Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1240414
Såg precis videon som Arizona polisen har släppt. Ingen hade kunnat hindra olyckan när kvinnan som ledde cykel dök från mörkret framför bilen. Bara faktum att det råkade vara en själkörande bil gjorde händelsen till en stor nyhet.
#1240428
Nej, jag tror inte heller att det är slutet för självkörande bilar.

Framförallt den passiva säkerheten kan ju utvecklas enormt av detta.
Idag finns ju redan antisladd, autobroms, vingelvarning, sömnvarning, och adaptiv farthållare, osv.

Ponera att bilarna också har en kontakt med varandra i ett närhetsnätverk. Ett slags rullande LAN.
Scenario:
En bil i kolmörker/tät dimma/snörök tvärbromsar för nått. Bilarna i närheten underrättas omgående av den bilen, och sänker farten i samma sekund efter behov beroende på avstånd, utan att resp förare gör det. =Ingen påkörning bakifrån.

Samma scenario med en bil som inte får stopp vid en vägkorsning i kraftig dimma. Halka tex.
Ankommande bil agerar själv, trots att den föraren inget sett.
Kanske tom byter vägsida i dimman, eftersom ingen var mötande. = ingen krock.

Bilen vägrar omkörning, pga mötande bil/fara som föraren inte noterat.

En bil upplever halka på vägen, eller annan fara. Vips vet alla bilar vart och när, och agerar efter behov.
Inga seriekrockar, och tex olyckan i Arizona hade inte skett. Bilen hade då sannolikt redan underrättats om kvinnan av andra bilar.

Sådant system ska ju vara aktivt, även om bilen körs manuellt.

Bara fantasin sätter gränsen.
#1240453
Ett sånt här läge är väldigt svårt för en människa att undvika men en självkörande bil bör i framtiden i allafall kunna undvika eller åtminstone hinna reagera och bromsa in lite innan det smäller.
Mörker ska inte behöva vara ett hinder för en självkörande bil.

Många säkerhetsfunktioner har ju minskat olyckor rätt mycket. T.ex autobroms har ju haft en rejäl effekt på påkörningar bakifrån där det dels undviks massor av krockar samt minskar skador på de som ändå händer.

Frågan är hur mycket säkrare vi kommer kräva att det är med självkörande bilar. För även om de blir 10 gånger säkrare och gör 10ggr färre misstag så kommer det bli svårare att acceptera att en maskins misstag dödat någon än en människas.
#1240472
Jag kikade på dashcam-klippet från olyckan och tycker det är mycket konstigt att radarsystemet inte uppfattade kvinnan med cykeln. Hon rör sig relativt långsamt och i en förutsägbar riktning och borde "synas" i bilens sensorer långt innan hon dyker upp i bilens strålkastarljus och när det är för sent.

Sedan att man som vanlig manuell förare endast hjälpt av bilens strålkastare skulle ha haft stora problem att uppfatta och hinna stanna är en annan sak, det var mörkt uppenbarligen och jag såg inte att det skulle finnas några reflexer på henne heller.

Men säg att det vore en "vanlig" bil med en rimligt vaken förare, assisterad med modern radar/flir-teknik typ dessa viltvarningssytem som finns: fullt möjligt för en mänsklig förare att avvärja situationer typ denna för att inte tala om delvis automatiserade bromshjälpssystem.

Spontant känns det som att det är något som inte berättas för oss i denna historia.
#1240474
Leopold skrev:Jag kikade på dashcam-klippet från olyckan och tycker det är mycket konstigt att radarsystemet inte uppfattade kvinnan med cykeln. Hon rör sig relativt långsamt och i en förutsägbar riktning och borde "synas" i bilens sensorer långt innan hon dyker upp i bilens strålkastarljus och när det är för sent.

Sedan att man som vanlig manuell förare endast hjälpt av bilens strålkastare skulle ha haft stora problem att uppfatta och hinna stanna är en annan sak, det var mörkt uppenbarligen och jag såg inte att det skulle finnas några reflexer på henne heller.

Men säg att det vore en "vanlig" bil med en rimligt vaken förare, assisterad med modern radar/flir-teknik typ dessa viltvarningssytem som finns: fullt möjligt för en mänsklig förare att avvärja situationer typ denna för att inte tala om delvis automatiserade bromshjälpssystem.

Spontant känns det som att det är något som inte berättas för oss i denna historia.
1+ på den ! Något är skumt där
Lastbilen jag kör har ju bromsat upp för fel plaserade skyltar
#1240483
Volvos egna system är vad jag förstår helt urkopplade. Pedestrian detektion borde i allafall ha bromsat om än inte helt kunnat undvika olyckan.
Läste också att hon ska ha rört sig i mitten av vägen längst med den och sen vikt av över vägen precis innan det small. Vet dock inte hur pass sant det var.. Läste det på nån amerikansk nyhetssajt för nån dag sen. Hittar inte artikeln nu.
#1240567
Det där var ju svårt och knivigt att säga vad som gäller.

14 §.... Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Vad gäller egentligen ?? Farten var ju mycket högre an vad som gjorde det möjligt att stanna på den delen som var möjlig att överblicka. Räcker det sista delen av paragrafen att det är ok att köra så fort att det är omöjligt att stanna på den sträckan framför bilen som halvljuset lyser upp. Dvs man kan köra så fort att bromssträckan är längre än vad man ser för man kan förutse att vägen är fri från hinder även så långt fram, trots man inte kan se det?

Undrar vem som är ansvarig i framtiden när liknade händer med autonoma bilder. Är det den som skrivit algoritmen, biltillverkaren, ägaren till bilen ?


Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]