Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1240626
volvoc70cab skrev:Nya bilskatten juni 2018
På jobbet är det nu rush att byta några tjänstebilar och några köper ny bil innan 1 juli.
Men jag kollade vad skatten egentligen innebär.
För "normala" till "kraftfulla" bilar blir det högre skatt i 3 år, sedan blir den normal igen.
Jag ser inte vad det har för betydelse egentligen för de flesta. Har aldrig fattat varför man skall betala lika mycket vägskatt om man kör några 100 mil om året jämfört med om man kör många 1000 mil om året.

Nästa bil som jag byter upp mig till blir nog en rejäl 960, 30 år gammal. Tål att slita på och lätt att meka med, pålitlig och säker. Värt att piffa upp för några tiotusingar om det behövs.
av Malmstroem
#1240694
Jag tittade på att byta ut min A6 i förtid. Efter att ha konstaterat att den A4 quattro diesel som för närvarande är troligaste alternativet kostar 137 kronor mer i månaden efter 1/7 så väntar jag. Svårt att motivera förtida byte för att spara den summan.

Får se om det blir A4, V60 eller något annat nu i höst.

Den M140i jag funderade på blir dock rätt mycket dyrare...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1240708
Räknat bara till skatt ja. Vad händer för de som lägger de första årens skatt? Vågar nog gissa på att man får tillbaka pengarna vid försäljning då. Kommer svämma över av sorgliga maskiner.
Användarvisningsbild
av snepo
#1240709
Har de några tusen extra i skatt någon roll,när du köper en bil för 5-7 hundratusen???. Löjligt. Känns som att folk jagar småkronor. Köpa en bil för en halvmiljon eller mer. Sen gnälla på att skatten kostar några hundra mer i månaden
av llesrof
#1240779
snepo skrev:Har de några tusen extra i skatt någon roll,när du köper en bil för 5-7 hundratusen???. Löjligt. Känns som att folk jagar småkronor. Köpa en bil för en halvmiljon eller mer. Sen gnälla på att skatten kostar några hundra mer i månaden
Fast många bäckar små blir till en stor flod. Det är nog inte jättemånga som betalar en sådan dyr bil själv utan det gör nog ett företag. Har företaget många bilar så blir det stora summor. Det kan ju också vara så att många som privatköper en så dyr bil redan lever på marginalen med höga huslån och att de helt enkelt inte har utrymme för några hundralappar till i månaden.
Användarvisningsbild
av Derank
#1240783
FreddanNo1 skrev:
volvoc70cab skrev:Nya bilskatten juni 2018
På jobbet är det nu rush att byta några tjänstebilar och några köper ny bil innan 1 juli.
Men jag kollade vad skatten egentligen innebär.
För "normala" till "kraftfulla" bilar blir det högre skatt i 3 år, sedan blir den normal igen.
Jag ser inte vad det har för betydelse egentligen för de flesta. Har aldrig fattat varför man skall betala lika mycket vägskatt om man kör några 100 mil om året jämfört med om man kör många 1000 mil om året.

Nästa bil som jag byter upp mig till blir nog en rejäl 960, 30 år gammal. Tål att slita på och lätt att meka med, pålitlig och säker. Värt att piffa upp för några tiotusingar om det behövs.

För tjänstebilsägaren spelar ju skatten ingen roll, vi är ochså mitt uppe i ett byte av 80bilar ca, och det flesta kommer bli inreggade efter 1juli och det spelar ju ingen roll för den som har tjänstebilen.

Och för privatbilisten som köper en bil för 500k spelar ju knappast några hundralappr extra i månaden någon roll och större delen av nybilsförsäljningen är ju som sagt tjänstebilar.
av Schmoyoho
#1240827
Lärde inte din fröken dig att märka axlarna på diagram (eller kolumnerna i listor)?

För mig som inte hängt med: Ändringen av skatten gäller fortfarande bara nyregistreringar, eller?
Användarvisningsbild
av Derank
#1240837
Schmoyoho skrev:Lärde inte din fröken dig att märka axlarna på diagram (eller kolumnerna i listor)?

För mig som inte hängt med: Ändringen av skatten gäller fortfarande bara nyregistreringar, eller?
Nu vet jag inte vad ett diagram har med saken att göra men gör att svara på din fråga. JA.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
av Mwi
#1240838
Derank skrev:För tjänstebilsägaren spelar ju skatten ingen roll, vi är ochså mitt uppe i ett byte av 80bilar ca, och det flesta kommer bli inreggade efter 1juli och det spelar ju ingen roll för den som har tjänstebilen.
Faktiskt kommer det att spela roll, från och med årsskiftet 2017/2018 så påverkar fordonsskatten förmånsvärdet så likadana bilar får olika förmånsvärde beroende om bilen är registrerad före eller efter 1:a juli.
http://www.autoplan.se/sv/miljo/bonusmalus.aspx
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]