- tor 22 mar 2018, 17:46
#1240428
Nej, jag tror inte heller att det är slutet för självkörande bilar.
Framförallt den passiva säkerheten kan ju utvecklas enormt av detta.
Idag finns ju redan antisladd, autobroms, vingelvarning, sömnvarning, och adaptiv farthållare, osv.
Ponera att bilarna också har en kontakt med varandra i ett närhetsnätverk. Ett slags rullande LAN.
Scenario:
En bil i kolmörker/tät dimma/snörök tvärbromsar för nått. Bilarna i närheten underrättas omgående av den bilen, och sänker farten i samma sekund efter behov beroende på avstånd, utan att resp förare gör det. =Ingen påkörning bakifrån.
Samma scenario med en bil som inte får stopp vid en vägkorsning i kraftig dimma. Halka tex.
Ankommande bil agerar själv, trots att den föraren inget sett.
Kanske tom byter vägsida i dimman, eftersom ingen var mötande. = ingen krock.
Bilen vägrar omkörning, pga mötande bil/fara som föraren inte noterat.
En bil upplever halka på vägen, eller annan fara. Vips vet alla bilar vart och när, och agerar efter behov.
Inga seriekrockar, och tex olyckan i Arizona hade inte skett. Bilen hade då sannolikt redan underrättats om kvinnan av andra bilar.
Sådant system ska ju vara aktivt, även om bilen körs manuellt.
Bara fantasin sätter gränsen.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.