- tor 22 mar 2018, 11:41
#1240367
William85 skrev:Joo, V6-an hette 20M, men i övrigt var dom lika. Sedan, motorn har en egen historia. Det är en amerikansk motor som amerikanska Ford tog fram till en mindre framhjulsdriven Ford modell i USA som aldrig kom till produktion där. När sedan den kom till Tyskland istället (Taunus 12M) så blev SAAB intresserade. Denna motor (enligt "rykten" köpte SAAB några motorer från USA redan -61 - 62.) satt i dom första SAAB V4 (-66) och ersattes av 15M motorn med "riktigt" motorblock runt -68 - -69 års modell. 17M motorn satt aldrig i en SAAB (från fabriken i alla fall)Korrekt, eller motorn Saab använde var på 1,5 liter men till 17M är det bara vev och kolvar som skiljer, vilket också är enkel uppgradering för mer effekt i Saabarna. Motorn/motorserien fick en rejäl revidering ca 1969 där blocket blev betydligt bättre och rallyåkarna kunde plocka ut dubbelt så mycket effekt som tidigare.
var det 6:an hette den 20m har jag för mig. 17m var då den med samma v4:a som saab använde iaf
Har själv en Saab V4 som får bli innerstadsbil framöver när svärfar på Södermalm ska besökas ;)
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V