Moderator: Moderatorer
Derank skrev:jag ska sälja, funderar på nya A6 med 3,0 diesel,Bra kör själv 3,o v6 diesel. När jag körde Merca var jag sugen på en V8 diesel i E klassen. Tyvärr så är de väldigt sällsynta. Så det blev aldrig någon. Blev E350 bensin. 272hk bensin sexa.
llesrof skrev:Asså... det har väl aldrig talats om något generellt förbud mot dieselbilar? Däremot så kan det bli det i bissa storstäder. Där kör inte jag och jag har inga planer på att börja köra där heller.Men risk finns att det blir en översvämning av Euro 5 och äldre dieselar och ens nuvarande Euro 5 eller äldre tappar värde pga att storstäderna, ev mindre städer följer med, förbjuder Euro 5 och äldre.
Med min körprofil är diesel det mest miljövänliga om man tänker sig att jag håller mig till en bil som uppfyller mina krav och min plånbok. Jag kommer välja diesel nästa gång också, inte minst för miljöns skull.
Sharkbait skrev: Men risk finns att det blir en översvämning av Euro 5 och äldre dieselar och ens nuvarande Euro 5 eller äldre tappar värde pga att storstäderna, ev mindre städer följer med, förbjuder Euro 5 och äldre.Risken att mindre städer följer med Stockholms eventuella miljöbegränsningar, tror jag är försumbar. Då skulle de städerna dö. Det är ju dit befolkningen i landsorten runt omkring åker och handlar, till och med mat.
SvenB skrev:Inte jag heller. Men varför starta ytterligare en tråd om detta, med eventuella dieselbegränsningar?Nu börjar vi komma dit jag befarade. Vi börjar "glida över" på allmän dieseldebatt. Jag är inte helt oskyldig, men jag tycker rubriken är ganska "snäv". Om man tänker sälja sin Dieselbil, och eventuellt varför/varför inte.
SvenB skrev:Behåll era Euro6 dieslar. Där är det troligen lungt. Euro5, behåll den också. Känner du att du vill ha en nyare bil så tror jag att om du byter till en nyare Euro5 så blir mellanskillnaden vid byte i princip oförändrad. Handlaren minskar sitt bundna kapital. Billiga dieslar hittar alltid en marknad. Har du en nyare Euro5 så måste väl ändå vara det bästa att bara köra vidare med den. Än så länge ligger nog miljözonerna många år framåt.SvenB skrev:Inte jag heller. Men varför starta ytterligare en tråd om detta, med eventuella dieselbegränsningar?Nu börjar vi komma dit jag befarade. Vi börjar "glida över" på allmän dieseldebatt..
I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]