Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1575525
Jag pratar inte om faktiska kostnade för att skaffa elbil.

Bara hur stor andel av totalen som är skatt på strömmen som kommer ur mitt eluttag och bränslet ur pumpen på macken
#1576538
Elbilar och skatt:
På Island har man från årsskiftet infört kilometerskatt för elbilar.
För laddhybrider är kilometerskatten motsvarande svenska 15 öre per km (1,5 kr per mil).
För rena elbilar är kilometerskatten motsvarande 46 öre per km (4,6 kr per mil).
Skatten betalas månadsvis baserat på bilens mätarställning.
Det finns förstås olika modeller att beskatta laddhybrider och rena elbilar.
Skall bli intressant se när och vilken modell som införs i Sverige i framtiden.
#1576546
bem skrev:Elbilar och skatt:
På Island har man från årsskiftet infört kilometerskatt för elbilar.
För laddhybrider är kilometerskatten motsvarande svenska 15 öre per km (1,5 kr per mil).
För rena elbilar är kilometerskatten motsvarande 46 öre per km (4,6 kr per mil).
Skatten betalas månadsvis baserat på bilens mätarställning.
Det finns förstås olika modeller att beskatta laddhybrider och rena elbilar.
Skall bli intressant se när och vilken modell som införs i Sverige i framtiden.
Vet inte varför dom inför det vid olika tider, med det kommer kilometerskatt på fossilbilar om ett år också läste jag här: https://icelandmonitor.mbl.is/news/news ... d_earlier/



Island har också kvar skattereduktion på nya elbilar med upp till ca 70000kr/bil.

#1576550
Att det i Sverige kommer någon typ av kilometerskatt TROR jag kommer när tillräckligt många elbilar är i trafik. Pengarna måste in till stadskassan…
#1576551
TommyP86 skrev:Varför skulle vi byta modell? Enklast är väl att överföra modellen vi har på alla kommande bilar? Kilometerskatt måste vara det absolut mest otympliga sättet.
Känns rätt otympligt och administrativt krävande ja!
Men vilken modell tänker du då? Du kan ju inte riktigt ta betalt genom "bränslet" på samma sätt då el används till så mycket annat.

Själv tänker jag att det finns många samhällsekonomiska fördelar med elbilar/elfordon, speciellt för städer där luften bör bli bra mycket bättre. Minskning av lungsjukdomar, astma etc blir ju en besparing av skattepengar. Även den fördel att vi behåller bränslepengarna inom Sverige och inte behöver skicka miljarder utomlands till oljenationer.
Det ger mervärde i ett andrasteg med fler jobb och då ytterligare ökade skatteintäkter och momsintäkter.

Jag tror dock vi får se en km-skatt här också så småningom, för alla bilar.
#1576568
km-skatt är helt klart det mest logiska. Visst kommer det fuskas hit och dit på ett eller annat sätt, eftersom det är snudd på omöjligt att tvinga på skatten "vid pump".

Enda lösningen skulle ju vara att ha bilarna helt övervakade och självrapporterande 24/7, med en saftig bot om kommunikationen försvinner men................. Ingen vettig människa skulle acceptera en så inkräktande övervakning, för att inte tala om det tvivelaktiga mobilnätet på sina platser.

Troligen blir det väl en grunka/mjukvara i bilarna som loggar körsträckan som rapporteras antingen när man besiktar, eller en gång om året. Men det öppnar ju då upp dörren för fuffens istället.

Skatten måste ju in, det tror jag vi flesta håller med om. Vi lever i ett skattebaserat samhälle, och även om det ibland känns som att man inte får ett skit för all skatt man betalar så vill nog iaf jag påstå att vi har det överlag rätt bra här i landet mha. våra skattepengar. Långt ifrån något utopia givetvis, men överlag rätt bra...
#1576577
Lucif3r skrev:km-skatt är helt klart det mest logiska. Visst kommer det fuskas hit och dit på ett eller annat sätt, eftersom det är snudd på omöjligt att tvinga på skatten "vid pump".

Enda lösningen skulle ju vara att ha bilarna helt övervakade och självrapporterande 24/7, med en saftig bot om kommunikationen försvinner men................. Ingen vettig människa skulle acceptera en så inkräktande övervakning, för att inte tala om det tvivelaktiga mobilnätet på sina platser.

Troligen blir det väl en grunka/mjukvara i bilarna som loggar körsträckan som rapporteras antingen när man besiktar, eller en gång om året. Men det öppnar ju då upp dörren för fuffens istället.

Skatten måste ju in, det tror jag vi flesta håller med om. Vi lever i ett skattebaserat samhälle, och även om det ibland känns som att man inte får ett skit för all skatt man betalar så vill nog iaf jag påstå att vi har det överlag rätt bra här i landet mha. våra skattepengar. Långt ifrån något utopia givetvis, men överlag rätt bra...
Jag håller med om att vi fått rätt mycket för skatten, speciellt om man har barn får man tillbaka mycket av det man "jobbat ihop".

Min förhoppning, även om jag inte tror att det blir så, är att man ändå inser att trafiken med elfordon inte kostar samhället lika mycket så att de inte behöver dra in lika mycket skatt som tidigare.
  • 1
  • 387
  • 388
  • 389
  • 390
  • 391

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]