så är där inte mycket marginal. Rätt blandning och riktigt kylarlock höjer kokpunkten till 125-130°.
Vi (frugan har haft 4 st Passater i rad, den sista en B5 2004 (sista året) och vi hade den i 17 år. Fick ett service meddelande om att tempgivaren till instrumententet skulle bytas. Varför vet jag inte, kanske några varit felaktiga? Våran visade samma värden efter som före. Den var inte rolig att byta.....