Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
#1362333
Kan bli en intressant tråd!

Jag kan tänka mig att det hänger på datorn i bilen också om motorn kan tillgodogöra sig något som tillverkaren inte optimerat.

Har testat Vpower "back in the days" när det fortfarande var 99 oktan men upplevde ingen skillnad i effekt, å andra sidan så tror jag första generationen BMW X5 bara skulle tankas med Vpower.

Om det påverkar motorns livslängd är högst oklart.

Jag har större tilltro på täta oljebyten för att motorn ska leva länge.
Användarvisningsbild
av KjellinJ
#1362334
Motor trimmad absolut 98 oktan annars som tidigare skriver. V-power anser jag vara över reklamerad. Jag har testat att köra en motor som varit optimerad, på både 98 och 95 oktan. Där märkte jag skillnad både i effekt och bränsleförbrukning. Men det var inget större test vad gäller bränsleförbrukningen, kan lika gärna varit mer motvind.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1362337
V-power finns inte i sverige längre sedan flera år. Inte shell heller. Det är ST1 som säljer sin 98 oktan under namnet v-power. Nere i europa finns fortfarande riktig v-power.
Jag har en porsche som gillar aral ultimate 102. Den låter bättre när jag tankar den i tyskland.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1362352
Jag brukar tanka Alfan med GoEasy 98, mest för att den innehåller 5 % etanol + upp till 8 % biobensin (HVO). Men de gånger jag kört vanlig 95 har jag inte märkt någon direkt skillnad. Tycker det känns tryggt med lite högre oktanhalt på en bensinare som laddar över 1,5 bar i orginalutförande...
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1362362
frasse4 skrev:Jag brukar tanka Alfan med GoEasy 98, mest för att den innehåller 5 % etanol + upp till 8 % biobensin (HVO). Men de gånger jag kört vanlig 95 har jag inte märkt någon direkt skillnad. Tycker det känns tryggt med lite högre oktanhalt på en bensinare som laddar över 1,5 bar i orginalutförande...
HVO är diesel, alkylatbensin vet jag dock inget om men gräsklipparen får gå på det.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1362386
Det finns HVO Diesel och HVO bensin. Alkykatbensin ger väl bara renare utsläpp men inte mindre fossil Co2
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1362397
frasse4 skrev:Det finns HVO Diesel och HVO bensin. Alkykatbensin ger väl bara renare utsläpp men inte mindre fossil Co2
HVO bensin minsann, det har jag aldrig hört talas om! Vilka saluför det?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1362433
Ingen saluför ren biobensin vad jag vet. Tycks bara vara Okq8 som kallar det HVO bensin, tanka (som är samma kedja) skriver att lite biobensin framställs vid tillverkningen av HVO. Preem kallar sin iblandning i Evolution bensin bara för biobensin.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1362452
Freddy100 skrev:Vilken bensin använder ni? Är det lönt att betala lite extra för bensin med tillsatser för att minska motorslitage?
Inblandningen av etanol är av miljöskäl enkom vad jag förstått sen har ju turbo-folket upptäckt att det går att krama ur lite till med rätt mappning och nästan ren etanol, baksidan som jag förstått är att etanol (sprit i vardagligt tal) torkar ut gummipackningar och membran så det blir tätare service.

Bly var nog det bästa för en förbränningsmotor men är sedan årtionden ett minne blott, blyersättning vet jag inget om men en dator i en modern bil är inte programmerad för det.

Tanka det bilen är specad för, det är det absolut enklaste sättet att få den att hålla länge.

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.

Felkoder kommunikation XC70 -06

Hej, Har en xc70 -06 som jag under en tid har haft[…]