Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1240714
Bara de som nu säljer sin dieselbil, inte köper bensinbil i stället. För då går det inte så bra med miljön enligt samma Aftonbladsartikel.

Men det är viktigt med en balans så att dieselbilen inte försvinner.
"Om Sverige ska klara de högt uppsatta klimatmålen fram till år 2030 så kommer dieselbilen att spela en viktig roll. Dieselbilen har varit en bidragande orsak till att personbilstrafiken de senaste åren kraftigt minskat sina koldioxidutsläpp i Sverige. Ska vi nå klimatmålen till 2030 kommer moderna dieselbilar att behövas", skriver Bil Swedens vd Mattias Bergman i en kommentar.
:lol:
#1240781
Gjorde en snabb sökning på blocket på XC70 max 10000mil diesel, inte tycker jag det är några fynd direkt. Men det kanske kommer.

Kanske skulle starta en tråd med " Dieselfynd"
#1240797
SvenB skrev:Bara de som nu säljer sin dieselbil, inte köper bensinbil i stället. För då går det inte så bra med miljön enligt samma Aftonbladsartikel.

Men det är viktigt med en balans så att dieselbilen inte försvinner.
"Om Sverige ska klara de högt uppsatta klimatmålen fram till år 2030 så kommer dieselbilen att spela en viktig roll. Dieselbilen har varit en bidragande orsak till att personbilstrafiken de senaste åren kraftigt minskat sina koldioxidutsläpp i Sverige. Ska vi nå klimatmålen till 2030 kommer moderna dieselbilar att behövas", skriver Bil Swedens vd Mattias Bergman i en kommentar.
:lol:
jadu, kan folk bli mer förvirrade, tycker genuint synd om dom som lägger några hundratusen till på ett bilbyte pga av detta förslag ( för det är fortfarande bara ett förslag, inget är genomfört ännu )
#1240924
SvenB skrev:Bara de som nu säljer sin dieselbil, inte köper bensinbil i stället. För då går det inte så bra med miljön enligt samma Aftonbladsartikel.

Men det är viktigt med en balans så att dieselbilen inte försvinner.
"Om Sverige ska klara de högt uppsatta klimatmålen fram till år 2030 så kommer dieselbilen att spela en viktig roll. Dieselbilen har varit en bidragande orsak till att personbilstrafiken de senaste åren kraftigt minskat sina koldioxidutsläpp i Sverige. Ska vi nå klimatmålen till 2030 kommer moderna dieselbilar att behövas", skriver Bil Swedens vd Mattias Bergman i en kommentar.
:lol:
Vad hade du väntat dig för svar av vd`n för Bil Sweden?
Typ, -”Sälj era dieselbilar innan de tappat hela sitt andra handsvärde”?
#1240947
Nej varför det? För att vi skall uppnå klimatmålet, måste vi begränsa CO-utsläppen. Där är diesel mindre "skadligt" än bensin. Det som nu diskuteras är ju dieselns NOX-utsläpp. Men de är inte lika dåligt som CO-utsläppen globalt sett. Därför skall vi inte byta våra dieselbilar mot bensindito. Jag uppfattar det som det är det han menar.
#1240961
Sedan så är det garanterat en bättre affär att byta sin diesel mot en elbil om 3-4år när det aktuella förslaget ev träder i kraft. Utbudet lär vara större och priserna lägre än idag.
#1240968
Undra när vissa lobbygrupper ska börja förstå att lilla Sverige inte kan rädda jorden från typ "undergång".
Titta istället på Kina, Ryssland, Indien, Bangladesh. Länder där tunga industrier släpper ut orenade föroreningar. Eller bilismen i dessa länder samt USA för den delen...
Så står man här på vår halvö och skriker typ "Byt bil annars går jorden under ".
Jo tack...
#1240972
Alla ska väl bidra, sedan så blir effekten såklart större i tex indien, men ta bara London som ett ex, jag var där för 18år sedan, då höll man på att kräkas då man klev utanför hotellet av den vidriga stanken, luften var så jäkla dårlig. Vad dom har gjort vet jag inte men jag var där igen för 2år sedan och skillnaden var som natt och dag.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]