Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1241177
Artikeln i nyteknik handlade om att Kina förbereder förbud och är starkt inställda på att ställa om och minska sina utsläpp. Det var ett svar på fjohan82s påstående om att det bara skulle vara Sverige som försöker göra något och att vi ensamma inte "kan rädda jorden". Sen skrev han "Titta istället på Kina, Ryssland, Indien, Bangladesh. Länder där tunga industrier släpper ut orenade föroreningar. Eller bilismen i dessa länder samt USA för den delen..."

Då menade jag att det i t.ex Kina också sker rätt mycket förändringar.
Kanske skulle jag länkat något kring Indiens och Kinas elproduktion istället för att du skulle bli nöjd?
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/in ... ing-pa-kol
#1241416
Eftersom jag inte bor i direkt miljözonhotad stad så tar jag det med ro, köpte en XC70 Euro 5 för en månad sen och kommer uppskatta dess låga förbrukning för den 2 tons AWD Automat -klump den är. Det är ju värt mycket också. Just den evigt populära XC70n har ju inget vettigt bensinalternativ heller för den delen så man kan ju be till gudarna att de kanske kan absorberas in hos "icke storstadsbilisterna" som mig själv framöver.

Blev lite inspirerad häromdagen då jag träffade en bekant. Han har bytt från 2013 BMW 3,0 diesel till en gammal Saab 9-5 + en begagnad 2013 Nissan Leaf. Kul kombo. :D
#1241457
fjohan82 skrev:Undra när vissa lobbygrupper ska börja förstå att lilla Sverige inte kan rädda jorden från typ "undergång".
Titta istället på Kina, Ryssland, Indien, Bangladesh. Länder där tunga industrier släpper ut orenade föroreningar. Eller bilismen i dessa länder samt USA för den delen...
Så står man här på vår halvö och skriker typ "Byt bil annars går jorden under ".
Jo tack...
Precis det du skriver har jag försökt få folk att förstå vid diskussioner under många herrans år, men för många är det omöjligt att fatta!
Sverige har 10 miljoner innevånare, dvs 1,3 promille av jordens befolkning, under de nästkommande 34 dygnen kommer Jordens befolkning att ha ökat med just 10 miljoner, om 1 år från idag kommer Jorden att ha ca 100 miljoner fler innevånare än idag!

Så det är ju självklart att vad vi gör saknar betydelse så länge som detta får fortgå!

Jag har längre undrat varför världssamfundet blundar för den bomb som väntar på att brisera när det gäller överbefolkning?

Men det är klart, stäng Sverige så räddar vi världen! Heja MP!!

Mike
#1241458
mikethebik skrev:
fjohan82 skrev:Undra när vissa lobbygrupper ska börja förstå att lilla Sverige inte kan rädda jorden från typ "undergång".
Titta istället på Kina, Ryssland, Indien, Bangladesh. Länder där tunga industrier släpper ut orenade föroreningar. Eller bilismen i dessa länder samt USA för den delen...
Så står man här på vår halvö och skriker typ "Byt bil annars går jorden under ".
Jo tack...
Precis det du skriver har jag försökt få folk att förstå vid diskussioner under många herrans år, men för många är det omöjligt att fatta!
Sverige har 10 miljoner innevånare, dvs 1,3 promille av jordens befolkning, under de nästkommande 34 dygnen kommer Jordens befolkning att ha ökat med just 10 miljoner, om 1 år från idag kommer Jorden att ha ca 100 miljoner fler innevånare än idag!

Så det är ju självklart att vad vi gör saknar betydelse så länge som detta får fortgå!

Jag har längre undrat varför världssamfundet blundar för den bomb som väntar på att brisera när det gäller överbefolkning?

Men det är klart, stäng Sverige så räddar vi världen! Heja MP!!

Mike
Sååå bra!!!!!! Jag röstar på er i nästa val :-)-)

Men om ja byter till elbil så drar ozonhålet ihop sig och isbjörnas is växer till sig va? :lol:

Dags att boka solsemester och äta mycket kött 8)
#1241474
Nu har tack och lov befolkningsökningen avtagit skapligt sen 50-talet då det gick som snabbast.. Fråga är om det är i tid och om det går snabbt nog.
En rapporter (en från FN som nu börjar bli gammal..) säger att vi når kulmen runt 2050 och då med knappt 10 miljarder människor.
I den kan man också läsa att 2,1 levande födslar i snitt per kvinna skulle utgöra ett stadigt befolkningstal; runt 1950 var det globala födelsetalet omkring fem barn per kvinna, och år 2000 hade siffran sjunkit till 2,65.

Så det har planat ut rätt ordentligt redan men är fortfarande för högt.

En nyare rapport från FN:s enhet för befolkningsutveckling, University of Washington och University of Singapore beräknar det fortgå till runt 2100 och då med en befolkning kring 11 miljarder.

Vilket som behöver vi minska avtrycket per person. Speciellt vi svenskar som ligger bra mycket högre än medeltalet på jorden. :/
#1241482
joel80 skrev:
Vilket som behöver vi minska avtrycket per person. Speciellt vi svenskar som ligger bra mycket högre än medeltalet på jorden. :/
Nu vet jag att jag är mycket OT, för denna tråden. Har detta med vår stora asylmottagning att göra? För inte ligger etniska svenskar över medeltalet? :roll:
#1241485
SvenB skrev:
joel80 skrev:
Vilket som behöver vi minska avtrycket per person. Speciellt vi svenskar som ligger bra mycket högre än medeltalet på jorden. :/
Nu vet jag att jag är mycket OT, för denna tråden. Har detta med vår stora asylmottagning att göra? För inte ligger etniska svenskar över medeltalet? :roll:
Vår asylmottagning har nog gjort snittet per person lägre... Det är alla våra resor.. Flyg och bil mest, samt hög konsumtion som ökar på "avtrycket". Skulle nog säga att de fattigaste grupperna i samhället har lägst avtryck.. Oavsett härkomst.

Det är sen lite lustigt att det ibland är samma människor som är emot att ta emot flyktingar som också tycker klimatarbetet är onödigt. Att man inte ser problemet med att stora delar av områdena kring ekvatorn riskeras bli obeboliga och den extrema flyktigvåg det skulle innebära. Krigsflyktingar är en piss i nilen mot för hur många klimatflyktingar vi riskerar få. :/

Vill man undersöka sitt eget avtryck finns en sida man kan fylla i lite på och få fram siffror. :)
http://Www.klimatkontot.se
#1241496
Nu hänger jag inte med alls Joel. Du skrev om antalet födslar, och det avtryck det gör på jorden. Det var det jag kommenterade om att vi etniska svenskar nog inte var över medeltalet i antal födslar. Men de beror nog på att jag inte hänger med dina växlingar i olika ämnen i samma inlägg. ??:-/
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
#1241498
Fullständigt vansinnigt att tycka att det är ok att "stabilisera" befolkningen, vad som behövs är att minska den, allt annat är oacceptabelt!
Men i jakten på högre standard (nya bilar?) krävs det att befolkningen ökar, en minskande befolkning leder till ekonomisk nedgång, stagnation och kollaps i den ordningen.
Det har alltid historien visat.
Vem skall köpa din bostadsrätt eller villa när inga köpare finns?

Så skall vi i Sverige vara "bror Duktig" och minska avtrycket skall vi naturligtvis minska vår befolkning, det kommer då givetvis att "rädda världen" betydligt mera än att förbjuda diesel-Volvon i centrala Huvudstaden.

Så, återigen för de som inte förstår, sedan mitt tidigare inlägg för 4 timmar sedan har Jordens befolkning ökat med 45 000 individer. Dessa skall också ha mat, kylskåp, micro, ny XC90, hund, frys och Billy-bokhylla.

Så krasst sett kan vi alla i Sverige återgå till att köra SAAB två-takt utan att det förändrar klimatet ett smack globalt sett.
Samtidigt är det givetvis självklart, att skita ned i onödan vill de flesta inte göra, inte heller jag, men att som man nu håller på med allehanda påhitt framstår för mig som att kunskapen om hur det ser ut utanför ankdammen är monumentalt obefintlig.

Men, det handlar givetvis mer om att få in skattepengar, och med allehanda miljö- och klimatmotiv "legalisera" dessa nya krav. Där är vi nog sanningen närmast!

Mike
Senast redigerad av 1 mikethebik, redigerad totalt 0 gånger.
#1241506
SvenB skrev:Nu hänger jag inte med alls Joel. Du skrev om antalet födslar, och det avtryck det gör på jorden. Det var det jag kommenterade om att vi etniska svenskar nog inte var över medeltalet i antal födslar. Men de beror nog på att jag inte hänger med dina växlingar i olika ämnen i samma inlägg. ??:-/
Ah.. Jag fattade inte hur du menade.

Vi ligger på strax under 2 barn per kvinna. Vi hade den stora boomen under mitten av 1900-talet.. Men när levnadsstandard och barnadödlighet minskar minskar också barnafödandet. Det är det som gör att det minskar i många övriga länder nu också. Utvecklingsländerna har börjat få bättre förutsättning även om det går lite trögt.

Med den ekonomi vi har där det hela tiden krävs mer folk för att "ha råd" med den äldre befolkningen är vi lite beroende av invandring.


När det sen gäller utsläpp per person ligger vi i Sverige nästan på det dubbla genomsnittet i världen och runt 5ggr högre än vad som skulle vara hållbart.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]