Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1240977
fjohan82 skrev:Undra när vissa lobbygrupper ska börja förstå att lilla Sverige inte kan rädda jorden från typ "undergång".
Titta istället på Kina, Ryssland, Indien, Bangladesh. Länder där tunga industrier släpper ut orenade föroreningar. Eller bilismen i dessa länder samt USA för den delen...
Så står man här på vår halvö och skriker typ "Byt bil annars går jorden under ".
Jo tack...
Ja att titta på Kina är inspirerande! Kommit bra mycket längre i omställningen än oss! Även om dom börjat i ett sämre läge när det gäller energiproduktion och där inte ligger på våra låga utsläppsnivåer där. Men ser man på deras snabba förändring, och hur dom faktiskt lyckats få ner de katastrofala luftföroreningarna i många storstäder har dom verkligen börjat ställa om i snabb takt.
Även Indien är på stark frammarsch, där dom sagt att 2030 ska det inte säljas mer bilar som går på fossila drivmedel. Andelen eldrivna mopeder och motorcyklar där börjar nu också bli riktigt omfattande där.
https://www.di.se/artiklar/2015/11/3/ki ... allningen/
https://www.nyteknik.se/fordon/kina-for ... er-6870056

Ryssland och USA ligger efter, men det finns i allafall i USA en rätt stark rörelse som går emot vad Washington och många lokala politiker i delstater som jobbar aktivit för en förändring.
#1241051
Men, Joel. Du försvarar detta förslag, om zoner, utan förbehåll. Men hur skall man ta detta på allvar när en dieselhybrid Euro5, av samma slag som din, inte skulle få köra på en zon 2 gata ens på el. :?: ??:-/
#1241053
SvenB skrev:Men, Joel. Du försvarar detta förslag, om zoner, utan förbehåll. Men hur skall man ta detta på allvar när en dieselhybrid Euro5, av samma slag som din, inte skulle få köra på en zon 2 gata ens på el. :?: ??:-/
Jag tycker det är vettigt med att införa ett liknande förbud ja. Detaljerna däremot är ju inte alltid helt genomtänkta. Men det är kanske svårt att ha en massa undantag och trots att min hybrid troligen, om jag har el kvar, släpper ut betydligt mindre i Stockholm än även Euro6-bilar är det ju en Euro5 och om jag kör enbart på diesel är väl troligen värdena över de tillåtna.

Jag skulle gärna se ett undantag för elhybrider.. Men det blir nog svårt att få till. T.ex kan man ibland inte tvinga bilen till att gå på el... T.ex om den stått i en massa minusgrader under natten tar det några km med dieselmotorn igång innan man kan välja batteridrift. :/

Så trots att jag skulle bli drabbad (med värdetapp då jag kommer byta bil innan 2022) är jag ändå för nått sånt här.. Och nu när det verkar som att det ska gälla först från 2022 så har min bil ändå hunnit bli ca 7 år, så säljer jag den om ett år går den fortfarande att köra i Sthlm ett tag till.
Inte så att den ses som värdelös efter 7 år precis men det lär ju inte vara så väldigt högt värde kvar i den då ändå.
#1241056
joel80 skrev:T.ex om den stått i en massa minusgrader under natten tar det några km med dieselmotorn igång innan man kan välja batteridrift. :/
Där ser man. Man lär sig alltid något nytt. Men när trafikutskottets ordförande, Karin Svensson Schmidt MP,uttalar sig i ordalag som att även privatägda El-bilar skall förbjudas på sikt, blir man liiiite undrande. Är det enbart miljön det värnar om, eller är det även allmänt bilhatande? :roll:
#1241062
Men joel80. Det är tröttsamt med dina alternativa svar. Kina och Indien har gigantiska utsläpp i eller kring stadskärnor i större städer från industrier. Kinas industrier och kraftverk ligger decennier efter tex svenska diton med hänseende till utsläpp som påverkar städerna. Att vända argumentet och istället endast se elbilens nuvarande försäljningssiffror som grädde får åtminstone mig att tro att du inte vill förstå helheten. Ett annat minst lika stort problem är brytning av kobolt.

Förklara för mig, hur kan elbilen lindra smogen och förbättra koboltbrytningen?
#1241077
Fisch
Ville bara ge en lite mer nyanserad bild av det hela. Det är inte "bara Sverige" som håller på med förändring och jobbar för mindre utsläpp, jag blir lite trött på argumentet "varför ska vi när alla andra släpper ut". Det sker över hela världen och även ett land som t.ex Kina som är ett av de länder i världen som släpper ut mest CO2 gör enorma förändringar nu för att minska på både sånna utsläpp men även partikelutsläpp, NoX mm. Men det beror såklart på hur man räknar. Om vi istället för per land räknar per person så ligger Sverige för övrigt betydligt högre än de flesta länder i världen. Och räknar vi in vår konsumtionsimport blir det ännu värre... så nog kan vi allt försöka kämpa lite här på hemmaplan för att komma ner till "lika låga" siffror som Kineserna eller Indierna har.

Hur menar du med att vända det med elbilar? I Kina såldes ca 600k elbilar förra året. Runt 3,3% av nybilsförsäljningen där.
Varav över 100k av dom bara i December.
https://cleantechnica.com/2018/01/29/20 ... superstar/
#1241080
joel80 skrev:Men det är kanske svårt att ha en massa undantag och trots att min hybrid troligen, om jag har el kvar, släpper ut betydligt mindre i Stockholm än även Euro6-bilar är det ju en Euro5 och om jag kör enbart på diesel är väl troligen värdena över de tillåtna.
Är inte din V60 D5 TE en Euro6, jag trodde det bara var V60 D6 som även fanns som Euro5?
#1241082
Jag har litat på vad folk här på forumet har sagt.. att det är Euro5 på alla dieselhybrider. Men jag kollade upp det själv nu och du har tydligen rätt.
Det var ju typ skönt... Volvo borde uppgradera mjukvaran i dem så man kan tvinga dem att köra på el även om den stått kallt ett tag och man inte kört någon förvärme.. i allfall innan 2022.. :P
Skärmklipp 2018-03-25 20.27.37.png
Skärmklipp 2018-03-25 20.27.37.png (233.46 KiB) Visad 285 gånger
#1241098
joel80 skrev:Fisch
Ville bara ge en lite mer nyanserad bild av det hela. Det är inte "bara Sverige" som håller på med förändring och jobbar för mindre utsläpp, jag blir lite trött på argumentet "varför ska vi när alla andra släpper ut".
(Min fetning)
Håller med dig i det där resonemanget, Joel. Ingen verkar fattat varför utsläppen ser ut som dom gör? Det är bara att var och en kollar på sina elektronikprylar, teknikprylar, kläder & skor, möbler m.m. Inte står det ”Made in ngt land i Europa”, än mindre ”Made in Sweden”! Nä, förmodligen står det att det är tillverkat i något östasiatisk land. Och så går vi här i Sverige och gnäller på utsläppen i Asien när vi byter iPhone en gång om året? Vojne Vojne .....

Nä, det är vi i väst som måste ta det första och största ansvaret för det här. Åtminstone till en början.
#1241138
joel80 skrev:Fisch
Ville bara ge en lite mer nyanserad bild av det hela. Det är inte "bara Sverige" som håller på med förändring och jobbar för mindre utsläpp, jag blir lite trött på argumentet "varför ska vi när alla andra släpper ut". Det sker över hela världen och även ett land som t.ex Kina som är ett av de länder i världen som släpper ut mest CO2 gör enorma förändringar nu för att minska på både sånna utsläpp men även partikelutsläpp, NoX mm. Men det beror såklart på hur man räknar. Om vi istället för per land räknar per person så ligger Sverige för övrigt betydligt högre än de flesta länder i världen. Och räknar vi in vår konsumtionsimport blir det ännu värre... så nog kan vi allt försöka kämpa lite här på hemmaplan för att komma ner till "lika låga" siffror som Kineserna eller Indierna har.

Hur menar du med att vända det med elbilar? I Kina såldes ca 600k elbilar förra året. Runt 3,3% av nybilsförsäljningen där.
Varav över 100k av dom bara i December.
https://cleantechnica.com/2018/01/29/20 ... superstar/
I ditt svar till fjohan82 (vars inlägg kanske i huvudsak handlar om industrier) så länkar du till till en artikel från nyteknik. Den artikeln handlar om just elbilens fantastiska försäljningssiffror gällande elbilen samtidigt som förbränningsmotorn (även de som kan köras på förnyelsebara bränslen) döms ut.

Det är ju du som alltid slänger upp försäljningssiffror på elbilar utan att någon annan användare här efterfrågar dem, det är som ett autosvar från din sida. Jag tror att de flesta här inte är ett dugg intresserade av dessa siffror (som dessutom är OT) i just det här sammanhanget.

De flesta på detta forum har vid denna tidpunkt förstått i vilket fack dina övertygelser hör hemma. Rätt eller fel, vem vet. Men snälla sluta autosvara ur dig alla detta alternativa svar (jo du vet, det är väldigt sällan åtminstone jag ser dig pricka in ett välriktat och sakligt svar på en kommentar). God dag, yxskaft?!
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Problem underrede framstol 740 88a

Skull byta sisten på framstolen 740 88a Det […]

Smörja! Vet du inte?

Nu är det dags att ta tag i styrenheten. Hitt[…]

Tack så mycket för svaren. Nu har jag b[…]