Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av robblof
#1240250
Hej
Är ny på detta forum samt märket.
Som ämnesraden anger så exploderade tak luckan på vår S60 2014 på motorvägen. Som tur var hade vi solskyddet stängt :shock:
Efteråt upptäckte vi repskador på tak samt bagageluckan. Från tackluckan och backåt.

Bilia menar att rep skadorna inte beror på den exploderade tackluckan :-0 Vilket jag tycker är mycket märkligt.

Så är det någon annan som har råkat ut för samma sak som jag? Eller har tips på hur jag skall hantera detta?
av volvoc70cab
#1240417
Har en bekant som råkade ut för samma sak (BMW) när han skulle på semester. Han fick en lånebil då de ej hade hemma glas takluckan. Han hade troligen fått ett stenskott som orsakade detta. Slutresultat blev en ny taklucka samt lackering av taket. Hans kommentar var att aldrig mer en bil med taklucka av glas !!!
Användarvisningsbild
av leiwi
#1240424
robblof skrev:Hej
Är ny på detta forum samt märket.
Som ämnesraden anger så exploderade tak luckan på vår S60 2014 på motorvägen. Som tur var hade vi solskyddet stängt :shock:
Efteråt upptäckte vi repskador på tak samt bagageluckan. Från tackluckan och backåt.

Bilia menar att rep skadorna inte beror på den exploderade tackluckan :-0 Vilket jag tycker är mycket märkligt.

Så är det någon annan som har råkat ut för samma sak som jag? Eller har tips på hur jag skall hantera detta?
Ja märkliga svar man kan få, men som jag ser det så spelar det ju ingen roll vad han tycker eller tänker , eftersom glastaket försäkringsmässigt går under vagnskadeförsäkringen och inte under glasförsäkringen ( som man har lätt för att tro) så borde ju både glastaket och lackeringsarbetena gå på samma skada .
Men ofta hjälper det att byta verkstad eller kundmottagare
av robblof
#1241272
Nu så...
Bokade tid i Torsdags till Bilia i Vinsta till idag. Där var det inget snack. Inbokad lack till nästa vecka :)
Tak, baklucka, spoiler och bakre skärmar :???: Var tydligen inte första gången enl. skaderegleraren.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1241509
Läste så sent som igår om något liknande på en XC60 på de svenska vägarna (och en bekant har också råkat ut för det, även han med XC60). Och visst händer det, det har varit en del diskussion kring det för *90-serien som hade ett gäng incidenter med detta globalt.
Vissa diskuterar huruvida man bör stenskottsfoliera glastaket, vet inte om det i praktiken skulle hjälpa när en sten kommer tjongandes sådär.

Tidningar uppmärksammade det hela i höstas om jag minns rätt, men då gällde det mest Kia och liknande märken har jag för mig.
Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]