Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1240775
joel80 skrev:Kan vi inte bara alltid skylla på cyklisten?
Det är en stående kommentar på krock-videos...

Typ en bil kör mot rött och krockar med en buss..... cyklistens fel.
Bil får sladd på hal motorväg och glider in i snödriva.... cyklistens fel
Bil byter fil in i en annan.... såklart cyklistens fel...
Ni fattar... ;) :lol: :lol:
Förstår inte varför jag kommer att tänka på Grotesko och Det är b*garnas fel..... :lol:
Men ska man vara allvarlig ett av det största hoten för gående och cyklister i trafiken är deras egna hörlurar, man tappar ett av sina sinnen och blir ganska kraftigt avskärmad från verklighet. Själv använder jag aldrig hörlurar när jag cyklar eller går, jag vill höra omgivningens ljud.
#1240939
Leopold skrev: Helt oacceptabel ton på detta forum.
Du har rätt. Jag tyckte ditt svar på mitt inlägg var onödigt och otrevlig, men borde inte gjort det värre genom att bita i sådär.

Ursäkta Leopold.
#1241038
joel80 skrev:
Leopold skrev: Helt oacceptabel ton på detta forum.
Du har rätt. Jag tyckte ditt svar på mitt inlägg var onödigt och otrevlig, men borde inte gjort det värre genom att bita i sådär.

Ursäkta Leopold.
Mitt svar kom från mina egna erfarenheter och det var inte min avsikt att låta otrevlig. Både jag själv, familjemedlemmar och nära vänner har råkat ordentligt illa ut pga obetänksamma bilister, i min & deras roll som cyklist.

Så det var därför jag ville markera att jag har svårt att se det roliga i ditt inlägg, som svar i en tråd som handlade om att en cyklist - visserligen ledandes sin cykel i detta fall - mejas ner och faktiskt avlider på kuppen. Cyklister (och gångtrafikanter) är extremt utsatta så är det.

Därmed inte sagt att jag inte kan reta mig enormt på idiotcyklister som seglar förbi övergångsställen som om de trodde det var en fredad zon, intensivt stirrandes ner i sin iPhone och med lurarna ordentligt inproppade i öronen så att de inte har en chans att uppfatta omvärlden. Men det är en annan fråga.

I denna tråd gällde det vad man kunde eller borde förvänta sig att en "självkörande bil" kan parera för, eller för den delen en bil styrd av en riktig förare som kan ha god hjälp av "autobroms", viltvarningssystem etc. Det jag ville säga i ett föregående inlägg är att jag upplever det som märkligt att aktuell dödsolycka inträffade, det är något fel man inte berättar om av någon anledning.
___
Ursäkten godtas Joel, inga problem alls! Bara bra att vi fick detta utrett.
#1241050
Vet inte vad det tidigare missförståndet handlade om på forumet men visst verkar något vara fel när det tycks som om kvinnan med sin cykel redan passerat en fil i mörkret men sedan blir påkörd.Att föraren kanske inte hunnit upptäcka henne är nog inte omöjligt men att den självkörande bilen också missar denna kvinna är rejält konstigt.Tyckte att jag hörde i media hur hon gick rakt ut framför bilen vilket ju inte alls stämmer.
#1241057
Leopold skrev:
joel80 skrev:
Leopold skrev: Helt oacceptabel ton på detta forum.
Du har rätt. Jag tyckte ditt svar på mitt inlägg var onödigt och otrevlig, men borde inte gjort det värre genom att bita i sådär.

Ursäkta Leopold.
Mitt svar kom från mina egna erfarenheter och det var inte min avsikt att låta otrevlig. Både jag själv, familjemedlemmar och nära vänner har råkat ordentligt illa ut pga obetänksamma bilister, i min & deras roll som cyklist.

Så det var därför jag ville markera att jag har svårt att se det roliga i ditt inlägg, som svar i en tråd som handlade om att en cyklist - visserligen ledandes sin cykel i detta fall - mejas ner och faktiskt avlider på kuppen. Cyklister (och gångtrafikanter) är extremt utsatta så är det.

Därmed inte sagt att jag inte kan reta mig enormt på idiotcyklister som seglar förbi övergångsställen som om de trodde det var en fredad zon, intensivt stirrandes ner i sin iPhone och med lurarna ordentligt inproppade i öronen så att de inte har en chans att uppfatta omvärlden. Men det är en annan fråga.

I denna tråd gällde det vad man kunde eller borde förvänta sig att en "självkörande bil" kan parera för, eller för den delen en bil styrd av en riktig förare som kan ha god hjälp av "autobroms", viltvarningssystem etc. Det jag ville säga i ett föregående inlägg är att jag upplever det som märkligt att aktuell dödsolycka inträffade, det är något fel man inte berättar om av någon anledning.
___
Ursäkten godtas Joel, inga problem alls! Bara bra att vi fick detta utrett.
Då förstår jag din reaktion.

Själva skämtet är kanske mer att man driver med de som alltid skyller på cyklister.. Även när det inte ens varit i närheten av situationen.
Så det var inget menat mot cyklister i sig.. Utan mer att det ofta i diskussioner är folk som skyller på de som är rätt oskyldiga i en situation.
#1241690
joel80 skrev:Volvos egna system är vad jag förstår helt urkopplade. Pedestrian detektion borde i allafall ha bromsat om än inte helt kunnat undvika olyckan.
Läste också att hon ska ha rört sig i mitten av vägen längst med den och sen vikt av över vägen precis innan det small. Vet dock inte hur pass sant det var.. Läste det på nån amerikansk nyhetssajt för nån dag sen. Hittar inte artikeln nu.
Det är nu begräftade från flera håll ,Volvos system var helt förbikopplade och bilen körde med Ubers egna
sensorer och mjukvara.
#1241781
Om man tittar på videon så finns en del besvärnade saker.

-Cyklisten dyker ju upp rakt framför bilen i halvljuset ljuskägla som ju på en XC90 är minst 50 meter (volvo har bra halvljus som nå ännu längre).

-Bilen kör 65 km/h och har då max 10 meter bromssträcka och borde ha gott om tid att stanna.

-På videon sitter föraren och tittar ned, förmodligen på en skärm eller mobil i 5 sekunder innan smällen och tittgar inte frammåt överhuvudtaget

-Bilen använder inte de 50 meter innan smällen att bromsa överhuvudtaget utan dundrar på i oförminskad fart till det smäller

Man undrar ju om någon skrivit algoritm som säger "Bromsa för fotgängare" och "Bromsa för cyklister" men glömde skriva in "Bromsa för fotgängare som leder en cykel" i koden.

Det måste ju vara svårt att skriva mjukvara som är beredd på alla möjliga och omöjliga situationer som kan uppstå.

Man bör ju ha en självlärade mjukvara som lär sig under körningen och blir bättre med tiden. Svårt att certifiera sådan konstruktion bara då varje bil måste ut och öva innan den blir bra på att köra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Min nyfikenhet får mig att fråga hur d[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]