Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1239163
Fler än jag som funderat på sälja diesel volvon nu när de verkar ska bli förbud så småningom?

Känns som marknaden kommer svämma över på xc70 & v70 diesel när de lär bli förbud då vår rödgröna regering inte gillar dieselbilar längre...

Nybilsförsäljningen har redan gått ner 24% läste jag.
#1239185
Inte jag heller. Men varför starta ytterligare en tråd om detta, med eventuella dieselbegränsningar?
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
#1239214
Jag kastar väl in bensin i diesel-debatten och tycker inte det är idiotiskt utan snarare ett måste och bara ett första steg i miljöarbetet, även om jag drabbats ekonomiskt. Men jag har bytt bil och valt bensin den gång. Väl medveten om att bensin inte heller är miljövänligt men tar kanske några år till innan jakten på bensinbilar börjar.
#1239283
fjohan82 skrev:Nej, inte en chans att denna röd-gröna röran ska få påverka mitt val av bil..
Är du en av väldigt få dieselentusiaster eller valde du diesel, som de flesta, för att det fanns ekonomiska incitament? Jag gillar ju tänket, jag kör själv V8 och känner jag inte vill behöva sälja den till förmån för downsizing-hysterin, men det finns ju en smärtgräns där också. Alltid oroväckande att läsa alla nya förslag om att höja skatter m.m.
#1239303
Schmoyoho skrev:
fjohan82 skrev:Nej, inte en chans att denna röd-gröna röran ska få påverka mitt val av bil..
Är du en av väldigt få dieselentusiaster eller valde du diesel, som de flesta, för att det fanns ekonomiska incitament? Jag gillar ju tänket, jag kör själv V8 och känner jag inte vill behöva sälja den till förmån för downsizing-hysterin, men det finns ju en smärtgräns där också. Alltid oroväckande att läsa alla nya förslag om att höja skatter m.m.
Jag kör nästan 4000 mil/år och gillar inte stå vid en pump dag i ända för att tanka.
Dessutom är förbrukningen hos D4 VEA i kombination med storleken på bränsletanken helt okej.
Sen gillar jag karaktären, man behöver inte varva sönder motorn för att bilen ska rulla framåt.
Att komma cirkus 120 mil på en tank under långresorna gör inte saken sämre...

Jag var väldigt nära att köpa en Audi med V6-diesel, men det föll på att den inte hade motsvarande VOC och bränslevärmare.

Hade jag kört 1000-2000 mil/år så hade valet med all sannolikhet blivit ett annat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]