Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1240074
Derank skrev:En kollega var net till stocholm igår och köpte en avensis. 30k billigare än här uppe.

Handlaren sa att dom skeppar många bilar till Eskilstuna
Det har alltid varit så att bilar är billigare i Stockholm, än lite längre ifrån. Hade en kompis som hade föräldrahemmet i Borås, men bodde och jobbade i Stockholm. Varje gång han åkte till Borås på semester köpte han med sig en bil i Stockholm, sålde den i Borås, och tog buss till Stockholm efter semestern :roll:
#1240091
Njae. För 25 år sedan gick deg att göra klipp i Stockholm men den tiden är då förbi för länge sedan . Tycker jag. Iaf set jag kollat på.

Men det kanske ändrar sig nu om 08 orna paniksäljer . Vad vet man.

30k sparat jämfört med märkas handlaren här i stan är ju helt ok




Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
#1240202
Malmstroem skrev:Det var inte så mycket den tekniska utvecklingen som kostnader som åtminstone delvis berodde på skatter som medförde de förändringar av uppvärmingssystem du nämner.
På 70-talet var olja billigast. Sedan kom OPEC, oljekrisen och skatt på olja. Då blev det billigare med el, och hus med direktverkande el byggdes, och oljepannor byttes ut mot elpannor eftersom det var billigare. Sedan blev det rejält med skatt på elen också, och därmed blev det lönsamt med värmepumpar.
Det jag menade var att Staten inte lade sin stora näsa i blöt och då fungerade övergången ganska smärtfritt. Elskatten höjdes med all säkerhet för att täcka minskade inkomster från oljan, sedan "tog man i" lite för det är ju både enkelt och riskfritt att höja skatten på något som alla behöver
Malmstroem skrev:Nu försöker man göra samma sak med elbilar, där man gör dem konstlat billigare att köra. Naturligvis kommer det att ge effekt, eftersom vid två likavärdiga alternativ väljer de flesta det billigaste.
Det kommer att bli en ordentlig höjning på skatten på el när antalet fossilbilar minskar så det börjar märkas i skattkistan. Sanna mina ord...
#1240203
Frågan är varför man inte även denna gång, kan låta det gå den "naturliga" vägen. Nu börjar man ju få fart på utvecklingen, och försäljningen av El-bilar. Jämför det med när man ville få folk att gå från olja till el i bostadsuppvärmning. Jag bor i ett samhälle med mycket villor. Inte en enda gång på senare år ser man en tankbil med villaolja. Inte ens flerfamiljshusen har oljeeldning. De kör med pellets.
Hittade ett förslag på "Miljözonsbil" om de skulle gå vidare med miljözoner. Taunus 17M 1966.

https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 9-11768993
#1240227
SvenB skrev:Taunus 17M 1966.
Lillebrorsan hade en sådan i början på -70-talet en vit med en V6-a på (jag tror) 90 hk och 4-växlad manuell med rattväxel. Väldigt "behaglig" och skön bil att köra och åka i. McPerson framvagn. En "Amazon Sport" dräpare av rang :lol: :lol: Enda problemet med den var att den hade lösa foder i motorn så den tålde varmkörning dåligt. Fick byta toppackningar en gång, men sedan körde han tills växellådan gav upp... :cry: Det "rullar" en sådan (ljusblå) på vägarna häromkring på somrarna i väldigt fint skick, annars är dom väldigt sällsynta numera
#1240252
Malmstroem skrev:Det var inte så mycket den tekniska utvecklingen som kostnader som åtminstone delvis berodde på skatter som medförde de förändringar av uppvärmingssystem du nämner.

På 70-talet var olja billigast. Sedan kom OPEC, oljekrisen och skatt på olja. Då blev det billigare med el, och hus med direktverkande el byggdes, och oljepannor byttes ut mot elpannor eftersom det var billigare. Sedan blev det rejält med skatt på elen också, och därmed blev det lönsamt med värmepumpar.

Nu försöker man göra samma sak med elbilar, där man gör dem konstlat billigare att köra. Naturligvis kommer det att ge effekt, eftersom vid två likavärdiga alternativ väljer de flesta det billigaste.
Ja precis sen när de fossildrivna bilarna börjar fasas ut så höjs skatten och allt annat som är kopplat till elbilen så att den inte blir så billig att äga/köra längre. Vi följer strömmen som vanligt ?:-/
#1240254
SvenB skrev:Frågan är varför man inte även denna gång, kan låta det gå den "naturliga" vägen. Nu börjar man ju få fart på utvecklingen, och försäljningen av El-bilar. Jämför det med när man ville få folk att gå från olja till el i bostadsuppvärmning. Jag bor i ett samhälle med mycket villor. Inte en enda gång på senare år ser man en tankbil med villaolja. Inte ens flerfamiljshusen har oljeeldning. De kör med pellets.
Hittade ett förslag på "Miljözonsbil" om de skulle gå vidare med miljözoner. Taunus 17M 1966.

https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 9-11768993
Min första bil när jag tog kortet 1980. En gul Ford Taunus med rattväxel och saab's v4 motor i. Den vart komfortabel fast den gick ojämnt i 70 knyck och framdäckena blev snedslitna rätt fort (framvagnsinställning) på den tiden vart man rätt så grön när det gällde bilar. Den tog in avgaser i kupen också. Det visade sig att det läckte in via bagageluckan då det saknades gummilist där. ;-//
#1240260
Derank skrev:Njae. För 25 år sedan gick deg att göra klipp i Stockholm men den tiden är då förbi för länge sedan . Tycker jag. Iaf set jag kollat på.

Men det kanske ändrar sig nu om 08 orna paniksäljer . Vad vet man.

30k sparat jämfört med märkas handlaren här i stan är ju helt ok

Gjorde många fynd i Stockholm,när Gula Tidningen fanns. Senaste bilarna köpta i Norrköping Örebro Stockhom Surahammar Västerås Köping Uppsala. Länge sen jag köpte bil I Eskilstuna




Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
#1240265
Blocket har gjort det lätt att söka bilar över hela landet. Det har gjort att prisskillnaderna minskat.

Det finns dock fortfarande de som föredrar att en äldre bil har gått i Norrlands inland , där "bristen" på salt medför att de inte rostar bort på samma sätt som bilar som körts där det saltas mycket. Därmed finns det fortfarande en skillnad i bilpriser, men de står mer i relation till skicket.
#1240292
lennarte skrev:
SvenB skrev:Taunus 17M 1966.
Lillebrorsan hade en sådan i början på -70-talet en vit med en V6-a på (jag tror) 90 hk och 4-växlad manuell med rattväxel. Väldigt "behaglig" och skön bil att köra och åka i. McPerson framvagn. En "Amazon Sport" dräpare av rang :lol: :lol: Enda problemet med den var att den hade lösa foder i motorn så den tålde varmkörning dåligt. Fick byta toppackningar en gång, men sedan körde han tills växellådan gav upp... :cry: Det "rullar" en sådan (ljusblå) på vägarna häromkring på somrarna i väldigt fint skick, annars är dom väldigt sällsynta numera
var det 6:an hette den 20m har jag för mig. 17m var då den med samma v4:a som saab använde iaf
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]