Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1240367
William85 skrev:

var det 6:an hette den 20m har jag för mig. 17m var då den med samma v4:a som saab använde iaf
Korrekt, eller motorn Saab använde var på 1,5 liter men till 17M är det bara vev och kolvar som skiljer, vilket också är enkel uppgradering för mer effekt i Saabarna. Motorn/motorserien fick en rejäl revidering ca 1969 där blocket blev betydligt bättre och rallyåkarna kunde plocka ut dubbelt så mycket effekt som tidigare.

Har själv en Saab V4 som får bli innerstadsbil framöver när svärfar på Södermalm ska besökas ;)
Joo, V6-an hette 20M, men i övrigt var dom lika. Sedan, motorn har en egen historia. Det är en amerikansk motor som amerikanska Ford tog fram till en mindre framhjulsdriven Ford modell i USA som aldrig kom till produktion där. När sedan den kom till Tyskland istället (Taunus 12M) så blev SAAB intresserade. Denna motor (enligt "rykten" köpte SAAB några motorer från USA redan -61 - 62.) satt i dom första SAAB V4 (-66) och ersattes av 15M motorn med "riktigt" motorblock runt -68 - -69 års modell. 17M motorn satt aldrig i en SAAB (från fabriken i alla fall)
#1240450
lennarte skrev:17M motorn satt aldrig i en SAAB (från fabriken i alla fall)
Jo, det gjorde den. Sonett III oavsett marknad och USA-modellen av 95 och 96 hade 1700-motorn från och med 1971 års modell.

V4-motorn var för övrigt en halv V8, därav det trevliga motorljudet.

/Håkan
#1240532
GT-mannen skrev:
lennarte skrev:17M motorn satt aldrig i en SAAB (från fabriken i alla fall)
Jo, det gjorde den. Sonett III oavsett marknad och USA-modellen av 95 och 96 hade 1700-motorn från och med 1971 års modell.

V4-motorn var för övrigt en halv V8, därav det trevliga motorljudet.

/Håkan
Där ser man, alltid lär man sig något nytt. Nu har jag aldrig varit någon SAAB älskare eller varit i USA så det får väl ursäkta. Men man jobbade mycket med SAAB dom åren jag jobbade på bilverkstad (-67 - -85), det var ju trots allt en av Sveriges vanligaste bilar. Och alltid med en egen väg utstakad, dom följde inte med "massan".
#1240630
Man kanske skulle lägga ut sin euro6a på blocket kan ju bli en het potatis.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk


Xc60 d4 awd euro6 4000 mil 333, 000sek vid snabb affär.

Får köra i stocholm efter 2022.
#1240714
Bara de som nu säljer sin dieselbil, inte köper bensinbil i stället. För då går det inte så bra med miljön enligt samma Aftonbladsartikel.

Men det är viktigt med en balans så att dieselbilen inte försvinner.
"Om Sverige ska klara de högt uppsatta klimatmålen fram till år 2030 så kommer dieselbilen att spela en viktig roll. Dieselbilen har varit en bidragande orsak till att personbilstrafiken de senaste åren kraftigt minskat sina koldioxidutsläpp i Sverige. Ska vi nå klimatmålen till 2030 kommer moderna dieselbilar att behövas", skriver Bil Swedens vd Mattias Bergman i en kommentar.
:lol:
#1240781
Gjorde en snabb sökning på blocket på XC70 max 10000mil diesel, inte tycker jag det är några fynd direkt. Men det kanske kommer.

Kanske skulle starta en tråd med " Dieselfynd"
#1240797
SvenB skrev:Bara de som nu säljer sin dieselbil, inte köper bensinbil i stället. För då går det inte så bra med miljön enligt samma Aftonbladsartikel.

Men det är viktigt med en balans så att dieselbilen inte försvinner.
"Om Sverige ska klara de högt uppsatta klimatmålen fram till år 2030 så kommer dieselbilen att spela en viktig roll. Dieselbilen har varit en bidragande orsak till att personbilstrafiken de senaste åren kraftigt minskat sina koldioxidutsläpp i Sverige. Ska vi nå klimatmålen till 2030 kommer moderna dieselbilar att behövas", skriver Bil Swedens vd Mattias Bergman i en kommentar.
:lol:
jadu, kan folk bli mer förvirrade, tycker genuint synd om dom som lägger några hundratusen till på ett bilbyte pga av detta förslag ( för det är fortfarande bara ett förslag, inget är genomfört ännu )
#1240924
SvenB skrev:Bara de som nu säljer sin dieselbil, inte köper bensinbil i stället. För då går det inte så bra med miljön enligt samma Aftonbladsartikel.

Men det är viktigt med en balans så att dieselbilen inte försvinner.
"Om Sverige ska klara de högt uppsatta klimatmålen fram till år 2030 så kommer dieselbilen att spela en viktig roll. Dieselbilen har varit en bidragande orsak till att personbilstrafiken de senaste åren kraftigt minskat sina koldioxidutsläpp i Sverige. Ska vi nå klimatmålen till 2030 kommer moderna dieselbilar att behövas", skriver Bil Swedens vd Mattias Bergman i en kommentar.
:lol:
Vad hade du väntat dig för svar av vd`n för Bil Sweden?
Typ, -”Sälj era dieselbilar innan de tappat hela sitt andra handsvärde”?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]

V70 motor till 850

Finns väl knappt en bult som är lika p&a[…]

Nya eller gamla V60

Hej alla, Tiden gick snabbt. Har hunnit prova en […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011,[…]