VolvoB20 skrev: ↑mån 12 okt 2020, 08:50
gubbstrutt skrev: ↑mån 12 okt 2020, 01:35
fjohan82 skrev: ↑sön 12 apr 2020, 11:37
Ju längre bort från Sverige man kommer, desto bättre går bilen.
Allt som den blandas ut med är av ondo...
Bäst diesel har varit i Ukraina, Moldavien, Rumänien, Balkan och Grekland.
Sant lastbilen blir starkare de länderna
Men det är ganska kortvarigt en modern motor går bättre på den megaskitiga ryss-dieseln där borta. Visst ger det mer effekt, men den dödar ganska snart givare, sensorer, katalysator, partikelfilter, NOX/SCR/adBlue system, sotar igen EGR-ventil/EGR-kylare osv.
Kör man på den skitga öst-dieseln behöver man plocka bort alla system för avgasrening som sitter på en modern motor så skiten kan fara rätt ut i luften vi andas istället för att fastna i motorn.
För min del kan jag leva med något lägre effekt man får här jämfört med den helt sjuka miljö och våldsamt förorenade luft man drabbas av där borta när man är ute och reser,
Jag vill inte byta.
Körde säkert 20.000 mil på ryssdiesel efter Sovjetunionens sammanbrott .
Golfdieseln gick som en raket och drog 10-20% mindre soppa jämfört med då man tankat på macken .
Fick månadsleverans hem till dörren med 200L-fat och de trevliga entreprenörerna tog tomfaten med sig .
Det satt någon typ av katalysator på Golfen men den överlevde då bilens livslängd ut.
Hade inte polisen tagit dom i karelen så hade jag nog kört ryskt än idag ...