Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1240006
Det är visserligen en Volvo men inte med Volvos teknik för självkörandet.

Tekniken är fortfarande rätt basic på det stora hela men jag är övertygad om att vi om ett par decennier kommer att undra hur vi kunde vara så dumma att vi lät människor köra själva.
#1240010
Kanske blir en ny "red flag law" -- som när du i England var tvungen att gå framför bilar och vifta med en röd flagga. Naturligtvis stannade inte utvecklingen, så lagen som skapades 1865 avskaffades 1896.

Jag tror att självkörande bilar kommer att komma, eftersom de har potential att bli både billigare och säkrare än mänskliga chafförer. Det kan dock ta en del tid, och utvecklingen kommer inte att ske utan olyckor. Det dog 40.100 människor i trafiken i USA under 2017, så det finns potential till förbättring.
#1240014
Jag fattar inte riktigt varför alla får panik så fort en självkörande bil är i en olycka? Så länge de inte har sämre olycksstatistik än bilar med förare så är väl allt lugnt??

.
#1240032
Nej det är inte slutet. Sen kanske man inte ska stövla rakt ut i vägen heller. Common sense för de flesta.
#1240077
Vissa människor kommer ju inte att upphöra med att bete sig korkat för att bilarna blir autonoma, uppmärksamheten vid olycka med autonoma fordon tiofaldigas i kvadrat när det sker någonting.
Alla har väl upplevt att vissa (många) puckon bara kliver rakt ut i gatan/vägen, speciellt i tätort därför att "vi har företräde". Det har hänt mig flera gånger att kvinna med barnvagn helt sonika trycker ut barnvagnen i gatan utan att överhuvudtaget ens kasta en blick innan. :shock:
Smart att använda sin bebis som murbräcka!
Vid ett tillfälle var det nära att jag klivit ur och handgripligen tagit en diskussion om hennes lämplighet som mamma!
Den gången gick denna tjej rakt fram på trottoaren och tvärar plötsligt rakt ut i gatan med barnvagnen först... Jag körde väldigt sakta och det gick bra den gången.
En självkörande bil hade haft samma problem som jag, och händelsen i USA berodde tydligen på att kvinnan ifråga tvärade ut i gatan.

Kanske också dags att avsluta detta ogenomtänkta experiment med oskyddade trafikanters företräde som lett till att antalet döda och skadade ökat med 40% sedan denna idiotlag kom till.
För det var väl inte meningen att att fler skulle dödas och skadas?
Vem som helst med hjärnan i behåll hade insett detta innan.

Mike
#1240115
Håller med mike, finns på tok för många idioter som beter sig så.

Bara för att bilen är självkörande så betyder det (fortfarande) inte att bilen kan frångå fysikens lagar, såsom bromssträcka och grepp.

Sen kan man ju såklart diskutera i årtionden hurvida en mänsklig förare hade kunnit undvika dödsolyckan eller ej. Hade den mänskliga föraren t ex väjt över på andra sidan vägen och ev. krockat utan dödlig utväg? Eller kastat sig i diket(om sådant fanns)? Eller gjort exakt samma sak som programmet ansåg var bäst? Eller var det helt enkelt 100% omöjligt att förflytta/stanna fordonet i tid?
Många frågor och få svar, men eftersom bilen var självkörande så finns det betydligt mer loggar att tillgå än i en vanlig bil, som kan ge en bättre bild av vad exakt som hände.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]